Берлускони дава 5 млрд. евро за Pro7
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Берлускони дава 5 млрд. евро за Pro7

Критиците на Берлускони определят медийния магнат като всеяден и готов на всичко, за да придобие набелязаната медиа

Берлускони дава 5 млрд. евро за Pro7

Евентуалната сделка би превърнала Mediaset в паневропейски оператор

Весислава АНТОНОВА
1914 прочитания

Критиците на Берлускони определят медийния магнат като всеяден и готов на всичко, за да придобие набелязаната медиа

© Reuters


Април 2005, Axel Springer - 1.3 млрд. евро. Август 2005, Axel Springer - 4.16 млрд. евро. Ноември 2006, Mediaset - 5 млрд. евро.

Така нарастваше цената на водещата германска телевизионна компания ProSiebenSat.1 Media AG, която се продава от миналата година. Най-високата оферта даде в началото на изминалата седмица най-богатият италианец, медиен бос и бивш премиер на Италия Силвио Берлускони. Той обяви намерението си да придобие 50.5% от германската телевизионна компания за 5 млрд. евро. Всъщност това е делът на мажоритарните собственици на ProSieben - американския милиардер Хаим Шабан и партньорите му Providence и Bain Capital. Друг голям германски медиен концерн - Axel Springer, държи 12% от ProSieben, а 37.5% се търгуват през борсата. Компанията на Берлускони Mediaset предлага 30 евро за акция. В момента търгуваните на борсата акции струват около 23 евро. След новината книжата на германската медийна компания скочиха с 4.4% малко след отварянето на борсата във Франкфурт до около 23.40 евро. В Милано акциите на Mediaset поскъпнаха с 1.1% до 8.84 евро.

Очаква се управителният съвет на тв компанията да вземе окончателно решение по офертата на италианците в средата на ноември, съобщи говорител на Mediaset. От ProSieben не коментираха офертата. Италианските медии обявиха, че Mediaset е наела банката Citigroup за съветник по сделката, а от РroSieben са предпочели JP Morgan и Morgan Stanley.

Защо се продава ProSieben

ProSiebenSat.1 управлява четири телевизионни канала ( ProSieben, Sat1, Kabel 1 и N24) и е водеща компания в областта на телевизионната реклама. Компанията държи 45% от рекламния телевизионен пазар в Германия, докато основният й конкурент Bertelsmann чрез RTL Group притежава 38%. По зрителска аудитория RTL води с 32.2%, докато ProSiеben е с 30.5% според компанията за пазарни проучвания GfK.

Логичният въпрос при такива отлични данни за ProSiеben е защо мажоритарният собственик продава дела си. Причината Шабан да се реши на продажба се крие в перспективите на медийния пазар. Според германския в. Handelsblatt всяка инвестиция на медийни активи през следващите години ще носи само проблеми на инвеститорите. Причината за това е, че медийният бранш е изправен пред драматични промени. През 2010 г. тв секторът в Германия ще бъде напълно дигитализиран, на зрителите ще се предлагат десетки нови програми, а в същото време загубите на рекламната телевизионна индустрия ще нарастват. Това ще е резултат от превръщането на интернет във все по-могъщ пазарен фактор, който ще привлича по-голямата част от рекламните постъпления. С продажбата Шабан и компания ще реализират значителна печалба, като се има предвид, че преди три години купиха дела си при цена от 7.50 евро за акция, а сега ще получат по 30 евро.

Плюсове и минуси

Бъдещият собственик на ProSieben ще получи апетитно парче от германския телевизионен и рекламен пазар. Ако той е Берлускони, едва ли ще го сполети съдбата на концерна Axel Springer, който миналата година не осъществи покупката на ProSieben заради отказа на регулаторните органи да дадат одобрението си, след като видяха опасност от концентрация на пазара.

За да придобие германската компания, Mediaset ще трябва да преодолее конкуренцията на другите евентуални кандидати - американската тв компания NBC, испанската Antena 3, както и френската телевизионна група TF1. От покупката се интересуват американските инвестиционни компании Apax Partners, Permira и Blackstone. Обсъждат се обаче и други решения като вливането на групата в нова медийна компания или разцепване, съобщава сп. "Шпигел". Все пак засега единствената конкретна оферта без конкуренция е на Mediaset. За италианците покупката на ProSieben би означавала превръщането им в паневропейски оператор. Решението за оферта към германската компания съвпада с идеята на италианското правителство за реформа в медийния сектор, която би принудила Mediaset да започ­не да излъчва един от четирите си национални аналогови канала в дигитален формат. Това ще намали приходите на компанията със 103 млн. евро годишно.

Отделни анализатори не одобряват решението на групата, тъй като според тях няма много общи точки в бизнеса на две телевизионни компании от различни държави. Според експертите по-подходящо е да се купуват дружества, създаващи телевизионна продукция, като например холандската Endemol.

Април 2005, Axel Springer - 1.3 млрд. евро. Август 2005, Axel Springer - 4.16 млрд. евро. Ноември 2006, Mediaset - 5 млрд. евро.

Така нарастваше цената на водещата германска телевизионна компания ProSiebenSat.1 Media AG, която се продава от миналата година. Най-високата оферта даде в началото на изминалата седмица най-богатият италианец, медиен бос и бивш премиер на Италия Силвио Берлускони. Той обяви намерението си да придобие 50.5% от германската телевизионна компания за 5 млрд. евро. Всъщност това е делът на мажоритарните собственици на ProSieben - американския милиардер Хаим Шабан и партньорите му Providence и Bain Capital. Друг голям германски медиен концерн - Axel Springer, държи 12% от ProSieben, а 37.5% се търгуват през борсата. Компанията на Берлускони Mediaset предлага 30 евро за акция. В момента търгуваните на борсата акции струват около 23 евро. След новината книжата на германската медийна компания скочиха с 4.4% малко след отварянето на борсата във Франкфурт до около 23.40 евро. В Милано акциите на Mediaset поскъпнаха с 1.1% до 8.84 евро.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK