С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 17 авг 2007, 0:00, 22923 прочитания

Невидимият пазар

Кои са големите, малки и още по-малки играчи при вноса на автомобили втора ръка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Достъпът до бизнеса
Да се стартира сериозен бизнес с внос на автомобили втора ръка без налични финансови средства е почти невъзможно, твърдят от бранша. По техните думи изразът "отложено плащане" на практика е непознат в този тип търговия. "Макар че работим от много години с базите, от които купуваме автомобили в Западна Европа, ако сега поискаме доставка на няколко коли с обещанието, че ще платим по-късно, просто няма да ни ги дадат", разказа Анастас Тодоров от Асоциацията на вносителите на автомобили. При положение че цената на един почти нов луксозен автомобил достига 200 000 лв., очевидно за достъпа до този сегмент трябват милиони.
Пътят на джиповете
Близо 90% от вноса на автомобили втора ръка е от страните от Западна Европа, сочат данните на браншовата организация. Едва 10% идват от държави като САЩ, Канада, Русия. При по-луксозните автомобили (най-вече при новите модели джипове) обаче процентът е по-висок и достига 30. Вносителите предпочитат да купуват луксозните джипове от страните извън Европа, защото им излиза по евтино. За джип с цена 150 000 лв. например се спестяват до 30 000 лв. от цената. За да бъдат регистрирани в България обаче, колите от държави извън ЕС имат нужда от специално единично одобрение. Протоколите от тези одобрения доскоро не се признаваха от българския КАТ. Затова вносителите бяха принудени да внасят джиповете първо в страна от ЕС, а оттам - в България. По информация на браншовата организация от изминалата седмица проблемът е отстранен.
Обречени на печалба. Така изглеждат в момента участниците на пазара на автомобили втора ръка в България. Колкото и да ви се струва пренаситен този пазар, ръстът му продължава.

По данни на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА) за първите шест месеца на годината в страната са влезли 150 000 употребявани коли, или с близо 50% повече спрямо същия период на 2006. Всеки ден софийският КАТ прави по 500 нови регистрации на автомобили и още 300 - за промяна на собственика. При това очакванията за есента са за засилване на продажбите. С една дума - ако ви се струва, че улиците вече са дотам препълнени, че още място няма - лъжете се. Търсенето продължава да расте, а с него и бизнесът на продавачите.


В плътната сянка

Близо 80 от продажбите на коли втора ръка в България (като брой сделки) се правят от физически лица, сочат данните на АВА. Както казва председателят на изпълнителния съвет на асоциацията Анастас Тодоров, това са хора, които купуват от Западна Европа автомобили за себе си, но това им се налага най-редовно. Така огром­ната част от пазара практически е невидим, а продавачите изобщо никъде не фигурират като такива. Принципно при вноса на автомобил с регистрация на физическо лице ДДС не се дължи за разлика от покупките за фирми. Затова и вносителите масово не регистрират свои дружества, внасят колите, придружени с декларация, че са купени от тях самите като физически лица, а в крайна сметка подменят въпросната декларация с такава, попълнена направо от крайния купувач. Той пък е стимулиран фактически да излъже КАТ, че сам е купил автомобила от Австрия или Германия, като му се предлага по-нис­ка цена за такава сделка. Ситуацията е win-win - и двете страни печелят, а губеща е само държавата, която пропуска данъци. Именно заради сивия цвят на бизнеса огромната част от местата за продажба на употребявани коли са регистрирани като временни автопаркинги, предоставящи само място за паркиране на външни клиенти. На популярния пазар в столичния квартал Горубляне например автокъщите са не повече от 10, твърдят от АВА. Всички останали места за продажба са "маскирани" като временни паркинги и хората, чиито са колите там, изобщо не са регистрирани като търговци.

