Акули и пирани се борят за БМФ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Акули и пирани се борят за БМФ

Акули и пирани се борят за БМФ

Приватизацията на търговския флот привлича големи световни имена в корабния бизнес

Паулина МИХАЙЛОВА, Теодора ВАСИЛЕВА
3816 прочитания

Покупки пред буря

Точно преди приватизацията БМФ започна да пазарува кораби. Флотът поръча на варненската корабостроителница "Булярд" три нови кораба за 80 млн. евро. Преди месец параходството получи от "Булярд" поръчан преди време кораб, до края на годината чака още един, а трети - до май 2008 г. За плащането на трите беше договорен кредит от Нордбанк 69 млн. долара. Част от тях ще покрият първите вноски за новите три кораба.

Премиерът рядко говори за приватизация. Продажбата на морския флот обаче е изключение. Дни преди да изтече срокът за покупка на документи от кандидатите, Сергей Станишев побърза да обяви, че над 10 компании са заявили интерес.

Вниманието на държавния лидер не е случайно - сделката за БМФ се очаква да бъде една от най-големите в българската приватизационна история, и то не само заради цената. Освен че във флота работят 4400 души, в съпътстващия го частен бизнес са заети 20-30 хиляди.

Първоначалните заявки за морското дружество надминаха премиерския анонс - 23 фирми (виж свързания текст) купиха документи за участие в конкурса на Агенцията за приватизация (АП). Те ще имат право, ако отговарят на определени условия, да участват в наддаването.

География на кандидатите

Конкурсната документация за флота отплава и вече се чете в най-различни краища на планетата - от Марсилия през Мумбай до Бермуда. Като тип интерес обаче кандидатите могат да бъдат разделени в три групи - чуждестранни стратегически, обичайните български и такива с неясен произход. В отбора на първите играят девет компании, сред които има и световни лидери. Българските заинтересувани са пет на брой. Сред тях се открояват имена като енергийния играч Христо Ковачки (който публично афишира участието си, но засега в списъка няма различима негова фирма), варненската група ТИМ, наследниците на Мултигруп, познатия от проекта "Нева" Бисер Димитров и известния в морските среди Свилен Крайчев. В третата група купувачи на документи преобладават консултанти и адвокати. Те може да са закупили документи за която и да било неафиширана компания. Източници от изпълнителната власт предполагат, че техни клиенти ще са големи гръцки корабособственици като фамилиите Вардиноянис и Цакос. Те вече са показвали интереса си към БМФ на срещи с държавни представители. Макар и да липсват в списъка на АП, няколко инвестиционни банки също са провели срещи с изпълнителната власт за БМФ. Сред тях са Credit Suisse First Boston, Merrill Lynch, DnB и др. Още в стратегията за приватизация на флота беше записано, че кандидатите трябва да представят писма за уредено финансиране от банка с кредитен рейтинг от А3 по Moody’s (или приравнен от други агенции), която да е финансирала корабен бизнес с минимум 3 млрд. евро.

Сделка далечно плаване

Първата индикация за това кои са сериозните участници в конкурса ще дойде на 10 септември, до когато се подават документи за допускане в процедурата. Фирмите и консорциумите ще трябва да докажат пред АП, че са с опит в чартьорството (наемането на кораби), превозили са определен тонаж и т.н. До 28 септември агенцията ще се произнесе кой продължава в конкурса. Първоначални оферти за 70% от БМФ ще се подават до 18 октомври. Окончателните едва ли ще дойдат преди края на годината. Така, ако няма съдебни и политически спънки, сделка може да има най-рано пролетта на 2008 г. Цената на флота все още е в сферата на догадките. Предположенията варират от 300 млн. лв. до 1 млрд. лв. Освен бизнеса и активите на БМФ фактори за оценката на инвеститорите ща са и ограниченията, с които купувачът ще трябва да се съобразява - 13 на брой. Сред тях са условие основната част на корабите на БМФ да плават под български флаг, броят на персонала да се запази, общият тонаж на корабите на БМФ да не пада под 1.3 млн. тона (колкото е сега) 10 години и т.н. До окончателните оферти има и още няколко месеца, в които може да се променят финансовото състояние на флота и международният пазар на товари и кораби, който сега е в подем.

Колкото и да е значима за държавата цената, от купувача ще зависи дали този бизнес ще продължи да съществува в България. За успешната сделка пък ще е важно високопоставеният политически интерес към БМФ да не се задълбочава прекалено и икономическите аргументи да надделяват.

Покупки пред буря

Точно преди приватизацията БМФ започна да пазарува кораби. Флотът поръча на варненската корабостроителница "Булярд" три нови кораба за 80 млн. евро. Преди месец параходството получи от "Булярд" поръчан преди време кораб, до края на годината чака още един, а трети - до май 2008 г. За плащането на трите беше договорен кредит от Нордбанк 69 млн. долара. Част от тях ще покрият първите вноски за новите три кораба.

Премиерът рядко говори за приватизация. Продажбата на морския флот обаче е изключение. Дни преди да изтече срокът за покупка на документи от кандидатите, Сергей Станишев побърза да обяви, че над 10 компании са заявили интерес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Кехлибаров

    Накрая схемата ще е като при аеропорта-стратегически чуждестранен инвеститор с 25% варненско трибуквенно присъствие.Така стават нещата.

  • 3
    Avatar :-|
    XXX

    Печели "Т И М"

  • 5
    Avatar :-|
    jonny

    А може да го вземе Ковача да си вози кюмура с кораби.

  • 6
    Avatar :-|
    lglalov

    Няма значение кой ще е собственика най-важното е продължава да работи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.