Мътни води пред порт Видин
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Мътни води пред порт Видин

Мътни води пред порт Видин

ТИМ, софийската групировка "Перун", "Стомана индъстри" и местен превозвач се сблъскаха за дунавското пристанище

6042 прочитания

Напротив - след като се пренесе при обществените поръчки, от известно време тя се прилага и при концесиите. Последният случай е за концесията на пристанище Видин (което включва два терминала - "Видин-ферибот" и "Видин-север"). Само седмица преди да изтече срокът за подаване на оферти от кандидатите, процедурата беше спряна от Министерството на транспорта заради обжалване в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Някои от кандидатите заподозряха, че това се прави нарочно, за да се даде път на предварително избрана компания, която обаче не е успяла да се вмести в сроковете. Антимонополният регулатор обаче отхвърли искането конкурсът да бъде спрян и в крайна сметка съревнованието ще продължи, заяви министър Петър Мутафчиев. По всичко личи, че предстоящото наддаване ще нажежи още страстите около пристанището. Налице са всички предпоставки за това: предлага се макар и неголям, но печеливш и перспективен бизнес, няма необходимост от големи инвестиции, а кандидатите са много и интересни.

Порт ми дай

След като транспортното ведомство стартира процедурата за концесията през март, документи за участие купиха четири компании: "Стомана индъстри" (самостоятелно), консорциум на "Стомана индъстри" с германската Preimesser, българската "Фиман" и Параходство "Българско речно плаване" (БРП). Срокът за подаване на оферти трябваше да изтече на 3 юли. Около седмица преди това обаче Министерството на транспорта изпрати писмо до участниците, че процедурата е спряна поради подадена жалба в КЗК. Оспорването идва от видинския бизнесмен Илия Йорданов чрез фирмата му ЕТ "Фанти Г - Илия Йорданов". Самият Йорданов потвърди пред "Капитал", че е поискал намесата на антимонополния орган, но не пожела да даде подробности за мотивите си. Според източници, близки до комисията, Йорданов е посочил като основание за протеста си ограничаване на конкуренцията, защото самият той не е успял да купи документация в предвидения срок, а транспортното министерство е отказало да го удължи. В жалбата си собственикът на "Фанти Г" всъщност иска две неща. Първо - КЗК да се произнесе по законността на самата процедура за концесията. И второ - ходът на състезанието да бъде спрян. За първото антитръстовата комисия прави проучване. За второто обаче тя вече се произнесе, че няма основания конкурсът да бъде стопиран. Поводът е формален - "Фанти Г" е подала жалбата си много след като е изтекъл срокът за това. Според Закона за концесиите недоволните кандидати могат да оспорват дадено решение до десет дни след обнародването му. В случая срокът да се обжалва решението на транспортното министерство за концесиониране на пристанище Видин е изтекъл на 20 април, а жалбата е подадена на 19 юни.

"Решението на КЗК ни дава възможността да продължим процедурата и точно това ще направим. "Фанти-Г" няма да може да се включи в наддаването, защото е пропуснал всички срокове да се обозначи като кандидат", заяви министър Мутафчиев.

Попарени надежди

Самият Илия Йорданов е известен най-вече в средите на транспортните компании. Фирмата му "Фанти Г" е сред големите в превозите с тежкотоварни камиони. Любопитно е, че освен в транспортния бранш Йорданов е поз­ната фигура и в здравния сектор. Източници и от двете места твърдят, че той е близък с министъра на здравеопазването Радослав Гайдарски. Макар и пряко двамата да нямат общ бизнес, проверка в електронната системата Дакси показва много индиректни връзки помежду им в няколко неправителствени организации.

"Йорданов има бизнес в пристанището във Видин от 1997 г., когато тогавашният министър на транспорта Вилхелм Краус сключи с него договор, позволяващ му да строи складове и други съоръжения на територията на порта. Впоследствие именно това беше използвано от "Фанти Г" да поиска от Министерския съвет т.нар. концесия по право върху пристанището. Такава обаче му беше отказана и затова сега се опитва да блокира конкурса", разказа източник от Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация", пожелал името му да не се цитира. Министър Мутафчиев потвърди наличието на такъв договор. Според него обаче той не е основание "Фанти Г" да получи без конкурс концесия върху пристанището, нито пък цялата процедура да се спира. Отказът на правителството да даде концесия по право на фирмата на Йорданов е обжалван от него във Върховния административен съд (ВАС). Тричленен състав на съда остави иска без уважение, но сега на ход е петчленен състав, който все още не се е произнесъл.

Възможността за "концесия по право" съществуваше в Закона за концесиите до миналата година. Според разпоредбите му тогава фирми, които имат дейност в подлежащи на концесия обекти, можеха да ги получат без конкурс. Този текст обаче отпадна. Само в транспортния сектор тогава за концесия по право претендираха около 15 компании, но нито една не успя. Източници от транспортния бранш, както и от самото министерство потвърдиха, че фирмата на Йорданов е построила солидни складове и други съоръжения на територията на порта. Занапред обаче не е ясно как ще се уредят отношенията между "Фанти Г" и бъдещия концесионер.

Прилив на кандидати

Кандидатите, които остават в конкурса, също не са безинтересни. Със силни позиции в транспорта е варненската група ТИМ, в чийто състав е БРП. Изпълнителният директор на водния превозвач Драгомир Кочанов не беше открит за коментар по намеренията му за бъдещето на порт Видин. Изпълнителният директор на "Химимпорт" (една от основните компании в структурата на ТИМ) Иво Каменов обаче заяви, че ще брани интересите на дружеството в конкурса за видинското пристанище и се надява процедурата да продължи справедливо.

Твърдо решена да се бори за порта е и регистрираната в София компания "Фиман". Тя е изцяло собственост на икономическата групировка "Перун". Групировката е известна с това, че формално е собственик на софийската ефирна телевизия "7 дни", която от близо година се контролира от рекламния бос Красимир Гергов. Съсобственици на "Перун" според Дакси са Иван Георгиев Агафонов (син на бившия собственик на фалиралата банка "Славяни" Георги Агафонов) и Иван Манолов Колев. Групировката "Перун" е собственик и на "Балкан шипинг енд трейдинг" - компания за морски транспорт.

Третият кандидат е "Стомана индъстри" - основен играч в българската металургия, притежаван от гръцката група Viohalco. Освен пернишкия комбинат в България групата има портфейл от близо 15 дружества, по-големите от които са софийското дружество "София мед" (бившия Комбинат за обработка на цветни метали) и "Стилмет" (предприятие за алуминиеви профили). "Опасяваме се, че концесионната процедура не е прозрачна. Тя изобщо не трябваше да се спира, въпреки обжалването в КЗК. Няма правно основание за такава стъпка", казаха от "Стомана индъстри".

Съдружникът на компанията в консорциума, който също кандидатства за порт Видин - германската Preimesser, е част от Thyssen Alfa Gruppe и се занимава основно с рециклиране на различни видове отпадъци.

Обектът на желанията

Макар и да няма голям оборот (виж таблицата), порт Видин е атрактивен като обект за концесия по няколко причини. Първата и може би най-важна от тях е, че за да работи добре, пристанището няма нужда от особени инвестиции. "Бъдещият концесионер просто го взема и започва да печели", казва специалист от "Пристанищна администрация". През порта минава и голяма част от вноса на автомобили от Западна Европа към България (на концесия се дават два терминала - "Видин-ферибот" и "Видин-север). "Видин-север" е пристанище за обработка на т.нар. генерални товари и през него преминава голяма част от търговията с метали и отпадъци от тях. Макар през последните години печалбата на видинското пристанище да е сравнително скромна (61 000 лв. за 2005 г.), перспективи за развитието му не липсват, сочат анализите на транспортното ведомство. "Ще настояваме пристанището да се развива не само като ферибот, но и като терминал за обработка на всякакви други товари", заяви министър Петър Мутафчиев. Ако се съди по интереса на кандидатите, няма да е трудно идеята на министерството да се изпълни.

Официалните финансови резултати на порт Видин не оправдават огромния интерес към концесията му
Фотограф: Красимир Юскеселиев

Напротив - след като се пренесе при обществените поръчки, от известно време тя се прилага и при концесиите. Последният случай е за концесията на пристанище Видин (което включва два терминала - "Видин-ферибот" и "Видин-север"). Само седмица преди да изтече срокът за подаване на оферти от кандидатите, процедурата беше спряна от Министерството на транспорта заради обжалване в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Някои от кандидатите заподозряха, че това се прави нарочно, за да се даде път на предварително избрана компания, която обаче не е успяла да се вмести в сроковете. Антимонополният регулатор обаче отхвърли искането конкурсът да бъде спрян и в крайна сметка съревнованието ще продължи, заяви министър Петър Мутафчиев. По всичко личи, че предстоящото наддаване ще нажежи още страстите около пристанището. Налице са всички предпоставки за това: предлага се макар и неголям, но печеливш и перспективен бизнес, няма необходимост от големи инвестиции, а кандидатите са много и интересни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Видин

    Градът е разположен край река Дунав и е първото голямо българско пристанище по течението на реката. На 2 км от града е разположен и фериботния комплекс, който през настоящото десетилетие вероятно ще бъде заменен от втори мост на реката. Фериботът е връзка с румънския град Калафат.
    През Видин минават два европейски транспортни коридора - 4-ти и 7-ми.
    Видин е 19-ти град по големина в България. Населението на цяла Северозападна България намалява още от 1946 г., особено много е намалението на Област Видин, която от 1946 г. досега се е стопила наполовина. В много от общините се наблюдава депопулация на населението (пенсионери над 30%). Понастоящем Област Видин е най-малката по население в България, докато по територия е на 15 място от 28 области.
    http://видин.com

  • 2
    Avatar :-|
    Eдин от Видинска България

    Видин е град с многовековна история. Създаден е още през древността. Възникнал е на мястото на древното келтско селище Дунония, където римляните по-късно построили крепостен град с името Бонония, който българите нарекли Бдин (Бъдин), а по-късно Видин. По време на Римската империя той е един от главните градове на провинция Горна Мизия, обхващаща територии от днешна Северозападна България и Източна Сърбия.

    По време на Второто българско царство цар Иван Срацимир се отделя от Търновското царство и създава Бъдинското (Видинското) царство.

    Цар Иван Срацимир е допринесъл много за развитието на Бдин във всички сфери, наши и чужди съвременици съобщават за Бдин като за голям и укрепен град. Наречен ''пища на царството''т.е. житница. В житието на Ромил Бдински той е назован ''град доблестен и преславен'' а в преписка в четириевангелието от 1362 г. като ''велик и многолюден град''.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Професия "Game Dev"

Професия "Game Dev"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK