С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 13 апр 2007, 0:00, 12789 прочитания

...и Витоша ще стане като Банско

Новите собственици на лифтовeте до София предвиждат 50 млн. евро инвестиция в ски зоната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В ранния следобед на 16 март хеликоптерът, с който двамата специалисти по изграждане на ски зони Курт Хох и Рихард Шонхер оглеждали релефа на Витоша, кацнал на "Платото", вдясно от хижа "Алеко".

Хох е дългогодишен рейсдиректор на състезанията за Световната купа по ски, а Шонхер е един от експертите по проектиране на лифтови съоръжения на австрийската компания "Допелмайер". Третият мъж в хеликоптера бил Цеко Минев - един от основните акционери в Първа инвестиционна банка, популярна не просто с рекламата "Не позирай - депозирай", а и като основния двигател зад проекта, който за няколко години преобрази ски курорта Банско.


Новината за софиянци, а и останалите курорти е, че лифтовете на Витоша пак са с нов собственик и точно той е наел двамата австрийски експерти. Въп­реки близостта си до столицата ски зоната над София нелепо загуби години. След приватизацията на съоръженията собствениците се смениха няколко пъти, но инвестициите им се свеждаха до това да поправят някоя част на лифта в случай на авария. Сега нещата изглеждат сериозни.

Явно ще се инвестира

Компанията, която в края на март приключи сделката за повечето от лифтовите съоръжения в планината над София, се казва "Витоша ски". Тя е притежавана от офшорно дружество с непрозрачна собственост (виж картата и "историята"), но дори продавачките на билети на "Алеко" са убедени, че Първа инвестиционна ще застане и зад този проект. "...И Витоша ще стане като Банско", каза една от тях, този път въодушевена от смяната на собствеността.



Според фирменото дело на някогашното дружест­во "Алеко спорт 99" (сега влято във "Витоша ски"), стойността на сделката за лифтовете и влековете е 3.35 млн. евро. Това най-вероятно не е цялата инвестиция - новият собственик отделно е купил дружеството, което държеше "Витошко лале" 1 и 2, а почти със сигурност може да се прогнозира, че предстоят и нови придобивки.

От страната на купувачите сделката (между другото) е правена от адвокат Петър Петров, който участва в управлението на "Юлен" - фирмата, концесионер на ски зоната в Банско. Той фигурира и в ръководството на "Витоша ски" ЕАД. Адвокат Петров потвърди пред "Капитал", че е бил упълномощен да сключи сделката, но не пожела да уточни кого точно представлява. В управата на новата фирма влиза и зам.-председателят на оглавяваната от Цеко Минев Българска федерация по ски Георги Бобев. Шеф на "Витоша ски" пък е Костадин Костадинов, който е в управлението и на "София ленд" - друг проект, подкрепен от "Първа инвестиционна".

Пред "Капитал" Костадинов разказа плановете за Витоша, но отрече връзка между банката и собствеността на новото ски дружество. По думите му в ски зоната до София ще бъдат инвестирани около 50 млн. евро, така че тя да утрои капацитета си до около 10 000 души. В момента се разработва инвестиционна стратегия и във времето ще се взема решение как ще се финансира проектът, каза той.

И пак ще се карат ски

Тази зима на Витоша беше твърде спокойно, и то не просто заради топлия сезон. Повечето от лифтовете не работеха. "Романски" заспа най-дълбокия си зимен сън, откакто е изграден през 1968 г. Оживление имаше само на "Витошко лале 1", около паничките на "Помагалски" и на трите бейби влекове на ски училище "Мотен". Задачата на Хох и Шонхер сега е да изготвят проект, с който купищата желязо, каквото в момента представлява цялата система за извозване на скиори на Витоша, да се превърнат в модерни въжени линии, а каменистите склонове да станат удобни писти. Според Костадинов процесът по изграждането ще отнеме най-малко две-три години, като идеята е в ски зоната да се предлагат условия за семеен ски и сноуборд туризъм с фамилни карти, по примера на австрийските курорти.

Ако целта е Витоша да се превърне в модерен ски център, логично е новият собственик да се впусне в още сделки за придобиване. За да заработи цялата въжена система на Витоша с една карта - нещо, което е практика в останалите курорти, би трябвало в схемата да влязат кабинковият "Симеоновски лифт", "Драгалевци" (известен повече като "Бай Кръстьо") и падналият през 1995 г. "Копитото" в Княжево, който е единствената връзка към Витоша от западната част на София. Тези три съоръжения в момента са собственост на общинската фирма "Въжени линии". През декември Столичната общинска агенция по приватизация (СОАП) съобщи, че "Въжени линии" ще бъде продадена и че стартира конкурс за избор на фирма, която да направи правен анализ на дружеството. Изпълнителният директор на "Въжени линии" Ангел Иванов потвърди пред "Капитал", че дружеството е в годишната програма за приватизация. От СОАП, обясниха, че правният анализ на дружеството предстои да им бъде представен в понеделник - 16 април. Предстои конкурс за избор на оценител и решение на общинския съвет за избор на метод за приватизация.

