Краят на номера с номерата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Краят на номера с номерата

Краят на номера с номерата

Телеком регулаторът заплаши мобилните оператори с глоби, ако не осигурят на абонатите си преносимост

2248 прочитания

© АСЯ КОЛЕВА


Услугата ще е безплатна

За абонатите, решили да сменят оператора и да запазят номера си, услугата ще е безплатна. "Даряващата" мрежа ще плаща на тази, която получава клиент, като цената ще е разходоориентирана. "Мобилтел" твърди, че разходите за изграждане на база данни за прехвърлените номера и насочване на повикванията към тях ще са 10 млн. евро. Компанията обявява, че предпочита да изгради собствена база, през която да минават обажданията към пренесени абонати.

Ако си направите пластична операция, бихте могли да се превърнете в друг човек. Ок, същият, но малко по-перфектен.

Някои ще ви харесват, някои - не, но никой няма да недоволства. Ако обаче смените мобилния оператор, който ви обслужва, животът ви се превръща в ад: изнервени партньори и познати, пропуснати повиквания, срещи, тотално объркана дневна програма... Просто номерата на мобилните ни телефони вече са част от самоличността и ние сме по-зависими от тях, отколкото си даваме сметка.

Нещата обаче изглеждат по-различно за GSM операторите. За тях гореописаният казус е способ за запазване на клиенти. Ако решите да преминете от мрежата на "Глобул" в тази на "Мобилтел" например, ще получите различен от стария си номер. Или в най-добрия случай - същия, но с друг код. Изправени пред перспективата да объркате живота си , вероятно ще предпочетете да останете клиентът на стария си телеком, колкото и да ви дразни. Според европейските регламенти мобилните оператори са длъжни да осигуряват на абонатите си т.нар. преносимост на номерата - тоест клиентите да могат да задържат целия си номер заедно с префикса, когато се прехвърлят от една обслужваща ги мрежа на друга. Засега в България това е невъзможно. Ако се вярва на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) обаче, ограниченията за запазване на номерата ще паднат до края на годината.

Глоби срещу монопола

Ангажиментът на България към Европейския съюз е преносимост на мобилните номера да се осигури от 1 януари 2007 г. Досега това не е станало поради съпротивата на най-големия оператор "Мобилтел". През седмицата обаче КРС взе решение, с което задължи и трите GSM компании да подпишат правила, по които преносимостта да се случва. Регулаторът им даде срок един месец от датата, в която бъдат писмено уведомени за решението, тоест до края на септември, обясниха от КРС. Оценките на нейните членове са, че два месеца по-късно (в края на ноември или декември) услугата number portability трябва да е достъпна. "Ако срокът ни не бъде спазен, ще прибегнем до финансови санкции за операторите - определена сума на седмица", обясни един от членовете на КРС. Размерът на глобите не е уточнен, но по всяка вероятност може да стигне до няколкостотин хиляди лева на седмица. Според членове на регулатора наказанията ще са две: едно за компанията, която не е изпълнила разпореждането на КРС, и едно за конкретното лице, което не се е съобразило с него (управляващия на фирмата).

Големият срещу малките

Ако указанията на КРС бъдат изпълнени, България най-сетне ще се присъедини към останалите държави от ЕС, що се отнася и до правото на абонатите свободно да избират мобилни мрежи. Представители на по-малките мобилни оператори "Глобул" и "Вивател" обаче са скептични за това доколко ефективни ще бъдат мерките на КРС. "Мобилтел" многократно официално заявява, че е "за" преносимостта на номерата, а неофициално я забавя. "Мобилтел" обжалва пред Върховния административен съд (ВАС) правилата за преносимостта, които бяха оформени от регулатора като официален документ. Тричленен състав на съда се произнесе в полза на регулатора, но "Мобилтел" обжалва и на втора инстанция, която засега не е казала думата си. Решението на КРС обаче е с предварително изпълнение. Такова е предвидено и в сегашното, вече ултимативно, разпореждане на КРС.

"Спекулира се с тезата, че сме против преносимостта. Ние просто държим тя да бъде въведена по най-професионалния начин, за да се минимизират всички рискове. КРС отново взема прибързано решение и създава напрежение около темата", казаха от "Мобилтел". От "Глобул" и "Вивател" заявиха, че са готови да подпишат правилата за преносимост веднага. Тези правила са редът, по който операторите да си разменят абонати - какви документи ще е длъжен да подаде клиентът, колко да плаща т.нар. даряваща мрежа на другата, каква точно да е базата данни за пренесените номера, как да се пренасочва повикване към такъв абонат и т.н. Мотивите на "Мобилтел" да бойкотира преносимостта досега бяха, че компанията не е съгласна с предложения от КРС, "Глобул" и "Вивател" ред, по който да се случва всичко това. На практика на всички в сектора е ясно, че най-големият оператор не желае преносимост, за да не рискува да изгуби част от клиентите си. Към момента "Мобилтел" обслужва около 4.5 млн. души, "Глобул" - 3.5 млн., а "Вивател" - под 1 млн. Интересен казус би се създал, ако КРС допусне преносимостта да тръгне при подписани правила само между "Глобул" и "Вивател".

Ако цялата процедура продължи да бъде блокирана, практиката в еврокомисията е да води дела срещу държавите, неизпълнили ангажимента си, и да им налага глоби всеки ден за периода на просрочието. Така би се стигнало до парадокса абонатите на GSM да плащат от данъците си за това, че държавата не успява да осигури полагащи им се права.

Услугата ще е безплатна

За абонатите, решили да сменят оператора и да запазят номера си, услугата ще е безплатна. "Даряващата" мрежа ще плаща на тази, която получава клиент, като цената ще е разходоориентирана. "Мобилтел" твърди, че разходите за изграждане на база данни за прехвърлените номера и насочване на повикванията към тях ще са 10 млн. евро. Компанията обявява, че предпочита да изгради собствена база, през която да минават обажданията към пренесени абонати.

Ако си направите пластична операция, бихте могли да се превърнете в друг човек. Ок, същият, но малко по-перфектен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • Dobri

    Аз съм напълно против действията на операторите и бездействието, или както е по-правилно да се каже - забавеното действие на КРС по случая.
    Поправете ме ако греша, но цитирам по спомени от януари 2007 г., България плаща в ЕС глоби от рода на 20 000 евро на ден, заради отказа на Мтел да подпише тези правила! Дори и да бъркам сумата и тя да е 1 лев на ден, това са наши пари - мои, на работодателите ми, ваши.

    Дори и прозрачността по случая и избухването на скандали от време на време не променя ситуацията....

    Аз като недоволен корпоративен клиент на Мобилтел, който от 3 години би се радвал да запази номера си, но да смени оператора, предлагам 1 септември официално да бъде Ден без разговори и sms-и по мобилните мрежи!

    1. Защото след приемане на правилата всички мобилни оператори, ще намерят начин, пред очите на регулатора КРС, да въведат "такси" и ограничения, които отново ще правят трудно законовото ни право на клиент. Както се случва с тарифите Еврозона - когато се записвате, винаги питайте и за цените на смс-и, защото може да се изненадате от сметката си.
    2. Защото българският бизнес и българската държава винаги намират кой да плати сметката - обикновено сме ние, гражданите - веднъж на оператора, след това с данъци на нея, а тя подкрепя безредие и картелни споразумения, отново чрез нашето бездействие.

    Повече по темата - http://dobri.eu/archives/27


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.