Бизнес на три етажа



Основната част от продажбите на сивия сектор се правят в най-ниския ценови сегмент - автомобили на "възраст" над шест години и цена до 5000 лв., твърди Анастас Тодоров. Според Соня Милушева от "Кими" ЕООД - един от големите легални търговци в Дупница, източниците на тези коли обикновено са Германия и Австрия и много по-рядко Италия. Като процент от общия брой продажби на най-нис­кия ценови сегмент се падат 50 на сто, показват дан­ните на АВА. Други 30-35% от броя сделки са за коли до пет години с цени 5 - 20 хил. лв. и едва 15 на сто от продажбите са за почти нови и луксозни автомобили по 20 000 - 200 000 лв. Съответно, разделен като стойност и приходи на участниците, пазарът разглежда по съвсем различен начин, отколкото по брой сделки. Статистика за това обаче няма.

Лукс втора употреба

Сред най-големите по продажби фирми в бизнеса с луксозни и почти нови автомобили са "Софавто", "А2-Автомобили", "Капитолия", "Онтарио", показват данните на браншовата асоциация. Собственици на "Софавто" според електронния регистър ДАКСИ са Тони Златков и Тихомир Ценов. Двамата са съдружници и в строителната "Соф арт инженеринг", както и във фирма за товарен автотранспорт ("Софавто-Автотранспорт"). Там съсобственик заедно с тях според ДАКСИ е и Салех Салим Асил, който пък е 100% притежател на "Капитолия 2001" и "Капитолия-Салех Асил" - други от фирмите за внос на автомобили. По думите на Тони Златков от "Соф­авто" обаче ситуацията в "Софавто-Автотранспорт" е променена. "Вече от две години не сме съдружници с г-н Асил", каза Златков.

В "Капитолия импорт-експорт" Асил е съсобственик с Николай Николаев. Двамата имат и обща строителна компания - "Интербилдинг". От групата на "Капитолия" е и "Капитолия 2003", където пък съдружници са сириецът Садек Баз Халаф и Християн Ангелов Валю. "Онтарио А и А" е собственост на Анастас Тодоров и Александър Тодоров, като двамата са съдружници и в строителната "Булстрой инк". Пак в строителството "Билд-А2" инвестира и собственикът на "А2-Автомобили" Орлин Алексиев, показва справка в ДАКСИ.

В средния клас автомобили сред крупните вносители се сочат софийските "Елпас", "Любокар", "Аутофреш" - Плевен, "Дизел" - Пловдив, "Комексмаш" - Асеновград, "Одесос" - Варна, "Севтополис" - Казанлък. При вноса на товарни автомобили пък сред силните играчи са пак "Софавто" и пловдивската "Христов комерс". Тенденцията да се търсят автомобили на по-малък километраж важи и при товарните автомобили, особено при специализираната техника като пътностроителните машини, смята Христо Христов. За тежкотоварните камиони пък все повече купувачите държат двигателите да отговарят на евростандартите заради засиления интерес към курсове именно в посока Европейски съюз.

Зоните за търговия

Според самите търговци основните хъбове (центрове за разпределение) на вносните автомобили в България са няколко, макар и не строго определени: София, Пловдив, Вар­на, Стара Загора, Бургас, Велико Търново, Дупница. Интересното в последния град е, че пак според участниците на пазара огромната част от търговията се движи именно от физически лица - тоест попада в невидимата зона на пазара. Дали и кога този бизнес ще изсветлее засега никой от бранша не се наема да прогнозира.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой взима летище София Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта.

19 юли 2019, 2033 прочитания

Строителството на голям туристически комплекс край Самоков започва догодина Строителството на голям туристически комплекс край Самоков започва догодина

Дъщерно дружество на "Маркан холдинг" ще инвестира около 60 млн. евро само в първия етап на проекта

18 юли 2019, 3842 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Убийствено евтини хапчета

В опит да намали цените на лекарствата здравното министерство може да предизвика чистка сред малките търговци и производители

Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

Държавата с най-отворените данни в света

Как България неволно настигна скандинавските страни по публичност на доходите

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността