Eurocopter се цели във военните комуникации
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Eurocopter се цели във военните комуникации

Eurocopter се цели във военните комуникации

Компанията поиска да инвестира 100 млн. евро в ново производство в "Самел-90"

1976 прочитания

След два провалени опита офсетната инвестиция* на Eurocopter е на път да се реализира.

Базираната във Франция компания, която ще доставя нови хеликоптери на армията, е предложила на Министерството на икономиката и енергетиката проект за инвестиция от минимум 100 млн. евро в приватизирания през 1999 г. завод "Самел-90" и чака одобрение от него в рамките на две-три седмици. Проектът е за изграждане на нова производствена мощност за телекомуникационно оборудване и трансфер на ноу-хау в сферата на информационните технологии, обясни корпоративният консултант на Eurocopter в България Николай Гигов. Ако бъде направено, вложението ще е едно от най-големите в IT-сектора в България.

(Не)обещаващото начало

Eurocopter беше избрана още през ноември 2004 г. за доставчик на 18 нови хеликоптера за Българската армия - 12 броя AS 532 AL Cougar за Военновъздушните сили и 6 броя AS 565 MB Panther за военноморските. Цената им е 358 млн. евро, а офсетното споразумение към основната сделка е на стойност 360 млн. евро. От тях 200 млн. евро са предвидени за индиректен офсет (инвестиции в реалната икономика), а остатъкът - за директен (военен, в случая - за поддръжка на хеликоптерите, обучение на пилоти, строителство на инфраструктура). За разлика от военния офсет, чието изпълнение се отчита пред Министерството на отбраната и върви без проблеми, цивилният, който се контролира от икономическото министерство, досега беше напълно блокирал. Eurocopter първо се опита да убеди ведомството на Румен Овчаров да признае за негов офсет завода за алуминиеви детайли за автомобили на френската "Монтюпе" в Русе, където инвестицията е 70 млн. лв. Министерството обаче отказа, тъй като дъщерната на европейския концерн EADS фирма не можа да докаже връзка между собствената си офсетна програма тук и решението на "Монтюпе" да строи в Русе. После икономичес­кото ведомство предложи на Eurocopter да започне производство на титанови части за самолети "Еърбъс" във ВМЗ - Сопот. Компанията обаче отказа, като според участници в преговорите мотивът е бил, че продукцията е прекалено специфична. Така оповестеният през изминалата седмица проект е първият, с който европейската фирма дава сигнал, че изобщо има желание да инвестира в България.

Happy end?

Според Николай Гигов вложенията в "Самел-90" ще са за дооборудване на самоковския завод и изграждане на нова мощност в него. Производството ще е на военна комуникационна техника, но е възможно част от продукцията да бъде и за цивилни цели. "В случая не говорим за изцяло нова фабрика, а за нови линии в съществуващата", обясни директорът на дирекция "Офсетни програми" в икономическото министерство Иван Жерков. Преди да се задвижи обаче, проектът трябва не само да получи официалното одобрение от екипа на Румен Овчаров, но и той да определи какъв мултипликатор ще се използва в правената от държавата оценка. Мултипликаторът представлява цифра (от 1 до 3), с която се умножава стойността на реално направената инвестиция от съответната компания - доставчик на армията, за да се получи числото, което държавата признава като изпълнен офсет. В случая предложението на Eurocopter е за мултипликатор 2. Явно офертата вече се ползва с подкрепа от държавата - както Николай Гигов, така и директорът на "Самел-90" Петър Георгиев смятат, че е въпрос на броени седмици всичко да бъде договорено.

С една инвестиция - два проекта

Изборът на Eurocopter изобщо не е случаен. "Самел-90" се занимава с производство на военна телекомуникационна техника от 40 години и е един от основните доставчици на свързочно и електронно оборудване (УКВ преносими радиостанции и полеви телефони) за Българската армия и МВР. Близо 70% от продукцията му е за износ - за Великобритания, Германия, Белгия, Франция, САЩ, Китай и др. Чрез новата си мощност в самоковския завод базираната във Франция компания всъщност има намерение да участва и в бъдещия проект за комуникационно осигуряване на армията, заяви Николай Гигов. Проектът, който ще се финансира от държавата, се сочи като един от елементите на модернизацията на въоръжените сили, чието изпълнение ще стартира съвсем скоро, а стойността му вероятно ще е поне 200 млн. евро. Така с една инвестиция Eurocopter ще опита едновременно да изпълни договореностите си по офсетната част на сделката за хеликоптерите и да си осигури добри позиции в предстоящия търг или конкурс за партньор по тази за военните комуникации. "Проектът в "Самел-90" и предстоящата нова поръчка не трябва да се разглеждат пакетно", предупреди отсега Иван Жерков от Министерството на икономиката. Изборът на изпълнителите при проектите за модернизация на армията обаче се прави от Министерството на отбраната, а процедурите за това далеч не са сред най-проз­рачните.

Рози срещу самолетите

Италианската Alenia Aeronautica, която спечели договора за доставка на осем транспортни самолета C-27 J "Спартан" срещу 293.4 млн. евро, ще започне още до края на тази година да изпълнява офсетното споразумение към основната сделка. Това съобщи пред "Капитал" Пиерлуиджи Дуранти, вицепрезидент на компанията. Офсетният проект в реалната икономика в случая е за изграждане на оранжерия за рози в Айтос. В предприятието ще работят между 80 и 100 души. Розите, които се предвижда да бъдат отглеждани, ще са от специален сорт (цветята са с височина до 1 метър) и основната част от производството ще се изнася за Русия, Австрия, Швейцария и Германия. Според Дуранти проектът вече е съгласуван с Министерството на икономиката. Вторият офсетен проект, предложен от Alenia преди дни, е за образование на млади български инженери в Италия.

Доставките на армейските хеликоптери засега вървят по график
Фотограф: Капитал

След два провалени опита офсетната инвестиция* на Eurocopter е на път да се реализира.

Базираната във Франция компания, която ще доставя нови хеликоптери на армията, е предложила на Министерството на икономиката и енергетиката проект за инвестиция от минимум 100 млн. евро в приватизирания през 1999 г. завод "Самел-90" и чака одобрение от него в рамките на две-три седмици. Проектът е за изграждане на нова производствена мощност за телекомуникационно оборудване и трансфер на ноу-хау в сферата на информационните технологии, обясни корпоративният консултант на Eurocopter в България Николай Гигов. Ако бъде направено, вложението ще е едно от най-големите в IT-сектора в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK