Биг бос от Сърбия купува "Пикадили"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Биг бос от Сърбия купува "Пикадили"

Най-дългите Дни на национална кухня в „Пикадили“, изглежда, ще са сръбските

Биг бос от Сърбия купува "Пикадили"

Българската верига е пред присъединяване към империята на милиардера Мирослав Мишкович

Димитър ПЕЕВ
6933 прочитания

Най-дългите Дни на национална кухня в „Пикадили“, изглежда, ще са сръбските

© Надежда Чипевa


В Сърбия няма по-богат човек от собственика на Delta Holding Мирослав Мишкович.

Списание Forbes го поставя на 891 място в класацията на най-богатите хора в света със състояние от 1 млрд. долара. Полското списание Wprost преценява богатството на Мишкович на 1.5 млрд. долара и го поставя сред 40-те най-заможни хора в някогашния комунистически лагер. По-богат сърбин от него е единствено Филип Цептер (4 млрд. долара), но той живее извън страната. За "Делта холдинг" напоследък в България се говори като за потенциален купувач на бизнеса на търговска верига "Пикадили". (Българските собственици ще запазят сградите си.) Веригата "Пикадили", която може да бъде наречена най-успешна от българските, има седем супермаркета във Варна, два в София и по един в Търново и Бургас. Основателят Георги Папуров неотдавна потвърди, че са подписали предварителен договор за продажба на мажоритарния дял с "Делта Макси", подразделението за търговия на дребно на холдинга, и очак­ват сделката да бъде финализирана в рамките на август. Какъв е сръбският бизнесмен, който през "Пикадили" ще получи първия си излаз в търговията на дребно в ЕС?

Октоподът Delta Holding

Холдингът на Мишкович Delta е навсякъде в сръбската икономика. Приходите от продажбите за миналата година са 860 млн. евро, а за тази година са планирани 1.4 млрд. евро, сочи официален отчет на холдинга.

В Delta Holding работят над 16 000 души. Групата е собственик на трите вериги магазини за продажба на хранителни стоки - C Market, Pekabeta и MAXI - те имат общо над 400 обекта на най-привлекателни локации по територията на цяла Сърбия в рамките на Delta M. Като изключим кварталните магазинчета, пазаруването на дребно става предимно в магазините на Мишкович. В допълнение към това Delta M притежава и веригата хипермаркети Tempo от типа cash&carry. Те са любими на сърбите, защото цените там са по-ниски от другите действащи вериги хипермаркети - словенската Merkator, хърватската IDEA и немската МЕТRО. В момента близо 25% от покупките на сръбските потребители минават през магазините на Delta M, сочат данни, цитирани от SeeNews.

Delta Holding притежава и изключителното представителство за продажба на автомобилите БМВ и всички останали марки, собственост на компанията, FIAT, Аlfa Romeo, Lancia, камиони Renault, Honda и други. Освен това е представител на Nestle, Nivea, Panasonic, Nike, Speedo, Technics, ZARA, IANA. Delta е собственик на множество бутици по най-оживената търговска улица в Белград "Княз Михайло". Тя произвежда велосипеди, тютюн, храна за домашни любимци, олио, царевица, минерални торове, хартия (според някои източници е вносител на две трети от вестникарската хартия в Сърбия), хранителни стоки, зърнени храни. Холдингът притежава три хранително-вкусови комбината. Със своите 20 000 хектара обработваема земя във Войводина (северната равнинна част на страната) Delta е един от най-големите собственици в Сърбия.

Седемдесет и пет процента от Delta Bank бяха продадени през 2005 г. на италианската Banca Intesa за 280 млн. евро. В застрахователното дружество Delta от 2006 г. участие имат и италианците от Generali.

Холдингът се занимава и с недвижимости. Той строи първия мол в Белград, който се очак­ва да заработи през октомври-ноември тази година. По данни от сръбската преса вече 80% от площта му е наета от водещи световни марки. Инвестицията е 78 млн. евро. През следващата година Delta щe отвори и мол в столицата на Черна гора Подгорица - инвестиция за 25 млн. евро. Наскоро от компанията обявиха планове да строят хотел от веригата "Холидей ин" в Белград. През юли беше открито и първото кафене от британската верига Costa Coffee, с която Delta sport има 15-годишен франчайзинг договор.

Мишкович - бившият сръбски вицепремиер

В края на осемдесетте години Мирослав Мишкович, 61 години, е директор на химическо предприятие в Крушевац. През 1989 г. става вицепремиер на Сърбия, отговарящ за икономиката. След това се оттегля от политиката и никога повече не се намесва в нея, поне официално.

Смята се, че е работел с покровителството на тогавашния президент Слободан Милошевич. (Това всъщност се говори за всички бизнесмени през деветдесетте години, а не би могло и да бъде друго в условията на международна изолация, санкции и войни.) Падането от власт на Милошевич обаче не влошава бизнеса на Мишкович. Точно обратното, през последните шест години холдингът "Делта" се разраства с шеметна скорост. А това в Сърбия не може да стане без политическа подкрепа. по публикации на пресата при правителството на Зоран Джинджич за хора на Мишкович се смятат вътрешният министър и началникът на кабинета на премиера. За Кощуница се твърди, че също е в много добри отношения с Мишкович.

През април 2001 г. Мишкович беше отвлечен. Само за 16 часа холдингът плати 7 млн. германски марки откуп и той бе освободен. Тази година на процеса срещу лидерите на земунския клан бяха изнесени данни, че отвличането е тяхно дело.

Сега Мишкович рядко се появява публично. Холдингът има две женски лица - Милка Форцан, вицепрезидент по маркетинга и първият вицепрезидент Ивана Веселинович.

Синът на Мишкович Марко през миналата година влезе в светските хроники покрай връзката си с певицата Емина Яхович, наричана сръбската Пенелопе Крус. Заради Марко красивата мюсюлманка се раздели с тогавашния си годеник, турската поп звезда Мустафа Сандал. Дъщерята на Мишкович Ивана е съпруга на Горан Карич - син на Сретен Карич, от прословутата фамилия, която натрупа милиарди по времето на Милошевич от единствения тогава мобилен оператор и друг бизнес.

Холдингът и цените

С окрупняване на бизнеса се постига икономия от мащаба и това би трябвало да доведе до по-ниски цени. С Мишкович обаче нещата далеч не стоят така. Често той използва монополните си позициите в търговията на дребно, за да поддържа високи цени на конкурентните продукти, а и на тези, на които е основен производител. Проучване, направено през миналата година от държавната телевизия РТС1, показа, че цените на някои основни хранителни стоки в Сърбия са по-високи от съседните страни, включително от Хърватия и Черна гора, смятани за държави с по-висок стандарт. (В Сърбия средната заплата е около 350 евро, а в Хърватия - 650 евро.) Това е особено видимо при вносните луксозни стоки, чиито цени в някои случаи надхвърлят и два пъти цената на същия продукт в България. В същото време градска легенда в Белград разказва как Мишкович поставил ултиматум на местните производители, че няма да продава продуктите им в своите магазини, ако те работят с Metro.

"Журналистите са най-евтиното нещо", казва Мишкович и в тази връзка холдингът се радва на медиен комфорт. Все повече обаче са публикациите, че в магазините (а те повечето са на Мишкович) се предлагат стоки с изтичащ срок на годност или с пренабита дата на производство.

Предстои да видим как ще се развие сръбският играч на българска почва когато, и ако, финализира сделката за магазините "Пикадили". Едно е сигурно - тук пазарът е свободен и ще става все по-конкурентен с навлизането на големите търговски вериги като френската Carrefour, дискаунтърите Plus, Penny Market, Lidl и евентуално на британския Tesco. Така че, ако настоява да пренесе монополните си практики от Сърбия, Мишкович просто ще провали един много добър бизнес, какъвто вече е този на магазините "Пикадили". Може обаче сърбинът да реши да играе по правилата. Тогава ще се разбере дали е добър бизнесмен и без да ползва политически контакти, както и може ли някой като него да поизчисти името си с пазарен бизнес.

В Сърбия няма по-богат човек от собственика на Delta Holding Мирослав Мишкович.

Списание Forbes го поставя на 891 място в класацията на най-богатите хора в света със състояние от 1 млрд. долара. Полското списание Wprost преценява богатството на Мишкович на 1.5 млрд. долара и го поставя сред 40-те най-заможни хора в някогашния комунистически лагер. По-богат сърбин от него е единствено Филип Цептер (4 млрд. долара), но той живее извън страната. За "Делта холдинг" напоследък в България се говори като за потенциален купувач на бизнеса на търговска верига "Пикадили". (Българските собственици ще запазят сградите си.) Веригата "Пикадили", която може да бъде наречена най-успешна от българските, има седем супермаркета във Варна, два в София и по един в Търново и Бургас. Основателят Георги Папуров неотдавна потвърди, че са подписали предварителен договор за продажба на мажоритарния дял с "Делта Макси", подразделението за търговия на дребно на холдинга, и очак­ват сделката да бъде финализирана в рамките на август. Какъв е сръбският бизнесмен, който през "Пикадили" ще получи първия си излаз в търговията на дребно в ЕС?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    Avatar :-P
    Ratko Mladic

    Naj-bolij si majstore, srbia do kosmosa :D

  • 2
    Avatar :-(
    green

    зави ми се свят докато запомня вси4кия бизнес на Мишкови4 !!!!

  • 3
    Avatar :-|
    s

    ха да видим колко от администрацията ще изхвърчи....

  • 4
    Avatar :-|
    turbofolkmaniak

    айде на вешавиците!!!!!!!!!!

  • 5
    Avatar :-|
    Perach...

    перач на пари какво искате :)

  • 6
    Avatar :-|
    s

    5,щото папуров не е перач...

  • 7
    Avatar :-|
    kiowa

    Е здраве да е нека си перат. Не можеш ги спреш.
    Аз се радвам. Това е най успешната верига магазини в цяла България да Метро ги приема за конкуренция. Билла са зле да не говорим за Фантастико и Фамилия.
    Дано си запазят качеството предлаганите стоки и услуги.

  • 8
    Avatar :-|
    я

    кауфланд ще им видят сметката.

  • 9
    Avatar :-|
    kiowa

    Едва ли с това безбожно ниско качество няма как да стане.
    Даже фирмите доставчици на по известни марки имат специално производство за кауфланд.

  • 10
    Avatar :-|
    я

    у нас друго освен цени не се гледа от клиента така че ще стане.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.