Офсетът на "Еурокоптер" е пред провал
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Офсетът на "Еурокоптер" е пред провал

Офсетът на "Еурокоптер" е пред провал

Kомпанията се отказа да произвежда части за "Еърбъс" във ВМЗ - Сопот

3236 прочитания

Неустойка
5% от стойността на договора е санкцията за неизпълнение на офсета на "Еурокоптер". За провал на цялата прог­рама обаче не може да става дума, защото директният офсет, който представлява основна част от споразумението, се изпълнява.

Само седмица след като се разбра, че офсетните инвестиции на "Даймлер - Крайслер" в България са под въп­рос, още един проект на голяма чуждестранна компания по същата линия се оказва пред провал.

Споразумението на военното министерство с "Еурокоптер", част от европейския авиационен концерн EADS, за 105 млн. евро вложения в цивилни обекти тук не се изпълнява, а сроковете, предвидени в него, изтичат. В същото време базираната във Франция фирма не е дала предложения в кои предприятия да инвестира и не посреща с възторг идеите на българските власти по въпроса. Ако в случая с "Даймлер - Крайслер" обаче има основания за блокажа да се винят местните институции и неуредиците помежду им, то казусът с "Еурокоптер" е съвсем различен.

Заплитането на перките

"Еурокоптер" беше избрана от Министерството на отбраната по време на предишното правителство да достави 12 транспортни хеликоптера "Кугар" и шест "Пантер" съответно за военновъздушните и за военноморските сили. Договорът за офсет (компенсаторно споразумение, с което доставчикът се ангажира да вложи в страната купувач сума, равна на определен процент от стойността на основния договор) е за общо 359 млн. евро. От тях 254 млн. евро е директен офсет (поддръжка на хеликоптерите, обучение на пилоти, строителство на инфраструктура, доставка на екипировка и други), а 105 млн. евро са предвидени за инвестиции в икономиката. За определянето на обектите, в които да са цивилните вложения, и одобряването на резултатите е отговорно Министерството на икономиката и енергетиката. Преди два месеца "Еурокоптер" се опита да отчете пред ведомството на Румен Овчаров, че цивилният офсет е частично изпълнен чрез завода за алуминиеви детайли за автомобили на френската "Монтюпе" в Русе на стойност 70 млн. лв. Екипът на Овчаров обаче не приз­на предприятието за офсет, защото няма доказателства за връзка на фирмата на EADS с решението на "Монтюпе" да строи в Русе. "Готови сме да инвестираме в други проекти, посочени от българското правителство", каза тогава Оливие Мишалон, заместник вицепрезидент на "Еурокоптер", отговарящ за Централна и Източна Европа. Малко по-късно Министерството на икономиката предложи офсетната инвестиция да е във ВМЗ - Сопот, където европейската компания да започне производство на части за самолети "Еърбъс". "Ставаше дума за 20 вида специфични титанови части. Представителите на "Еурокоптер" обаче отговориха, че този род производство е прекалено специфичен и в крайна сметка отказаха немотивирано", разказа участник в преговорите, пожелал анонимност. От самата "Еурокоптер" не дадоха официален коментар до редакционното приключване на вестника.

Според изпълнителния директор на ВМЗ Иван Иванов проектът не е напълно зачеркнат, но позициите на българското предприятие и чуждестранната компания за схемата на евентуалното производство се разминават. "Истината е, че "Еурокоптер" се опитват всячески да се измъкнат от офсетното си споразумение в цивилната му част", разказа друг участник в разговорите с фирмата. Срокът, в който доставчикът на хеликоптерите трябва да посочи български партньор за цивилния си офсет е шест месеца след подписването на споразумението и вече е изтекъл.

Математика на офсета

Инвестицията във ВМЗ, за която става въпрос, е в "номинален" размер 2.2 млн. евро. На такава стойност са машините и оборудването, което "Еурокоптер" трябва да внесе в Сопот, за да започне производството на частите за "Еърбъс". Според правилата на икономическото министерство за оценка на офсета обаче всяко вложение се умножава по определен коефициент, различен за всеки тип бизнес. Коефициентът за внос на хардуер, какъвто би имало в случая с ВМЗ, е доста висок - 1.9. При трансфер на технология, обучение на кад­ри и износ на продукция цифрата е 2. Така при инвестирани "нето" 2.2 млн. евро за оборудване, ако квалифицира инженери в България и изнесе частите за "Еърбъс", "Еурокоптер" може да отчете многократно по-голям офсет. Проектът обаче засега не се посреща благосклонно от фирмата на EADS.

Намеса на високо ниво

Според източници от Франция проблемът с офсетните инвестиции на "Еурокоптер" е бил предвиден за обсъждане по време на визитата на премиера Сергей Станишев в Париж от 11 до 16 октомври. В делегацията за посещението бяха включени и министър Румен Овчаров и заместничката му по въпросите на офсетните програми Корнелия Нинова. В официалната програма на визитата не е записана среща с "Еурокоптер" или френските власти, на която да се дискутира офсета, казаха от ведомството на Овчаров. Според източници от базираната във Франция фирма обаче темата е предмет на разговор именно при това посещение. Резултатът може би ще стане ясен идната седмица, макар и да не бъде обявен официално.

Проблемът с българския офсет идва в нелек за EADS момент. През седмицата международните агенции предупредиха за очаквана кадрова рокада на върха на "Еърбъс" (също част от европейския концерн) заради закъснели доставки на самолети А 380. При това кризата не е единична - преди три месеца акциите на групата паднаха с 30% пак заради съобщение, че доставките на суперсамолетите ще закъснеят, а наскоро две инвестиционни банки понижиха рейтинга на концерна. При това положение очевидно мениджърите му ще направят всичко възможно да потушат и евентуалния провал в България.

Първият „Кугар“ за българските ВВС е доставен. Вторият се чака до дни
Фотограф: КАПИТАЛ
Източник: Reuters

Неустойка
5% от стойността на договора е санкцията за неизпълнение на офсета на "Еурокоптер". За провал на цялата прог­рама обаче не може да става дума, защото директният офсет, който представлява основна част от споразумението, се изпълнява.

Само седмица след като се разбра, че офсетните инвестиции на "Даймлер - Крайслер" в България са под въп­рос, още един проект на голяма чуждестранна компания по същата линия се оказва пред провал.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    asenasen

    egati glupostite pishe tuk

  • 2
    Avatar :-|
    мда

    Отново още една провалена сделка на некадърното,за някои "успешно "правителство


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK