С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 сеп 2006, 0:00, 2937 прочитания

Тежки загуби от "леките" цигари

Колективен иск по процес за подвеждаща инфомация може да струва на Philip Morris и Reynolds 600 млрд. долара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Заплаха от тонове негативен имидж и стотици милиарди долари грози американските тютюневи гиганти Altria (собственик на Philip Morris) и R.J. Reynolds American (собственик на R.J. Reynolds Tobacco), след като окръжен съдия в Бруклин, Ню Йорк, реши да даде колективен статут на иска за подвеждаща информация по дело от 2004 г. срещу тези компании.
Тогава делото беше образувано по т.нар. закон Rico - за борба с корупцията и организираната престъпност. Ответници по него станаха Philip Morris USA, Reynolds Tobacco, British American Tobacco, Liggett и Lorillard Tobacco. Те бяха обвинени за информация на опаковките им, която заблуждавала потребителите, че цигарите с надпис Lights (леки), Ultra-lights (ултралеки), Mild (меки) са по-безвредни. Според обвинителите по този начин тютюневите компании са предотвратили спада на продажбите си след оформилата се при потребителите тенденция към по-голяма грижа за здравето.

Процесът


Към иска от 2004 г., заведен от Барбара Суаб, сега ще могат да се присъединят всички, които някога са купували цигари с надпис lights. Според първия иск в резултат от заблудата тютюневите компании са натрупали печалби от приблизително 200 млрд. долара.
Обвинителите изчислиха приблизително на същата сума и щетите, които са претърпели пушачите. Представителят на обвинението Майкъл Хосфелд още преди две години настояваше за колективен иск с аргумента, че тютюневите компании са манипулирали пазара с нечестна стратегия - лансирали са цигари lights, въп­реки че техни вътрешни документи свидетелстват, че вредата от тях е не по-малка.
От своя страна адвокатите на тютюневите компании смятат, че е невъзможно да се установи защо всеки от пушачите е решил да употребява леки цигари, ако не се проучи всеки отделен случай.
В края на лятото на 2006 г. съдът призна за виновни тютюневите компании и постанови подвеждащите надписи да бъдат свалени от опаковките от 1 януари 2007 г. Освен това производителите трябва да се извинят публично на пот­ребителите в неделните издания на редица общонационални печатни издания и в интернет страниците си.
Въпреки че загубиха процеса, компаниите се бяха отървали сравнително леко, преди съдията в Бруклин да вземе решението за колективния иск. Гигантите трябваше да платят съдебните разходи в размер на 135 млн. долара - значително по-малко от иска за компенсация от 280 млрд. долара.
Показанията на експертите на обвинението сочат, че 90% от потенциалните участници в колективния иск в продължение на 30 години са купували "леки" цигари със заблудата, че вредят по-малко на здравето си, а не защото тютюнът е бил по-приятен на вкус или по друга причина. Поради това Хосфелд смята, че при колективен иск сумата може да достигне 600 млрд. долара, тъй като около 45% от пушачите в САЩ пушат "леки" цигари и искът може да обедини десетки милиони хора.

Съдебни метаморфози

Тютюневите компании - ответници по делото, бяха шокирани от решението и поведението на съдия Джак Уейнстейн. След като в средата на септември той изрази съмнения, че пушачите могат да докажат вредите от подвеждащите надписи, десетина дни по-късно Уейнстейн в решението си за колективния иск заявява, че цигарите са база за пандемия, която причинява преждевременната смърт на милиони американци.
Причината да промени мнението си съдията обясни с откриването на неоспоримо доказателство, че Altria и Reynolds American са знаели, че "леките" цигари са най-малкото толкова опасни, колкото останалите.
Тютюневите гиганти все още таят надежди, че апелативният съд няма да потвърди решението на съдия Уейнстейн, както е ставало в други случаи с решения на други съдии срещу цигарени компании. Случаят с "леките" цигари обаче придоби измеренията на обществен скандал. От 45 млн. пушачи в САЩ 70% искат да спрат цигарите, а 40% са правили сериозен опит да го направят. Това обаче става все по-трудно, като се има предвид, че въпреки надписите "леки" и "меки" от 1998 до 2004 г. съдържанието на никотин в цигарите, американско производство, се е увеличило с 10%, а това увеличава пристрастяването на пушачите. Тези факти, които вече са обществено достояние, вероятно ще втвърдят позицията на апелативния съд към тютюневите компании.



Имидж и бъдеще

Освен огромните глоби, които може да им бъдат наложени, тютюневите компании ще изпаднат в тежка имиджова криза. Те и без това държат първите места в класациите на най-мразените компании наред с тези от фармацевтичния сектор и сексиндустрията.
Имиджовата криза заедно с очакваните финансови загуби може да има опустошителни последици за тях. Първият признак за това е сериозният спад на акциите им (виж графиката).
Атакуваните тютюневи компании ще трябва да преживеят и пазарен трус. Досегашните цигари, отличавани с надписи "леки", ще бъдат продавани вероятно като "сребърни" (silver) и "златни" (gold). Възможно ще се включат и други допълнителни определения като "сини", "червени" и т.н. Това най-вероятно ще стъписа пот­ребителите - поне за известен период, и те ще се насочат към обичайните познати разновидности, на чиито опаковки пише само Marlboro или Camel например. Впоследствие потребителите ще се ориентират към някои от опаковките с надпис gold или silver, но във всички случаи пазарните дялове на отделните марки ще се променят.
Европейските потребители нямат да почувстват промяната, защото в Европейския съюз подвеждащите надписи са забранени с директива от 2002 г.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Директорът на ING поема управлението на UBS Директорът на ING поема управлението на UBS

Ралф Хамерс ще застане начело на швейцарската инвестиционна банка от есента

23 фев 2020, 970 прочитания

Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година

Средствата са за изграждане на нов логистичен център и смяна на две от производствените линии в завода в гр. Девин

23 фев 2020, 1745 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Излитане от блатист терен

Летният чартърен сезон не стопи загубите на държавната авиокомпания

Още от Капитал
Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10