С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 13 апр 2007, 0:00, 8985 прочитания

Puma скочи в компанията на Gucci

Френската компания за търговия на дребно и луксозни стоки PPR купува дела на семейство Херц в германския спортен гигант с амбиция за пълно придобиване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Оценка
5.3 млрд. евро предлага PPR за пълно придобиване на Puma. От тях 1.3 млрд. евро вече получи семейство Херц.
Скок
400 евро могат да достигнат акциите на Puma от сегашните около 300 евро заради добрата инвеститорска оценка за сделката с PPR.
Чанта Gucci, рокля на Yves Saint Laurent и обувки Puma или каквато ви харесва друга комбинация от трите глобално известни и търсени марки.

Вече и трите имат общ собственик, след като френският гигант при луксозните стоки и търговията на дребно PPR (преди под името Pinault-Printemps-Redoute) купи 27% и отправи предложение за изкупуване и на останалата част на производителя на спортни стоки и облекло Puma. "Гарантираме, че Puma ще продължи да съществува като автономна компания в PPR Group", заяви главният изпълнителен директор Франсоа-Анри Пино.


Финансови изгоди

PPR, контролирана от семейство Пино, плати по 330 евро в брой за акция на милиардерите Гюнтер и Даниела Херц, или общо 1.3 млрд. евро. Същата цена на акция ще бъде предложена от PPR и на другите акционери (или общо 5.3 млрд. евро). Тази цена е с 16% по-висока, отколкото при зат­варянето на 4 април, ден преди акциите да скочат заради слуховете за оферта на PPR. Инвеститорите приветстваха сделката и акциите на Puma и на PPR скочиха при съобщението за нея. Германската банка HVB, част от групата на UniCredit, прогнозира, че цената на акциите на Puma може да се повиши и дори до 400 евро от сегашните около 300 евро. Покупката на Puma гарантира на най-голямата френска компания за търговия на дребно с облекло, че ще разполага вече с марка обувки, използвана от емблематични дизайнери като Алекзандър Макуин и Стела Макартни (марките и на двамата също са в портфейла на PPR). Именно лицензионните договори на PPR с Puma и Adidas дават основание на френската компания да очаква, че през 2007 г. марките Alexander McQueen и Stella McCartney ще завършат без загуба след финансови трудности напоследък. Миналата година компанията подобри финансовите резултати и на луксозните марки Yves Saint Laurent, Boucheron и Balenciaga.

Официалните изявления за сделката и бъдещото изкупуване бяха толкова възторжени и от страна на продавача, и от страна на купувача, че не е ясно кой е по-доволен. Очевидно налице е взаимна изгода.



В случай на успешно завършване на сделката за Puma компанията PPR може да продаде подразделенията си FNAC (сайт за електронна търговия) и Conforama (верига за мебели), предполагат анализатори от швейцарската банка UBS. Според тях придобиването на Puma може да бъде съпроводено с продажба на някои подразделения, чийто предмет на дейност е търговия на дребно на френския пазар. Според анализаторите сегашната сделка е сигнал, че PPR се пренасочва от търговия на дребно към управление на глобални марки. От UBS смятат, че след Puma от PPR едва ли скоро ще купуват други операции за производство на луксозни стоки на много "високи цени".

Между спорта и модата

Компанията Puma е създадена през 1924 г. в град Херцогенаурах, Германия, където е централата й до днес. Основател е Рудолф Драслер, чийто брат Адолф полага основите на Adidas. И до днес две от най-големите компании за спортни стоки и големи конкуренти са базирани в този германски град. През 1948 г. Puma пуска на пазара първите си футболни обувки и с тях играе германският национален отбор. Компанията спонсорира много световноизвестни спортни звезди, като се започне през бразилската футболна легенда Пеле и се мине през тенисистката Серина Уилямс. Най-силното време на Puma в спорта са 50-те и 80-те години на миналия век, когато компанията работи с футболисти и спортисти в целия свят. В края на 80-те и през 90-те години обаче тя отстъпва позициите си на конкурентите. Затова пък компанията Puma твърди, че е първата, която "обединява спорта и модата", когато започва сътрудничеството си с дизайнерката Жил Сандер през 1998 г. с колекция обувки. Впоследствие тя привлича и други дизайнери като Филип Старк. От 2003 г. насам Puma заема твърдо третото място в потребителския избор на спортно облекло и обувки след Nike и Adidas.

За разлика от тях обаче Puma гради и вече има имидж и на модна марка. Според наблюдатели в сектора силата на Рuma може да е именно в това - да разработва своята пазарна ниша, без да се опит­ва да задмине по обем на продажбите конкурентите си Adidas и Nike. "В спорта винаги е имало алтернативен пазар. Asics се опита да запълни тази празнина, също и Dunlop. За разлика от Рuma обаче те така и не успяха. Puma попълни празнината преди няколко години, но после малко занемари усилията си в тази посока", твърди Тони Куин, ръководител на планирането в рекламната компания Leagas Delaney. Пол Шиърър, партньор основател и криейтив директор на Nike, смята: "Puma има богато наследство подобно на Adidas и трябва да го управлява умно. Потребителите искат да знаят повече за произхода на марката и за основното й послание, каквото Puma всъщност няма."

Досегашните мажоритарни акционери Гюнтер и Даниела Херц са посочени в класацията на сп. Manager като осми по богатство в Германия. Те са членове и на семейството - основател на фирмата за търговия на дребно с кафе Tchibo Holding AG. Според германския в. Handelsblatt Херц ще използват парите от продажбата на дела си в Puma за закупуване на част от туроператора TUI. Още преди три години се говореше, че Херц имат интерес към TUI. Сега няма да е изненадващо, ако този интерес се материализира.

Кратки затруднения

Оперативната печалба на Puma започна да намалява бързо в края на миналата година, а продажбите й спаднаха от 140 000 евро на служител през 2004 г. на 100 000 евро на служител през 2006 г. В същото време поръчките престанаха да се увеличават, както се очакваше. След като нараснаха на годишна база с 35% през първите пет месеца на 2006 г. преди световното първенство, през третото тримесечие на 2006 те се забавиха до увеличение от 23% на годишна база. През същия период запасите от стоки в складовете на Puma скочиха с 53%.

Въпреки тези затруднения инвеститорите не се разочароваха от Puma и цената на акциите й растеше стабилно от началото на 2007 г. (виж графиката). HVB повиши инвестиционния рейтинг на Puma от "въздържане" на "купувай".

Едно от най-печелившите нововъдения на Puma за 2007 г. се оказа голф облеклото. Догодина се очак­ват новости при плувна екипировка заради договора й със Speedo и при дрехите за състезания с мотори, след като подписа договор за спонсорство с производителите на мотори Ducati.

Според експерти на инвестиционната банка Merrill Lynch Puma има огромни възможности за растеж в Китай и Южна Корея във връзка с олимпиадата в Пекин през 2008 г. В регионалното разпределение на пазарите на Puma Китай заема едва 15% - много по-малък дял, отколкото имат Adidas и Nike, коментират от банката, но не уточняват какъв е китайският дял в пазарите на другите две компании.

Конкурентите не спят

Според британското сп. Business PPR е изправена пред офертна война за Puma. През изминалата седмица двата най-големи конкурента на Puma - Adidas и Nike, обмисляха контраоферта. От ръководството на Puma заявиха (въпреки възторзите си по повод офертата на PPR), че нямат нищо против да я разгледат. Главният изпълнителен директор на Puma Йохен Цайц отбеляза със задоволство: "Винаги е възможно за нас да се появи конкурентна оферта."
Без производство на Puma в България
От година и половина в България няма производство на Puma", каза за "Капитал" Стефко Колев, изпълнителен директор на "Руен" АД, който преди управляваше отношенията с германския гигант за спортни стоки.

"Производството се изнесе изцяло към Турция и Китай", уточни той. Причините са очевидни - и Турция, и Китай имат силно развита текстилна промишленост и поради това предлагането на платове е несравнимо по-голямо, отколкото в България. Според Колев изтеглянето на Puma от България не е свързано с по-изгодни условия за производство и труд в Турция и Китай. Сега в България според Колев с Puma е свързан индиректно само един цех, който работи по поръчка на турската фирма Sahinler Holding - един от текстилните гиганти на южната съседка. Sahinler e подизпълнител на Puma.

Производството на Puma в България започва още през далечната 1982 г., разказва Колев. По онова време за компанията за спортни стоки работят предприятията "Орфей" - Кърджали, "Добри Карталов" - Габрово, и вече несъществуващото "Андрей Юруков" в Пловдив. През 2003 г. и в Добрич започва производство на завод за спортни облекла с марката Puma. Фабриката на фирмата "Турспорт" на Живко Жечев според в. "Дневник" е имала сключен 10-годишен договор с Puma. В предприятието бяха инвестирани 2.2 млн. лева, а партньор на дружеството в реализирането на проекта е Райфайзенбанк. Предвиждаше се дневно производство на 11 000 облекла, а впоследствие и на платове. Как точно договорът с Puma е бил прекъснат, не е известно. По всяка вероятност това е станало заради изтеглянето на производството от България. Живко Жечев беше вицепрезидент на местния футболен клуб "Добруджа", докато начело на тима стоеше собственикът на "Руен" Стефко Колев, пише "Дневник".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Софийска вода" планира над 46 млн. лв. инвестиции за 2019 г. "Софийска вода" планира над 46 млн. лв. инвестиции за 2019 г.

Компанията цели намаляване на загубите на вода до 38.7% до 2021 г.

25 юни 2019,

Собственици на фитнес зали видяха риск от създаване на монопол в бранша Собственици на фитнес зали видяха риск от създаване на монопол в бранша

Компанията зад картите MultiSport вече има верига от свои собствени спортни обекти

25 юни 2019, 247 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Широко затворени комини

Държавата заплаши да закрие "Кремиковци", ако собствениците му не започнат спешни екоинвестиции

Обратно броене в БСП

Корнелия Нинова има по-малко от година, за да покаже, че линията й в партията е успешна

Пиратски филм

Операция на ГДБОП удари регионални оператори с обвинения за пиратство

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица