Нов втори в сладоледения бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов втори в сладоледения бизнес

Цената все още е определящ фактор при избора на сладолед

Нов втори в сладоледения бизнес

Balkan Accession Fund купи "Дарко"

Мара ГЕОРГИЕВА
6568 прочитания

Цената все още е определящ фактор при избора на сладолед

© ИВАН ГРИГОРОВ


В края на миналото лято съдът обяви сладоледената компания "Дарко" в несъстоятелност заради задължения към доставчици.

Пак през лятото, само че година по-късно, "Дарко" вече има нов собственик. Balkan Accession Fund - BAF, който е от типа private equity (фонд с частен капитал), купи мажоритарен дял от втория по големина производител на сладолед в България. От BAF не дадоха информация за цената на сделката.

Досегашният собственик на "Дарко" - Петър Цветков, ще запази миноритарен дял от дружеството, както и позицията си на изпълнителен директор. "Запазваме целия мениджърски екип, тъй като смятаме, че е доказал уменията си за развитие на компанията. Винаги, когато инвестираме в дадена фирма, от значение за нас е добрият ръководен екип, който да реализира стратегията за бъдещо развитие", уточни Бистра Кирова, съдружник в мениджърската компания, която управлява BAF.

Със сделката вече над половината от пазара на сладолед в страната се държи от компании с чуждестранни собственици.

Компанията

"Дарко" произвежда над 120 вида сладоледи в различни разфасовки и над 40 вкуса сладоледи и торти по класически италиански рецепти, предназначени за продажба в хотели, ресторанти, кафенета и сладкарници. "Сред най-популярните марки на компанията са: Eskimo, Free, Alaska, Casablanca, Everest, Belinda, Ice Line, Magic Ice", уточнява изпълнителният директор Петър Цветков.

Дружеството стартира дейността си през 1991 г. Централният офис и производственото предприятие са на площ 25 000 кв.м в София. Притежава регионални офиси и складови бази в Пловдив, Варна, Бургас, Плевен, Русе, Стара Загора, Велико Търново, Враца и Хасково. През 2005 г. производствените линии са изцяло обновени, а капацитетът на предприятието нараства и достига до 30 тона дневно. Фирмата има лиценз за продажби в Европейския съюз още от 2003 г. В България сладоледите на "Дарко" се продават във всички големи търговски вериги, във веригите бензиностанции и в около 8000 малки и средни магазини, уточняват от фирмата. Според Петър Цветков, политика на компанията от 17 години е да работи с прясно мляко и сметана, а не със сухи продукти.

Акционери в BAF - новия мажоритарен собственик, са Румънско-американският инвестиционен фонд (РА­ИФ), Българско-американският инвестиционен фонд (БАИФ), Европейската банка за възстановяване и развитие, DEG (Германска компания за инвестиции и развитие), FMO (Холандска финансова корпорация за развитие), Черноморската банка за търговия и развитие, както и малки индивидуални и институционални инвеститори от България, Европа и САЩ. До момента фондът е инвестирал 27 млн. евро от общия си капитал от 110 млн. евро в различни проекти в балканския регион. В портфолиото на BAF освен "Дарко" са компанията за пот­ребителско финансиране Jet Finance и лизинговото дружество BM Leasing в България, Alin Trans - голяма транспортна компания в Румъния, DOMO - втората по големина верига магазини за бяла и черна техника в Румъния, лизинговата компания Total Leasing в Молдова. "Миналата година BAF за пръв път излезе от своя сделка, като продаде най-голямата независима лизингова компания в Румъния - Motoractive, на GE Capital", уточнява Бистра Кирова.

Според Петър Цветков с участието на BAF "Дарко" получава възможност за ускорено развитие чрез оптимизиране на дистрибуцията, активен маркетинг и нови продукти. "Основната цел на дружест­вото е в кратък срок да умножи лоялните си потребители, да привлече нови и успешно да се конкурира на европейския пазар", казва Цветков.

"Очаквам новият мажоритарен собственик на "Дарко" да вложи повече средства в реклама и маркетинг и това ще се усети на пазара", прогнозира Росен Неделев, собственик и изпълнителен директор на "Джимис".

Пазарът

Пазарът на сладолед в България се оценява на 75-85 млн. лева, или около 10 500 - 11 000 тона годишно. "Официалната статистика е бегла, защото все още има фирми, които продават без фактури", смята Росен Неделев. По данни на Сдружението на производителите на сладоледи в България около 35% от пазара при дребните разфасовки се държат от "Делта". Втори с 22% пазарен дял е "Дарко". Третото място с почти еднакви пазарни дялове от около 10% си делят "Карил" - Ямбол, "Изида" - Добрич, и "Дени" - Велико Търново.

През последните три години този пазар е доста динамичен. "Делта" стана собственост на Nestle и дружеството вече се нарича Nestle Ice Cream Bulgaria ("Нестле айс крийм България"). Софийският производител "Джимис" (JIMMY’S) инвестира в нова фабрика в Костинброд с капацитет 15 тона на ден, в която миноритарен съдружник е американският private equity фонд SEAF.

"Производството на сладолед е изключително атрактивна индустрия. Не е възможно да се развива туризмът и да няма растеж на съпътстващи бизнеси. Пазарът на сладолед се разширява пропороционално на нарастването на легловия капацитет на хотелите по морето", казва Росен Неделев.

"Увеличават се продажбите на сладоледи, които достигат до хора с по-голяма култура на консумация. Цената продължава да бъде основен фактор, но дори в икономически по-бедни райони се наблюдава тенденция да се купува по-рядко, но по-качествен сладолед", отчита Петър Цветков, който е и председател на управителния съвет на Сдружението на производителите на сладоледи в България.

Тази година жегите увеличиха продажбите на сладолед. "Миналата година фирмите отчетоха ръст в продажбите си между 5% и 20% в сравнение с 2005 г. За 2007 г. се очаква същият ръст спрямо 2006 г.", прогнозира Петър Цветков. Според него в средносрочен план пазарът има потенциал да расте с около 20% и да достигне 15 000 тона годишно, без да се включва износът, който е предимно за съседни държави.

В края на миналото лято съдът обяви сладоледената компания "Дарко" в несъстоятелност заради задължения към доставчици.

Пак през лятото, само че година по-късно, "Дарко" вече има нов собственик. Balkan Accession Fund - BAF, който е от типа private equity (фонд с частен капитал), купи мажоритарен дял от втория по големина производител на сладолед в България. От BAF не дадоха информация за цената на сделката.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK