"Даймлер - Крайслер" аварира в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Даймлер - Крайслер" аварира в България

Ако армията е 45 000, а мерцедесите - 12 600, всеки трети ще е шофьор

"Даймлер - Крайслер" аварира в България

Намеренията на концерна да търси поддоставчици са блокирани заради ведомствени неуредици

6578 прочитания

Ако армията е 45 000, а мерцедесите - 12 600, всеки трети ще е шофьор

© Красимир Юскеселиев


Ако някой някога ви каже, че в България ще се правят мерцедеси, не му вярвайте.

"Даймлер - Крайслер", който преди три години спечели конкурс за доставка на автомобили за армията, все пак има проект за инвестиция в България. Той е за покупка на стартери, динама, ремъци и акумулаторни батерии от български предприятия. Идеята е местни фирми да бъдат поддоставчици на концерна и е част от офсетната програма по сделката му с Министерството на отбраната от 2003 г., която предвижда за армията да бъдат купени 12 623 автомобила "Даймлер - Крайслер". Обратната инвестиция обаче е блокирана заради неуредици на местна почва. Последните разговори на представители на германско-американската компания с висши служители от министерствата на икономиката и на отбраната са били преди седмица. Делегацията от Щутгарт обаче си е заминала без яснота дали изобщо "Даймлер - Крайслер" ще има офсет в България и на каква стойност, разказаха източници, присъствали на срещата.

Голямото изхвърляне

Според договора между Министерството на отбраната и "Даймлер - Крайслер" концернът се задължава да направи офсетни инвестиции на стойност 70% от цената на автомобилите, които ще достави. (Офсетът представлява ангажимент на продавача на техниката да вложи в страната купувач сума, равна на процент от основната сделка.) Договорът в случая е за 500 млн. лв. Заложеният в него офсет е изцяло военен. Според действащата сега наредба за офсета минималната му стойност е 80 на сто от основната сделка, а обектите на инвестиции се съгласуват и с Министерството на икономиката. Затова от няколко месеца експертите на Румен Овчаров преговарят с "Даймлер - Крайслер" за анекс към договора от 2003 г. Целта е с него офсетните ангажименти на компанията да бъдат завишени с 10% и 70% от тях да се насочат към проекти в цивилната индуст­рия. "С удоволствие ще инвестираме в индиректен офсет в икономиката", каза представителят на "Даймлер - Крайслер" в България Борис Узунов. Според запознати със случая източници от изпълнителната власт обаче основният проблем е, че Министерството на отбраната е ревизирало необходимостта си от автомобили (камиони, високопроходими автомобили, бусове и автобуси) и е установило, че 12 623 е прекалено висока бройка.

Колко е 80% от X

Ведомството на Веселин Близнаков обаче не казва от колко автомобила има нужда (неофициално се говори за 1200 броя). Обяснението пред "Даймлер - Крайслер" е било, че министерство не е наясно какви финансови възможности ще има занапред. Междувременно поръчаните и доставени автомобили през 2004 и 2005 г. са едва 112. Официалният отговор за "Капитал" от Министерството на отбраната е, че е взето решение за периода 2006 - 2010 г. да бъдат поръчани "необходимите автомобили за изпълнение на целите на въоръжените сили".

От компанията изпълнител съвсем закономерно са изнервени, защото поръчка за тази и следващата година не е уточнена. Така концернът не започва офсетни инвестиции, защото, първо, не се знае на каква стойност е основният договор и съответно колко трябва да са обратните вложения и, второ, министерствата на икономиката и на отбраната нямат общо виждане колко да са военните и колко цивилните инвестиции. Ведомството на Близнаков е заявило, че офсетът може да се прави на етапи, както ще се поръчват и автомобилите. И предпочита вложенията да са в поддръжка на техниката. Министерството на Румен Овчаров обаче залага на цялостна цивилна инвестиция. Самата "Даймлер - Крайслер" съвсем логично иска да има дългосрочен план за средствата, които ще вложи в България, и сигурност, че ако купува български стоки, това ще й бъде признато за офсет. В резултат от цялата неразбория и при последната тристранна среща преди седмица отново не се е стигнало до подписване на анекс и намеренията на "ДаймлерКрайслер" остават "на трупчета".

Ако някой някога ви каже, че в България ще се правят мерцедеси, не му вярвайте.

"Даймлер - Крайслер", който преди три години спечели конкурс за доставка на автомобили за армията, все пак има проект за инвестиция в България. Той е за покупка на стартери, динама, ремъци и акумулаторни батерии от български предприятия. Идеята е местни фирми да бъдат поддоставчици на концерна и е част от офсетната програма по сделката му с Министерството на отбраната от 2003 г., която предвижда за армията да бъдат купени 12 623 автомобила "Даймлер - Крайслер". Обратната инвестиция обаче е блокирана заради неуредици на местна почва. Последните разговори на представители на германско-американската компания с висши служители от министерствата на икономиката и на отбраната са били преди седмица. Делегацията от Щутгарт обаче си е заминала без яснота дали изобщо "Даймлер - Крайслер" ще има офсет в България и на каква стойност, разказаха източници, присъствали на срещата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Nasko Petrov

    Pravitelstvoto "Stani6ev" moje i da iztegli "Печелившето число", no se okazva, za poreden pat, 4e iavno ministrite ot tozi izmislen kabinet edno 4e ni govoriat, drugo 4e ne si var6at rabotata. No na koi mu puka za tova?
    Iavno nito na "toto-kasmetliata", nito na 4lena na komisiata (Parvanov - nali e 6ef na armiata), nito na osemte miliona u4astnika (sponsora) na tazi tombola s jivota im i taka propusnatite polzi se uveli4iha s o6te edna, no propusnatite prihodi s o6te milioni....

  • 2
    Avatar :-|
    dcb

    Tova e nagleden primer kak deistva formulata "3-5-8" . Te dori ne mogat da se razberat koi kolko da "othape" ot banicata. Kade mu e akala na bulgarina da glasuva za tezi goveda. Malko mu beshe pri videnov. Zalojnici na sobstvenata si tapota! Stokholmski sindrom, sho li?

  • 3
    Avatar :-|
    Юнивърсъл

    Показаха българския автомобил “Юнивърсъл” .......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.