Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 6 окт 2006, 0:00, 7778 прочитания

"Даймлер - Крайслер" аварира в България

Намеренията на концерна да търси поддоставчици са блокирани заради ведомствени неуредици

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако някой някога ви каже, че в България ще се правят мерцедеси, не му вярвайте.
"Даймлер - Крайслер", който преди три години спечели конкурс за доставка на автомобили за армията, все пак има проект за инвестиция в България. Той е за покупка на стартери, динама, ремъци и акумулаторни батерии от български предприятия. Идеята е местни фирми да бъдат поддоставчици на концерна и е част от офсетната програма по сделката му с Министерството на отбраната от 2003 г., която предвижда за армията да бъдат купени 12 623 автомобила "Даймлер - Крайслер". Обратната инвестиция обаче е блокирана заради неуредици на местна почва. Последните разговори на представители на германско-американската компания с висши служители от министерствата на икономиката и на отбраната са били преди седмица. Делегацията от Щутгарт обаче си е заминала без яснота дали изобщо "Даймлер - Крайслер" ще има офсет в България и на каква стойност, разказаха източници, присъствали на срещата.

Голямото изхвърляне


Според договора между Министерството на отбраната и "Даймлер - Крайслер" концернът се задължава да направи офсетни инвестиции на стойност 70% от цената на автомобилите, които ще достави. (Офсетът представлява ангажимент на продавача на техниката да вложи в страната купувач сума, равна на процент от основната сделка.) Договорът в случая е за 500 млн. лв. Заложеният в него офсет е изцяло военен. Според действащата сега наредба за офсета минималната му стойност е 80 на сто от основната сделка, а обектите на инвестиции се съгласуват и с Министерството на икономиката. Затова от няколко месеца експертите на Румен Овчаров преговарят с "Даймлер - Крайслер" за анекс към договора от 2003 г. Целта е с него офсетните ангажименти на компанията да бъдат завишени с 10% и 70% от тях да се насочат към проекти в цивилната индуст­рия. "С удоволствие ще инвестираме в индиректен офсет в икономиката", каза представителят на "Даймлер - Крайслер" в България Борис Узунов. Според запознати със случая източници от изпълнителната власт обаче основният проблем е, че Министерството на отбраната е ревизирало необходимостта си от автомобили (камиони, високопроходими автомобили, бусове и автобуси) и е установило, че 12 623 е прекалено висока бройка.

Колко е 80% от X

Ведомството на Веселин Близнаков обаче не казва от колко автомобила има нужда (неофициално се говори за 1200 броя). Обяснението пред "Даймлер - Крайслер" е било, че министерство не е наясно какви финансови възможности ще има занапред. Междувременно поръчаните и доставени автомобили през 2004 и 2005 г. са едва 112. Официалният отговор за "Капитал" от Министерството на отбраната е, че е взето решение за периода 2006 - 2010 г. да бъдат поръчани "необходимите автомобили за изпълнение на целите на въоръжените сили".
От компанията изпълнител съвсем закономерно са изнервени, защото поръчка за тази и следващата година не е уточнена. Така концернът не започва офсетни инвестиции, защото, първо, не се знае на каква стойност е основният договор и съответно колко трябва да са обратните вложения и, второ, министерствата на икономиката и на отбраната нямат общо виждане колко да са военните и колко цивилните инвестиции. Ведомството на Близнаков е заявило, че офсетът може да се прави на етапи, както ще се поръчват и автомобилите. И предпочита вложенията да са в поддръжка на техниката. Министерството на Румен Овчаров обаче залага на цялостна цивилна инвестиция. Самата "Даймлер - Крайслер" съвсем логично иска да има дългосрочен план за средствата, които ще вложи в България, и сигурност, че ако купува български стоки, това ще й бъде признато за офсет. В резултат от цялата неразбория и при последната тристранна среща преди седмица отново не се е стигнало до подписване на анекс и намеренията на "ДаймлерКрайслер" остават "на трупчета".




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

С нова регулация държавата иска да вкара повече български храни във веригите С нова регулация държавата иска да вкара повече български храни във веригите

Търговците смятат предложението за непазарно, ще изисква време и инвестиции, няма да има ефект и обслужва интересите на сивия сектор

7 апр 2020, 747 прочитания

Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес

Агенцията започва поредица от безплатни консултации за адаптиране на компаниите към онлайн средата

7 апр 2020, 803 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Австрийска дилема за ЗМК "Никопол"

Не е ясно кога ще заработи отново затворената от девет месеца фабрика

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10