С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 сеп 2006, 0:00, 2879 прочитания

Тежки загуби от "леките" цигари

Колективен иск по процес за подвеждаща инфомация може да струва на Philip Morris и Reynolds 600 млрд. долара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Заплаха от тонове негативен имидж и стотици милиарди долари грози американските тютюневи гиганти Altria (собственик на Philip Morris) и R.J. Reynolds American (собственик на R.J. Reynolds Tobacco), след като окръжен съдия в Бруклин, Ню Йорк, реши да даде колективен статут на иска за подвеждаща информация по дело от 2004 г. срещу тези компании.
Тогава делото беше образувано по т.нар. закон Rico - за борба с корупцията и организираната престъпност. Ответници по него станаха Philip Morris USA, Reynolds Tobacco, British American Tobacco, Liggett и Lorillard Tobacco. Те бяха обвинени за информация на опаковките им, която заблуждавала потребителите, че цигарите с надпис Lights (леки), Ultra-lights (ултралеки), Mild (меки) са по-безвредни. Според обвинителите по този начин тютюневите компании са предотвратили спада на продажбите си след оформилата се при потребителите тенденция към по-голяма грижа за здравето.

Процесът


Към иска от 2004 г., заведен от Барбара Суаб, сега ще могат да се присъединят всички, които някога са купували цигари с надпис lights. Според първия иск в резултат от заблудата тютюневите компании са натрупали печалби от приблизително 200 млрд. долара.
Обвинителите изчислиха приблизително на същата сума и щетите, които са претърпели пушачите. Представителят на обвинението Майкъл Хосфелд още преди две години настояваше за колективен иск с аргумента, че тютюневите компании са манипулирали пазара с нечестна стратегия - лансирали са цигари lights, въп­реки че техни вътрешни документи свидетелстват, че вредата от тях е не по-малка.
От своя страна адвокатите на тютюневите компании смятат, че е невъзможно да се установи защо всеки от пушачите е решил да употребява леки цигари, ако не се проучи всеки отделен случай.
В края на лятото на 2006 г. съдът призна за виновни тютюневите компании и постанови подвеждащите надписи да бъдат свалени от опаковките от 1 януари 2007 г. Освен това производителите трябва да се извинят публично на пот­ребителите в неделните издания на редица общонационални печатни издания и в интернет страниците си.
Въпреки че загубиха процеса, компаниите се бяха отървали сравнително леко, преди съдията в Бруклин да вземе решението за колективния иск. Гигантите трябваше да платят съдебните разходи в размер на 135 млн. долара - значително по-малко от иска за компенсация от 280 млрд. долара.
Показанията на експертите на обвинението сочат, че 90% от потенциалните участници в колективния иск в продължение на 30 години са купували "леки" цигари със заблудата, че вредят по-малко на здравето си, а не защото тютюнът е бил по-приятен на вкус или по друга причина. Поради това Хосфелд смята, че при колективен иск сумата може да достигне 600 млрд. долара, тъй като около 45% от пушачите в САЩ пушат "леки" цигари и искът може да обедини десетки милиони хора.

Съдебни метаморфози

Тютюневите компании - ответници по делото, бяха шокирани от решението и поведението на съдия Джак Уейнстейн. След като в средата на септември той изрази съмнения, че пушачите могат да докажат вредите от подвеждащите надписи, десетина дни по-късно Уейнстейн в решението си за колективния иск заявява, че цигарите са база за пандемия, която причинява преждевременната смърт на милиони американци.
Причината да промени мнението си съдията обясни с откриването на неоспоримо доказателство, че Altria и Reynolds American са знаели, че "леките" цигари са най-малкото толкова опасни, колкото останалите.
Тютюневите гиганти все още таят надежди, че апелативният съд няма да потвърди решението на съдия Уейнстейн, както е ставало в други случаи с решения на други съдии срещу цигарени компании. Случаят с "леките" цигари обаче придоби измеренията на обществен скандал. От 45 млн. пушачи в САЩ 70% искат да спрат цигарите, а 40% са правили сериозен опит да го направят. Това обаче става все по-трудно, като се има предвид, че въпреки надписите "леки" и "меки" от 1998 до 2004 г. съдържанието на никотин в цигарите, американско производство, се е увеличило с 10%, а това увеличава пристрастяването на пушачите. Тези факти, които вече са обществено достояние, вероятно ще втвърдят позицията на апелативния съд към тютюневите компании.



Имидж и бъдеще

Освен огромните глоби, които може да им бъдат наложени, тютюневите компании ще изпаднат в тежка имиджова криза. Те и без това държат първите места в класациите на най-мразените компании наред с тези от фармацевтичния сектор и сексиндустрията.
Имиджовата криза заедно с очакваните финансови загуби може да има опустошителни последици за тях. Първият признак за това е сериозният спад на акциите им (виж графиката).
Атакуваните тютюневи компании ще трябва да преживеят и пазарен трус. Досегашните цигари, отличавани с надписи "леки", ще бъдат продавани вероятно като "сребърни" (silver) и "златни" (gold). Възможно ще се включат и други допълнителни определения като "сини", "червени" и т.н. Това най-вероятно ще стъписа пот­ребителите - поне за известен период, и те ще се насочат към обичайните познати разновидности, на чиито опаковки пише само Marlboro или Camel например. Впоследствие потребителите ще се ориентират към някои от опаковките с надпис gold или silver, но във всички случаи пазарните дялове на отделните марки ще се променят.
Европейските потребители нямат да почувстват промяната, защото в Европейския съюз подвеждащите надписи са забранени с директива от 2002 г.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември)

Местните избори 2019 - с най-евтина кампания в медиите; guts&brainsDDB спечелиха две награди в конкурса "Effie Унгария"; Кои са финалистите в "Effie България" 2019 г.; Discovery иска да създаде собствена стрийминг платформа, Новата кампания на WSJ и др.

12 ное 2019, 367 прочитания

Екоинспекцията поиска ОВОС от фирми на Ковачки, за да горят RDF в Сливен Екоинспекцията поиска ОВОС от фирми на Ковачки, за да горят RDF в Сливен

Предлаганите инсталации са допълнителни към "Топлофикация", която има разрешение да използва алтернативното гориво

11 ное 2019, 961 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Индустриална зона вместо фалирал завод

Собственикът на "Левски" Тодор Батков ще продава производствени терени в Белослав

Още от Капитал
Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10