Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 яну 2007, 0:00, 2474 прочитания

Опасна свобода за товарните превозвачи

Фирмите за международен транспорт вече са с над 1000 по-малко

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Извън регулация
Превозите за собствена сметка остават на свободен режим, съобщиха от "Автомобилна администрация". За тях няма да се изисква никаква форма на регистрация в агенцията. За въвеждането на регистрационен режим за този тип превози настояваха няколко от сдруженията на автопревозвачите. Аргументът им беше, че под прикритието на превоз на собствена стока често се извършват платени курсове. Искането обаче не е удовлетворено. За да се докаже, че даден превоз е за собствена сметка, проверяваният камион трябва да има на борда си документ, че стоката е собственост на същата фирма, която притежава автомобила и е наела водача.


Има особени участъци от т.нар. пътна мрежа - въпреки че са прави, без ограничения за скорост или изпреварване и с добра видимост, на тях неясно защо стават много катастрофи.


Именно на такъв участък се озовават българските автомобилни превозвачи на товари по международни курсове. С членството на България в Европейския съюз бизнесът им става по-лесен, защото отпадат няколко административни изисквания към тях. В същото време обаче броят им от миналата година досега вече е намалял с над 1000. Очевидно опростяването на режима за работата им е само един от ефектите на членството в ЕС. А по-същественият е очакваната засилена конкуренция от европейски компании, която отсега отказва по-малките фирми в бранша.

Катастрофа или инцидент

По данни на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", ако през 2006 г. компаниите, лицензирани за международни превози на товари, са били 3674, то получилите сега т.нар лиценз на общността са 2320 - или с 1354 по-малко. Заявленията за лиценз се подават от 10 ноември 2006 г. и досега са получени близо 2600 такива. Според директора на "Автомобилна администрация" Володя Киров издаването на разрешителните продължава. Бройката обаче едва ли ще се увеличи много, тоест от пазара на тежкотоварните превози на стоки зад граница отпадат над 30% от играчите. Спадът обаче не е нито внезапен, нито неочакван - броят на компаниите в бранша постепенно намалява от 2001 г. насам. Причините са както ежегодно увеличаващите се изисквания за финансова стабилност на компаниите, така и силната конкуренция и нарастващите ограничения за възрастта на автомобилите.



Краят на два мита

С влизането на България в ЕС два от сакралните досега документа за всеки международен превозвач отпадат. Първо - ТИР карнетите (документите, които доказват изрядността на товара пред митниците в държавите, през които камионът преминава транзит). Занапред те ще са необходими само за транспортиране на стоки от страна в ЕС до такава извън съюза, докато досега бяха задължителни за всички задгранични курсове. По данни на транспортното министерство и на Националния статистически институт вече над две трети от курсовете на български превозвачи са за страни в ЕС. Второ - СЕМТ разрешителните (многократни целогодишни пътни разрешителни). За тях важи същият принцип. Досега разпределението на т.нар. СЕМТ-ове се превръщаше ежегодно в шумна разправия, като всяка фирма се стремеше да вземе повече такива документи, за да си спести опашките за еднократни разрешителни за всяка страна, през която ще премине съответният й камион. Занапред те също ще са необходими само за превози извън ЕС. По тази причина досега за 2007 г.вече са разпределени 814 СЕМТ разрешителни на 172 фирми без пререкания. Заедно с отпадането на СЕМТ истерията бяха премахнати и възрастовите ограничения за самите камиони - изискванията за сертификати Евро 3 важат и сега, но се прилагат именно при разпределението на многократните разрешителни. На практика обаче именно заради необходимостта да подновят парка си, за да вземат СЕМТ разрешителни, автомобилните превозвачи вече инвестираха солидни суми в нови камиони и голяма част от 12-хилядния тежкотоварен парк в страната е подменен.

Насрещното движение

Макар че административните бариери се вдигат, факт е, че много от фирмите просто се отказват. И причината е очакваното оживено "насрещно движение" - конкуренция от чуждестранните превозвачи. Както вече българските компании няма да имат нужда от разрешителни (митнически и пътни) за превозите в Европа, така и колегите им от ЕС вече ще могат директно да превозват стоки от България и обратно. Доколко силен ще е натискът на останалите европейски превозвачи върху пазара на местните, е трудно да се прогнозира. Такъв обаче със сигурност ще има, макар че процесът няма да се очертае за няколко месеца. До 2010 г. каботажът (превоз на стоки от българска фирма между два града в друга европейска държава или обратното) остава забранен. Дотогава без промени ще остане и режимът за превоз на стоки в България. След това с новата конкуренция ще трябва да се съобразяват и фирмите, които сега имат лиценз само за вътрешни превози. Засега те са 2700 и имат 12 500 камиона. Ако и тук се следва логиката, която проработи в сегмента на международните курсове, първото число скоро ще започне да се променя.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандове по време на криза Брандове по време на криза

Светът се счупи и няма никакъв шанс да се залепи в предишния си вид

9 апр 2020, 451 прочитания

Георги Милушев, търговска верига "ЗОРА": Предизвикателствата налагат иновативни решения и излизане от рамките на досегашния начин на работа Георги Милушев, търговска верига "ЗОРА": Предизвикателствата налагат иновативни решения и излизане от рамките на досегашния начин на работа

Разработихме план за действие в следващите три месеца, очаквайки пандемията да приключи в този срок, казва управляващият съдружник в компанията

9 апр 2020, 1131 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Нещата ще се променят към по-лошо

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10