...и Витоша ще стане като Банско
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

...и Витоша ще стане като Банско

...и Витоша ще стане като Банско

Новите собственици на лифтовeте до София предвиждат 50 млн. евро инвестиция в ски зоната

13967 прочитания

В ранния следобед на 16 март хеликоптерът, с който двамата специалисти по изграждане на ски зони Курт Хох и Рихард Шонхер оглеждали релефа на Витоша, кацнал на "Платото", вдясно от хижа "Алеко".

Хох е дългогодишен рейсдиректор на състезанията за Световната купа по ски, а Шонхер е един от експертите по проектиране на лифтови съоръжения на австрийската компания "Допелмайер". Третият мъж в хеликоптера бил Цеко Минев - един от основните акционери в Първа инвестиционна банка, популярна не просто с рекламата "Не позирай - депозирай", а и като основния двигател зад проекта, който за няколко години преобрази ски курорта Банско.

Новината за софиянци, а и останалите курорти е, че лифтовете на Витоша пак са с нов собственик и точно той е наел двамата австрийски експерти. Въп­реки близостта си до столицата ски зоната над София нелепо загуби години. След приватизацията на съоръженията собствениците се смениха няколко пъти, но инвестициите им се свеждаха до това да поправят някоя част на лифта в случай на авария. Сега нещата изглеждат сериозни.

Явно ще се инвестира

Компанията, която в края на март приключи сделката за повечето от лифтовите съоръжения в планината над София, се казва "Витоша ски". Тя е притежавана от офшорно дружество с непрозрачна собственост (виж картата и "историята"), но дори продавачките на билети на "Алеко" са убедени, че Първа инвестиционна ще застане и зад този проект. "...И Витоша ще стане като Банско", каза една от тях, този път въодушевена от смяната на собствеността.

Според фирменото дело на някогашното дружест­во "Алеко спорт 99" (сега влято във "Витоша ски"), стойността на сделката за лифтовете и влековете е 3.35 млн. евро. Това най-вероятно не е цялата инвестиция - новият собственик отделно е купил дружеството, което държеше "Витошко лале" 1 и 2, а почти със сигурност може да се прогнозира, че предстоят и нови придобивки.

От страната на купувачите сделката (между другото) е правена от адвокат Петър Петров, който участва в управлението на "Юлен" - фирмата, концесионер на ски зоната в Банско. Той фигурира и в ръководството на "Витоша ски" ЕАД. Адвокат Петров потвърди пред "Капитал", че е бил упълномощен да сключи сделката, но не пожела да уточни кого точно представлява. В управата на новата фирма влиза и зам.-председателят на оглавяваната от Цеко Минев Българска федерация по ски Георги Бобев. Шеф на "Витоша ски" пък е Костадин Костадинов, който е в управлението и на "София ленд" - друг проект, подкрепен от "Първа инвестиционна".

Пред "Капитал" Костадинов разказа плановете за Витоша, но отрече връзка между банката и собствеността на новото ски дружество. По думите му в ски зоната до София ще бъдат инвестирани около 50 млн. евро, така че тя да утрои капацитета си до около 10 000 души. В момента се разработва инвестиционна стратегия и във времето ще се взема решение как ще се финансира проектът, каза той.

И пак ще се карат ски

Тази зима на Витоша беше твърде спокойно, и то не просто заради топлия сезон. Повечето от лифтовете не работеха. "Романски" заспа най-дълбокия си зимен сън, откакто е изграден през 1968 г. Оживление имаше само на "Витошко лале 1", около паничките на "Помагалски" и на трите бейби влекове на ски училище "Мотен". Задачата на Хох и Шонхер сега е да изготвят проект, с който купищата желязо, каквото в момента представлява цялата система за извозване на скиори на Витоша, да се превърнат в модерни въжени линии, а каменистите склонове да станат удобни писти. Според Костадинов процесът по изграждането ще отнеме най-малко две-три години, като идеята е в ски зоната да се предлагат условия за семеен ски и сноуборд туризъм с фамилни карти, по примера на австрийските курорти.

Ако целта е Витоша да се превърне в модерен ски център, логично е новият собственик да се впусне в още сделки за придобиване. За да заработи цялата въжена система на Витоша с една карта - нещо, което е практика в останалите курорти, би трябвало в схемата да влязат кабинковият "Симеоновски лифт", "Драгалевци" (известен повече като "Бай Кръстьо") и падналият през 1995 г. "Копитото" в Княжево, който е единствената връзка към Витоша от западната част на София. Тези три съоръжения в момента са собственост на общинската фирма "Въжени линии". През декември Столичната общинска агенция по приватизация (СОАП) съобщи, че "Въжени линии" ще бъде продадена и че стартира конкурс за избор на фирма, която да направи правен анализ на дружеството. Изпълнителният директор на "Въжени линии" Ангел Иванов потвърди пред "Капитал", че дружеството е в годишната програма за приватизация. От СОАП, обясниха, че правният анализ на дружеството предстои да им бъде представен в понеделник - 16 април. Предстои конкурс за избор на оценител и решение на общинския съвет за избор на метод за приватизация.

Ако трите лифта на "Въжени линии" влязат в схемата на "Витоша ски", фирмата ще използва само трасетата, върху които са изградени, за да разположи нови лифтови системи, каза Костадинов. Съоръженията са стари, миналата година "Бай Кръстьо" чества 50 години, а кабинките на Симеоновския лифт са от 1982 г. Планът за управление на "Природен парк Витоша", който правителството прие през 2005 г., не предвижда ново строителство. Костадинов допълни, че само подмяната на Симеоновския лифт може да излезе около 15 млн. евро: "Витоша е правена на парче и голяма част от лифтовите съоръжения не са на точните си места. Всичко ще се гради наново. Предвижда се кабинков лифт и на "Бай Кръстьо". В този район има възможност да се направят още две-три писти, както и да се отвори вторият ръкав на "Витошко лале". За основа на проекта най-вероятно ще послужат и някои стари планове от кандидатури на София за домакин на зимни олимпийски игри."

Костадинов уточни, че в плановете на компанията влиза и изграждането на кабинков лифт на "Копитото". Така да се обхване ски зоната на "Ветровала" и "Конярника". Според него "Витоша ски" няма намерение да инвестира в леглова база на Витоша, нито в емблематичните хотели "Щастливеца", "Простор" и "Морени", чиито собственици са съответно "Автомагистрали Хемус", в ръководство на които влиза Веселин Воденичаров, бивш управител на "Ферайнигте Бергбанен България", "АКБ корпорация", и Николай Божинов, притежател на комплекс "Глория палас" в Горна баня.

Лифтове с история

Април 2001 г.

Открита е процедура за приватизация на "Алеко спорт - 99" АД - дружеството, в чийто капитал са лифтовете "Романски", "Помагалски", "Алеко", "Платото" и "Черни връх".

Януари 2002 г.

"Алеко спорт - 99" е продаден на ваканционен клуб "Русалка", част от ХАД "АКБ корпорация", контролиран от Николай Банев. Цената е 286,4 хиляди долара плюс задължение 2,5 млн. лв. инвестиции. Програмата включваше 2 млн. лв. за обновяването на лифта "Романски - Малък резен" и монтирането на снежни оръдия и осветление на пистите.

В периода 2003 - 2005 г.

Агенцията за следприватизационен контрол установява, че обещаната инвестиционната програма не се изпълнява.

Юли 2003 г.

"Ферайнигте Бергбанен България" ООД придобива съоръженията на "Витошко лале 1" и "Витошко лале 2" от "Ски системи" ООД, собственост на гръцкия гражданин Милтиадис Химонидис. Първоначално двата лифта бяха в капитала на държавното дружество "Академика 2000". През 2003 г. Министерството на образованието и науката прехвърли собствеността им на "Ски системи" като компенсация за неуреден паричен дълг.

"Ферайнигте Бергбанен България" изгради стационарни съоръжения за изкуствен сняг и осветление на "Витошко лале 1". Направи паркинг и заведение в района и планираше да инвестира 3.6 млн. евро на Витоша през същата година. Проектът обаче слагаше в сметките и влека "Заека", и съоръженията на "АКБ Форес", а австрийските инвеститори получиха контрол върху тях през 2006 г.

Ноември 2006 г.

"АКБ корпорация" продава "Алеко спорт - 99" на "Ферайнигте Бергбанен България" ООД. По непотвърдени данни цена на сделката е била 3.3 млн. евро.

Мажоритарен собственик на купувача е председателят на австрийската федерация по ски Петер Шрьокснадел, а дружеството е специализирано в монтирането на лиф­тови съоръжения и мениджира няколко ски региона в Австрия. В България то се представлява от сина му Маркус и се управлява от Веселин Воденичаров, който е собственик на хотел "Щастливеца" на Витоша.

Декември 2006 г.

"Ферайнигте Бергбанен" продава "Алеко спорт - 99" за 3.35 млн. евро. на "Елора мениджмънд лимитид", офшорна компания с регистрация на Британските Вирджински острови. Компанията придобива и 100% от "Ферайнигте Бергбанен България" ООД.

Февруари 2007 г.

"Елора мениджмънд лимитид" обединява "Ферайнигте Бергбанен" и "Алеко спорт - 99" и регистрира нова фирма - "Витоша ски" ЕАД. Тя държи седалковия лифт "Романски", влековете "Помагалски", "Алеко", "Платото" и "Черни връх", както и лифтовете "Витошко лале 1" и "Витошко лале 2".
Догодина лифтът „Романски“ ще навърши 40 години
Фотограф: АСЕН ТОНЕВ

В ранния следобед на 16 март хеликоптерът, с който двамата специалисти по изграждане на ски зони Курт Хох и Рихард Шонхер оглеждали релефа на Витоша, кацнал на "Платото", вдясно от хижа "Алеко".

Хох е дългогодишен рейсдиректор на състезанията за Световната купа по ски, а Шонхер е един от експертите по проектиране на лифтови съоръжения на австрийската компания "Допелмайер". Третият мъж в хеликоптера бил Цеко Минев - един от основните акционери в Първа инвестиционна банка, популярна не просто с рекламата "Не позирай - депозирай", а и като основния двигател зад проекта, който за няколко години преобрази ски курорта Банско.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Comandante Marques

    а нямаше ли кой да пусне една Стрела-2М по тоя хеликоптер, да отърве Витоша от тия

  • 2
    Avatar :-|
    Христина Димитрова

    Господ да ни е на помощ!!!

  • 3
    Avatar :-|
    Дядо Петър

    Спомняте ли си как изглеждаше плаката на Батето (Иван Славков) преди много години, когато Витоша се спрягаше за зимна олимпиада? Цялата беше прорязана от писти и пътища, включително и Бистришкия резермат.
    Слава богу, тогава този грандомански проект не мина.
    Сега, обаче, ще мине. Ако си седим в къщи пред телевизора.

  • -

    България е доказано ненормална страна, където българи работят активно против собствената си държава. При това - с омраза, със замах и с настървение, което плаши хората и ги кара да се замислят ОНЕЗИ част от какво са - от криминалеен заговор против България ли, против ЕС като цяло или просто са за затвора.
    Не може в една страна, в която функционира правителство, та съставено то от мамини синчета и издънки на партокрацията, да позволява на шепа уличници да ръзсипват планината ни, природата ни, живота ни. Това показва, че такова правителство е опасно и не следва и час дори да продължава своята вредителска, антинационална, безотговорна и крано провокативна политика. Такова правителство трялва незабавно да си отиде, преди да се е разпасало съвсем.

  • 7
    Avatar :-|
    gstanev

    ясноооою
    да се стяга нова чета

    започваме с екотероризъм

  • 8
    orchis avatar :-|
    orchis

    Мисля че Симеоновският лифт е най-голямото зло правено някога в България.
    Тези са само естесвеното продължение на нещата. Много тъжна история.

  • 9
    Avatar :-(
    Светлето

    Аз пък се радвам... защото така ще се оцени от повече хора планината. Не мрънкайте!!! Аз съм една от сериозните туристки и мога да ви гарантирам, че смерчовете са много зле ЯДЕ ГИ ЕДИН ЛИШЕЙ и то прогресивно!!!!!! НО НЯМА КОЙ ДА ВИДИ!!!!!!!!!! НЯМА!!!!!!!!!!!!!!!!! и това е точно в Бистришкото бранище! ДРУГИЯ ПРОБЛЕМ Е ЧЕ ПИЕМ ЛАЙНАТА И ПИКНЯТА НА СИМЕОНОВО, ДРАГАЛЕВЦИ И БОЯНА... МОЖЕ БИ Е УРИНОТЕРАПИЯ....

  • 10
    Avatar :-|
    Tomba

    Това е страхотно, Витоша разполага с природния ресурс да бъде световен ски курорт, но за разлики от Вал Д'Изер, Флахау и Мадона Ди Кампильо, въжените линии на Витоша ще бъдат свързани с метрото, което ще е чудесно. Така всички любители на белия керван ще взимат метрополитена до Бизнес парка, а от там ще се качват на новата 12 местна кабинка. В Драгалевци ще има друга 8 местна кабинка до бай-кръстьо и голи-връх. Трета 6-местна кабинка в Княжево ще качва слаломистите до най-хубавите писти, Конярника и Ветровала, където ще има съответно 4 и 3 местни седалкови лифтове. Романският пък ще стане 6 местен седалков експрес, както и долното лале. Нови два влека пък могат да свързват голи-връх с черни връх, където ще се кара до май, а пистата ще е до бай-кръстьо и ще става за спускане. На изток от двете лалето също може да има нова писта, от лавината та до гората, като се сложат и 100 оръдия за сняг стената ще грейне като бяло слънце., в което новите влекове Помагалски, Заека, Спас и Боби ще се открояват. А и ски пътя до бай-кръстьо ако се възстанови, ще може да се кара там дори и в най-мъгливите и бурни дни. Любителите на писалките пък ще могат да правят кръгчета между хижа Академик и заслотн Три Уши, после кабинката, метрото и у дома. Така отново ще станем алпийска нация, народът ще спортува и няма да боледува, което е невероятна инвестиция в човешкия капитал, което за България е много ценно, защото нямаме залежи на нефт и природен газ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK