Сръбска верига в България?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сръбска верига в България?

Сръбска верига в България?

Ритейлърът Delta M ще инвестира 300 млн. евро на Балканите

2066 прочитания

Сериозни амбиции показа сръбската верига за търговия на дребно Delta M Group с плановете си за експанзия на Балканите.

Компанията съобщи, че отделя 300 млн. евро за разрастване на бизнеса си в Босна и Херцеговина, Черна гора, Македония, Албания и България до 2009 г. Delta M Group възнамерява през близките две години да се нареди сред търговците с най-силни позиции в Югоизточна Европа чрез инвестиции на зелено. Целта на компанията е да заеме до 15% дял от пазара на дребно във всяка от петте страни. Основната част от финансирането ще е чрез заеми от европейски банки.

Анатомия на амбицията

Компанията развива от шест години форматите си за търговия на дребно - досега на локално ниво. Тя е най-голямата ритейл верига в Сърбия с национално покритие - има обекти в почти всички по-големи сръбски градове. В момента близо 25% от покупките на сръбските потребители минават през магазините на Delta M, сочат данни, цитирани от SeeNews. Delta M присъства на сръбския пазар чрез три вериги - супермаркетите с марката Maxi и малките квартални магазини Pekabeta са специализирани в търговия на дребно, а хипермаркетите Tempo са от типа Cash&Carry и са ориентирани предимно към търговия на едро.

Основният асортимент на Maxi са хранителните стоки, разполагани на търговска площ между 500 и 3000 кв.м. Веригата разработва и над десет продукта със собствена марка. В резултат от планираното си разрастване Delta M очаква над 1 млн. евро приходи през 2007 г. и ръст на продажбите спрямо 2006 г. от около 50%. Опитът на Delta M в търговията на едро е по-нов. Магазините Tempo Cash&Carry стартират през 2004 г. в Белград. И в тази насока обаче компанията следва линия на бързо разрастване. През декември 2006 г. са открити нови обекти в Ниш и Нови Сад. Стандартният формат на обектите на веригата е 10 000 - 12 000 кв.м и включва асортимент от 30-40 хил. артикула. Освен че усилено инвестира в експанзията на търговските си вериги, напоследък Delta M е активна и в изграждането на молове - бизнес, които се смята за особено перспективен и в Сърбия. През ноември 2006 г. компанията обяви намерението си да вложи 85 млн. евро в строежа на търговски център в Белград, който ще заработи през септември 2007 г. и ще бъде най-големият на Балканите (85 хил. кв.м), сочат данни на Serbia and Montenegro News Digest. От собствени средства идват около 30% от финансите, а остатъкът се набавя с банков кредит. В плановете на компанията се включват още два мола в сръбската столица и един в Подгорица, Черна гора.

Delta M е най-голямата група в Delta Holding, чиято дейност е силно диверсифицирана. Освен в търговията на едро и дребно Delta M Group e активна и в производство и дистрибуция на земеделски продукти. По данни от сайта на холдинга (www.deltayu.com) групата "Делта М" притежава изключителни права за внос и дистрибуция на сръбския пазар на продукти на редица автомобилни компании като Fiat, Honda, Renault и BMW. Холдингът развива също бизнес с недвижими имоти и предлага брокерски услуги.

Още планове

В по-дългосрочна перспектива плановете на Delta M включват и други балкански пазари като членките на ЕС Словения и Румъния и разположената в периферията на Балканите Молдова. От известно време компанията е в разговори за сливане с хърватската верига за търговия на дребно Konzum, собственост на хърватския гигант в търговията с храни Agrokor. Очаква се сливането, чиято цел е да заздрави позициите на двете компания в региона, да завърши до юни 2007 г.

В България - трудно

Успехът на бъдещото разширяване на Delta M вероятно ще е под въпрос в България, където присъстват вече подобни вериги от европейска величина като Billa, Hit и Кaufland, както и Metro Cash&Carry. Друга една балканска верига - турската Ramstore, обяви през 2006 г., че търси купувачи на магазините си в България. Медиите изтълкуваха това като сигнал, че веригата се изтегля от България, но от компанията обявиха, че не са били разбрани правилно. В началото на тази година германският дискаунтър Lidl обяви, че подновява плановете си за операции в България, а се очаква и влизането на френския гигант Carrefour.

Силна конкуренция чака Delta в България
Фотограф: Красимир Юскеселиев

Сериозни амбиции показа сръбската верига за търговия на дребно Delta M Group с плановете си за експанзия на Балканите.

Компанията съобщи, че отделя 300 млн. евро за разрастване на бизнеса си в Босна и Херцеговина, Черна гора, Македония, Албания и България до 2009 г. Delta M Group възнамерява през близките две години да се нареди сред търговците с най-силни позиции в Югоизточна Европа чрез инвестиции на зелено. Целта на компанията е да заеме до 15% дял от пазара на дребно във всяка от петте страни. Основната част от финансирането ще е чрез заеми от европейски банки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK