Eurofighter срещу кабинета в Австрия?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Eurofighter срещу кабинета в Австрия?

Правителството във Виена трябва да направи доста сложен лупинг, за да спаси сделката с европейския изтребител

Eurofighter срещу кабинета в Австрия?

Неясни договорки заплашват доставките на европейския изтребител

2714 прочитания

Правителството във Виена трябва да направи доста сложен лупинг, за да спаси сделката с европейския изтребител

© Reuters


Един изтребител е на път да провали съставянето на правителството в Австрия. Изборът на Eurofighter на европейския консорциум EADS предизвика правителствена криза, дори преди кабинета да е бил съставен.

Проблемите във Виена са близки с тези в България с друга структура на EADS - Eurocopter. След парламентарните избори на 1 октомври, на които социалдемократите излязоха с минимална преднина пред Народната партия на канцлера Волфганг Шусел, единственият вариант за стабилно правителство във Виена се оказа голяма коалиция между двете партии. Последваха месец и половина на непрекъснати взаимни обвинения. В края на октомври Народната партия дори напусна преговорите за съставяне на коалиционно правителство. Поводът бе решението на социалдемократите, подкрепени от Зелените и Партията на свободата, за създаване на две специални парламентарни комисии - едната за банковите афери, разтърсили Австрия през последните месеци, а другата ще гледа под лупа сделката за бойните самолети Eurofighter, сключена от правителството на Шусел през 2003 г. Договорът с Eurofighter, с който Австрия се ангажира да закупи 18 изтребителя на цена почти 2 млрд. евро, отдавна е трън в очите на досегашната опозиция. Парламентарната комисия за разследване ще търси отговори на многократно поставяни въпроси. Защо правителството се спира на най-скъпата оферта, след като първоначално се е обсъждал вариантът за по-изгодните шведски Gripen? Как ще се осъществи финансирането? Какви са възможностите за разваляне на сделката и на каква цена може да стане това? Според министерството на отбраната спирането на договора ще струва поне 1.2 млрд. евро - сума, която не бе приета сериозно от социалдемократите, тъй като според тях отразявала само интереса на производителя.
Оспорван е и въпросът за компенсационните сделки по договора, или т.нар. офсет. Макар че дан­ните са оскъдни и противоречиви, по всяка вероятност офсетът е на стойност два пъти по-висока от цената на изтребителите. Така излиза от думите на канцлера Волфганг Шусел, който твърди, че компенсационните сделки в полза на австрийската икономика са за 4 млрд. евро в рамките на 15 години. Част от тези суми вече са реализирани. Както съобщи министерството на икономиката, само за 2005 г. в рамките на офсетните договорености с Eurofighter са реализирани 165 сделки със 109 австрийски фирми на стойност около 400 млн. евро. Като се добавят сумите за 2002-2004 и за настоящата 2006 г., излиза, че до този момент стойността на компенсационните сделки надхвърля 1 млрд. евро. Представители на бизнеса твърдят, че имало договорени бъдещи проекти за 2.7 млрд. евро. Как функционира това на практика? "Благодарение на договора с Eurofighter ние вече играем в друга лига", твърди Валтер Щефан, шеф на FACC. Неговата фирма - доставчик на материали за самолетостроенето, е получила поръчка за 1 млрд. евро, за да снабди с материали свръхмодерния Airbus А380. От MAN пък се похвалиха, че благодарение на офсета са спечелили британска поръчка за доставка на военни автомобили - също сделка за 1 млрд. евро в рамките на пет години, откриваща 1500 работни места.

По-малко възторжени гласове се чуват от доскорошната опозиция. Социалдемократите поставиха под въпрос причисляването на някои сделки към офсета, например тази между Аirbus и FACC, която била сключена 40 дни преди влизането в сила на договора. Според тях правителството нарочно изпращало представителите на бизнеса да хвалебстват, вместо най-после да извади на бял свят споразумението си с Eurofighter. "Начинът, по-който бизнесът представи компенсационните сделки, потвърждава съмнението, че осъществяването на тези сделки е в противоречие с правилата за конкуренция на ЕС, заяви депутатът от Зелената партия Вернер Коглер. През септември в Европейската комисия вече е постъпило оплакване срещу договореностите за офсет към сделката с Eurofighter. Според виенския адвокат Карл Неволе (подал оплакването до комисията) няма съмнение, че офсетът по сделката противоречи на договорeностите в ЕС за конкуренцията. В случая ставало въпрос за т.нар. индиректен офсет, т.е. не е във военната област, която по принцип е изключена от правилата за конкуренция на ЕС.

*Светла Танова е сътрудник на БНТ в Австрия

Един изтребител е на път да провали съставянето на правителството в Австрия. Изборът на Eurofighter на европейския консорциум EADS предизвика правителствена криза, дори преди кабинета да е бил съставен.

Проблемите във Виена са близки с тези в България с друга структура на EADS - Eurocopter. След парламентарните избори на 1 октомври, на които социалдемократите излязоха с минимална преднина пред Народната партия на канцлера Волфганг Шусел, единственият вариант за стабилно правителство във Виена се оказа голяма коалиция между двете партии. Последваха месец и половина на непрекъснати взаимни обвинения. В края на октомври Народната партия дори напусна преговорите за съставяне на коалиционно правителство. Поводът бе решението на социалдемократите, подкрепени от Зелените и Партията на свободата, за създаване на две специални парламентарни комисии - едната за банковите афери, разтърсили Австрия през последните месеци, а другата ще гледа под лупа сделката за бойните самолети Eurofighter, сключена от правителството на Шусел през 2003 г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.