Ако трите лифта на "Въжени линии" влязат в схемата на "Витоша ски", фирмата ще използва само трасетата, върху които са изградени, за да разположи нови лифтови системи, каза Костадинов. Съоръженията са стари, миналата година "Бай Кръстьо" чества 50 години, а кабинките на Симеоновския лифт са от 1982 г. Планът за управление на "Природен парк Витоша", който правителството прие през 2005 г., не предвижда ново строителство. Костадинов допълни, че само подмяната на Симеоновския лифт може да излезе около 15 млн. евро: "Витоша е правена на парче и голяма част от лифтовите съоръжения не са на точните си места. Всичко ще се гради наново. Предвижда се кабинков лифт и на "Бай Кръстьо". В този район има възможност да се направят още две-три писти, както и да се отвори вторият ръкав на "Витошко лале". За основа на проекта най-вероятно ще послужат и някои стари планове от кандидатури на София за домакин на зимни олимпийски игри."

Костадинов уточни, че в плановете на компанията влиза и изграждането на кабинков лифт на "Копитото". Така да се обхване ски зоната на "Ветровала" и "Конярника". Според него "Витоша ски" няма намерение да инвестира в леглова база на Витоша, нито в емблематичните хотели "Щастливеца", "Простор" и "Морени", чиито собственици са съответно "Автомагистрали Хемус", в ръководство на които влиза Веселин Воденичаров, бивш управител на "Ферайнигте Бергбанен България", "АКБ корпорация", и Николай Божинов, притежател на комплекс "Глория палас" в Горна баня.

Лифтове с история
Април 2001 г.
Открита е процедура за приватизация на "Алеко спорт - 99" АД - дружеството, в чийто капитал са лифтовете "Романски", "Помагалски", "Алеко", "Платото" и "Черни връх".
Януари 2002 г.
"Алеко спорт - 99" е продаден на ваканционен клуб "Русалка", част от ХАД "АКБ корпорация", контролиран от Николай Банев. Цената е 286,4 хиляди долара плюс задължение 2,5 млн. лв. инвестиции. Програмата включваше 2 млн. лв. за обновяването на лифта "Романски - Малък резен" и монтирането на снежни оръдия и осветление на пистите.
В периода 2003 - 2005 г.
Агенцията за следприватизационен контрол установява, че обещаната инвестиционната програма не се изпълнява.
Юли 2003 г.
"Ферайнигте Бергбанен България" ООД придобива съоръженията на "Витошко лале 1" и "Витошко лале 2" от "Ски системи" ООД, собственост на гръцкия гражданин Милтиадис Химонидис. Първоначално двата лифта бяха в капитала на държавното дружество "Академика 2000". През 2003 г. Министерството на образованието и науката прехвърли собствеността им на "Ски системи" като компенсация за неуреден паричен дълг.
"Ферайнигте Бергбанен България" изгради стационарни съоръжения за изкуствен сняг и осветление на "Витошко лале 1". Направи паркинг и заведение в района и планираше да инвестира 3.6 млн. евро на Витоша през същата година. Проектът обаче слагаше в сметките и влека "Заека", и съоръженията на "АКБ Форес", а австрийските инвеститори получиха контрол върху тях през 2006 г.
Ноември 2006 г.
"АКБ корпорация" продава "Алеко спорт - 99" на "Ферайнигте Бергбанен България" ООД. По непотвърдени данни цена на сделката е била 3.3 млн. евро.
Мажоритарен собственик на купувача е председателят на австрийската федерация по ски Петер Шрьокснадел, а дружеството е специализирано в монтирането на лиф­тови съоръжения и мениджира няколко ски региона в Австрия. В България то се представлява от сина му Маркус и се управлява от Веселин Воденичаров, който е собственик на хотел "Щастливеца" на Витоша.
Декември 2006 г.
"Ферайнигте Бергбанен" продава "Алеко спорт - 99" за 3.35 млн. евро. на "Елора мениджмънд лимитид", офшорна компания с регистрация на Британските Вирджински острови. Компанията придобива и 100% от "Ферайнигте Бергбанен България" ООД.
Февруари 2007 г.
"Елора мениджмънд лимитид" обединява "Ферайнигте Бергбанен" и "Алеко спорт - 99" и регистрира нова фирма - "Витоша ски" ЕАД. Тя държи седалковия лифт "Романски", влековете "Помагалски", "Алеко", "Платото" и "Черни връх", както и лифтовете "Витошко лале 1" и "Витошко лале 2".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Петролът падна с над 3% заради китайския вирус Петролът падна с над 3% заради китайския вирус

Опасенията за по-слабо търсене на суровината доведоха до понижение на цената на брента под 60 долара за барел

27 яну 2020, 255 прочитания

Takeaway.com и Just Eat отлагат листването си заради проверка на регулаторите във Великобритания Takeaway.com и Just Eat отлагат листването си заради проверка на регулаторите във Великобритания

Сливането на двете компании за доставка на храна създаде консолидиран гигант с оценка над 6 млрд. паунда

26 яну 2020, 1058 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Кажете си клиентите

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10