088 отвръща на удара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

088 отвръща на удара

088 отвръща на удара

"Мобилтел" отново влезе в битка с "Глобул" и "Вивател" за преносимостта на номерата

4628 прочитания

© Артем Ефтимов


Предложенията на "Мобилтел"

Срокът за пренасяне на номер да е до 30 дни

Заявленията за пренасяне да се подават към оператора, от който клиентът се отказва

Дистрибуторите да не могат да обработват заявления за преносимост

Заявленията да се подават между 10.00 и 12.00 ч.

Дневният лимит за пренасяне на номера да е 150 номера общо за оператора

За пренасяне на номера да се плаща такса (размерът не е уточнен)

Отказващият се от даден оператор абонат да е длъжен да му плати парична гаранция за натрупаната сметка в срока на прехвърляне на номера

Преносимостта да не е достъпна за абонати, ползвали услугата на оператора по-малко от три месеца

Аргументите

Преносимостта на номерата няма да повлияе съществено на пазара, твърдят от "Мобилтел". Според компанията очакването, че тя ще изгуби най-много клиенти от услугата, няма да се оправдае. "Не е вярно, че блокираме процеса. Работим по изпълнение на заложения план и правим инвестиции", твърдят от компанията. Според нея заявленията за преносимост трябва да се подават при даряващия оператор, защото все още няма работеща система, която да гарантира покриване на просрочени задължения, и потребителите невинаги са запознати с ангажиментите по лизингови или дългосрочни договори или с преференциите и отстъпките, които ползват. Ограничаването на броя на прехвърляните номера на ден пък се налага, защото опитът показва, че в началото винаги има грешки между системите на операторите.

Упорит като трениран териер, точен като счетоводител, подготвен за плащания като банкомат и свободен между 10 и 12 ч. сутрин.

Такъв се предполага да е абонатът на GSM, който иска да смени оператора си, като запази номера си заедно с префикса. Или поне така изглежда според условията за т.нар. преносимост на мобилните номера, предложени от "Мобилтел" преди седмица (виж карето). Осем месеца след като изтече срокът в България да бъде въведена преносимост, най-големият оператор предложи такива условия, че за да ползват услугата, абонатите трябва да инвестират максимум средства и време. Така, ако спази всички изисквания (намери магазин на оператора, от който иска да се откаже, попълни заявлението си точно, подаде го в определения часови пояс и плати такса, текущата си сметка, парична гаранция и евентуална неустойка, ако има договор), той ще има шансове да се премести към друга GSM мрежа със стария си номер. Но не и ако се окаже, че заявлението му е 151-ото, което операторът получава за деня, като се броят всички искания в магазините му в страната. Ако заявлението е попълнено грешно или непълно, следва отказ три дни по-късно. При два отказа абонатът губи правото си да иска преносимост за два месеца.

Кой лъже

"Мобилтел" постави условията си на среща с "Глобул" и "Вивател" в Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). "Офертата" дойде седмица след като регулаторът даде срок до 20 септември операторите да подпишат помежду си правилата за услугата. И предизвика взрив от недоволство у двамата по-малки участника на GSM пазара. Ако се съди по официалното съобщение на "Мобилтел", предложението му, представено лично от изпълнителния директор Пламен Петров и от адвоката Тодор Батков, едва ли не е било прието с консенсус и от конкурентите. "Глобул" и "Вивател" обаче заявиха, че това просто не е вярно и новите условия са неприемливи за тях. "Мобилтел" отново блокира мобилната преносимост" - беше позицията на GSM операторът, притежаван от БТК. "Глобул" пък обяви, че изискванията на най-големия играч на пазара връщат целия процес за въвеждане на услугата година и половина назад.

Директно обвинен, че изкривява резултатите от разговорите, "Мобилтел" отвърна на конкурентите си, като обяви, че те технически не са готови да въведат преносимост и ако услугата бъде предложена "прибързано", тя може да ощети клиентите. Престрелката продължи с обща защита на "Глобул" и "Вивател". И двете компании твърдят, че са провели помежду си технически тестове, които показват, че новата услуга може да тръгне веднага без усложнения.

Точки на пресичане

Основните пунктове, в които позициите на "Мобилтел" и другите два оператора се сблъскват, са няколко. Първо, сроковете за прехвърляне на номера - "Мобилтел" настоява те да са по-дълги. Второ, заплащането - "Мобилтел" предлага абонатите да плащат такса за преносимост, а двата други конкурента настояват услугата да е безплатна. Трето, базата данни - "Мобилтел" иска трите компании първо да създадат обща база данни, а "Глобул" и "Вивател" твърдят, че първоначално процесът може да тръгне със съществуващите отделни такива. Четвърто, дистрибуцията - "Мобилтел" настоява заявленията за преносимост да се подават при "даряващия" оператор, и то само в собствените му магазини, а другите две фирми държат клиентите да заявяват преместването си направо при новия си оператор или при негов търговски партньор. Всички тези спорни моменти показват едно: "Вивател" и "Глобул" се опитват да ускорят процеса, надявайки се да получат нови абонати, а "Мобилтел", меко казано, предпочита по-умереното темпо. Показателно е, че компанията обжалва във Върховния административен съд решението на КРС, с което регулаторът задължи операторите да подпишат до 20 септември правилата за преносимост. Позицията на КРС засега е твърда. "Въпреки обжалването нищо не ни пречи да наложим глоби на тези, които не се съобразят с решението ни", казаха от пресслужбата на комисията. Дали глоби наистина ще има е въпрос на бъдеще. Към момента обаче изглежда сигурно, че "Мобилтел" няма да се съгласи на условията за преносимост, предложени от конкурентите му. За абонатите пък остава неяснотата откога ще могат да ползват възможността, която уж трябваше да им е гарантирана от началото на тази година.

Предложенията на "Мобилтел"

Срокът за пренасяне на номер да е до 30 дни

Заявленията за пренасяне да се подават към оператора, от който клиентът се отказва

Дистрибуторите да не могат да обработват заявления за преносимост

Заявленията да се подават между 10.00 и 12.00 ч.

Дневният лимит за пренасяне на номера да е 150 номера общо за оператора

За пренасяне на номера да се плаща такса (размерът не е уточнен)

Отказващият се от даден оператор абонат да е длъжен да му плати парична гаранция за натрупаната сметка в срока на прехвърляне на номера

Преносимостта да не е достъпна за абонати, ползвали услугата на оператора по-малко от три месеца

Аргументите

Преносимостта на номерата няма да повлияе съществено на пазара, твърдят от "Мобилтел". Според компанията очакването, че тя ще изгуби най-много клиенти от услугата, няма да се оправдае. "Не е вярно, че блокираме процеса. Работим по изпълнение на заложения план и правим инвестиции", твърдят от компанията. Според нея заявленията за преносимост трябва да се подават при даряващия оператор, защото все още няма работеща система, която да гарантира покриване на просрочени задължения, и потребителите невинаги са запознати с ангажиментите по лизингови или дългосрочни договори или с преференциите и отстъпките, които ползват. Ограничаването на броя на прехвърляните номера на ден пък се налага, защото опитът показва, че в началото винаги има грешки между системите на операторите.

Упорит като трениран териер, точен като счетоводител, подготвен за плащания като банкомат и свободен между 10 и 12 ч. сутрин.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

39 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Клиент

    спокойно, щом Тодор Батков е намесен в някакви договорни и юридически аспекти на тоя спор, мога да се обзаложа, че М-Тел ще изгуби с гръм и трясък от цялата работа.
    тоя техния монопол плаче за клиентски бойкот!
    ако Тодор Батков беше клошар, с еквивалентните си юридически способности, нямаше да може да рови из нито една кофа за боклук, а постоянно щеше да се пени около градското сметище, където да докаже, че човек може да пребори глада с ядене на картон, стъкло от стари буркани и ламарина от стари консерви!

  • 2
    donangel avatar :-|
    DonAngel

    Преди време жена ми премина от един оператор (предплатена карта в TDC) на друг (договор към Telia). Заявлението беше подадено в офиса на новия оператор. Единственото, което се изискваше, беше номерът на SIM картата ѝ.

    Това с "неустойки" и "задължения" е прах в очите, за да заблуди хората за истинската причина (колкото се може по-късно въвеждане на услугата, с цел облаги за МТел). Ако имаш неустойки и задължения, има си съд и събирането им. А не "телефонни" белезници (поздравления на КАПИТАЛ за колажа!).

    МТел започна по мутренски и все още си я кара така. Може да са най-големия оператор, но са и най-бюрократичния и най-заробващия. Поне по това, което виждам и чувам.

  • крепостен


    Това си е чист феодализъм ...

    Добре де, толкова е просто - има закон който не се спазва вече почти година - ами отнема се лиценза от Мтел и се обявява конкурс ... има всички основания за това.

    Омръзна ми да ме правят на маймуна!!!

  • 4
    Avatar :-|
    -

    Каква е тази глупост, мобнилните оператори да постигат съгласие за процедурите по преносимостта на номерата. Нали за това е държавата. Приема се закон в който се казва на кого се подава молбата за прехвърляне на номера и толкова. Много ясно, че М-тел като няма интерес да съществува преносимост, ще измисля хиляди начини да бави нещата. Тук държавата е виновна че не си върши работата и прокуратурата да не дреме, ами да провери ког гений е предложил тази процедура на съгласуване и да му провери имотното състояние, защото е възможно някак странно бързо да е забогатял без да може да посочи от къде са му парите.

  • 5
    Avatar :-|
    Balimez

    М-Тел първо трябва да престане да завли4а клиентите си и макар че го прави с дребни суми-2.5-10 лв то те се трупат,трупат се и отказалите се клиенти от М-Тел,и наи вече за това ги е страх -много ще избягат от тях.Мен ме завлякоха преди 2 м,избягах от тях и от тогава съм спестил над 100 лж от измислени разговори,тарифи и лай-лай кучки

  • 6
    Avatar :-?
    Mtel_fen


    Що за идиотизъм е това?
    150 човека максимум на ден???
    Подаване на заявление от 10 до 12 часа???
    Срок за пренасяне 30 дена???
    Парична гаранция за даряващия оператор???
    Ейййй,опомнете се.Какви са тези условия???

    Предлагам още няколко условиям,защото тия ми се струват изпълними при голям късмет и голямо търпение,а целта е да станат напълно неизпълними условията(поне това е целта на Мтел):

    1.Клиента желаещ да си смени оператора,да е правил поне 350 лв сметка месечно последните 6 месеца,като 1/3 от нея да е за мобилен интернет.

    2.Номера предложен за прехвърляне да не съдържа цифрите 8 и 9,както и 3,4 и 5 ако са съседни числа.

    3.Заявлението за смяна на оператора да е нотариално заверено,както и преведено и легализирано на австрийски език.Шрифта на заявлението да е с размер 13,болд,италик и разбира се с червен цвят на светложълта хартия.

    4.Заявленията да се подават от 10-12,но само при условие,че никой друг от вашия квартал не е подал заявление преди вас.

    5.Датата за подаване на заявления е 31 и то само за месеците април,юни,септември,ноемвр.Резервана дата за подаване на заявления е 30,но тя важи само за месец февруари.На 29 февруари също,но при положение че годината не е високосна!

    6.Паричната гаранция за даряващия оператор да е в размер на 3 минимални заплати,които се възстановяват след 18 месеца.

    7.Срока за удовлетворяване на искането за преносимост да е 9 месеца,като събота и неделя,официалните празници,както и Йордановден и Голяма Богородица да не влизат в този срок.

    Това мисля са приемливи условия за господата от Мтел и нищо чудно другия път да ги предложат(ама и аз им давам едни идеи :) )

  • 7
    Avatar :-|
    m

    Фен,

    голям иде(я)ист си!

  • 8
    Avatar :-|
    Jonson

    Контрапредложения от потребителите
    Тъй като освен трите оператора в мобилната телефония участват и около 7 милиона потребителя добре е да се вземат предвид и техните искания:
    Заявленията да се подават при приемащия оператор.
    Срокът за прехвърляне да не надвишава 24 часа.
    Заявленията да се подават в удобно за потребителя време в рамките на нормалния работен ден.
    Прехвърлянето на номера да е безплатно. Приема се, че номерът е собственост на клиента и негов - на клиента е изборът на кого ще възложи обслужването на този номер.
    Погасяването на сметки при даряващия оператор - телефония, лизинги, неустойки и т.н. да може да се извършва директно в офисите на приемащия оператор - по-нататъшното разплащане да се извършва между операторите. Нормално е приемащия оператор да може да извърши приемането само ако всички финансови отношения с между клиента и даряващия оператор са уредени.
    При позвъняваме на даден номер, клиентът да може да разбере отсрещния номер в коя мрежа е включен.
    Броят прехвърляния между оператори да е неограничен, стига да е спазено условието за уредени финансови взаимоотношения между клиента и даряващия оператор.

  • 9
    Avatar :-?
    Любопитно

    Изключително странно е че Мобилтел все още продължават да вярват, че имат възможност като най- голям оператор да си "играят" с пазара. Като цяло е ясно, че преносимост през мрежите на различните оператори ще има, но откога- никой не може да определи. Мобилтел провеждат дискриминираща потребителите политика при която, особено в дадени отношения, дискриминацията е пряма и отявлена. Забавно е че и операторът и клиентите са наясно с това, но никой не предприема нищо. Служителите на оператора не спазват никакъв етикет на поведение, няма регламентирана политика за обслужване на потребителите и винаги интересът на клиента е под интереса на компанията. При всичко това, когато нови тарифни планове бъдат въведени, бива отказвана възможността за пряко преминаване към тях, а поставено изискване за подписване на нов двугодишен договор. И макар че от компанията се стремят да забавят максимално процеса, а и тъй като повечето българи нямат възможност или дългосрочен поглед към инвестициите си, вината пада до голяма степен и върху регулатора и потребителите. След едно обвързване с двугодишен договор малко преди въвеждането на услугата, повечето потребители не биха и помислили за промяна след това, първо заради дължимите по договор суми и второ поради неустойки. Но от друга страна, ако бяха по заинтересовани биха могли да почакат и подавайки по този начин сигнал към Мобилтел да заявят, че искат ускоряване на процедурата, да намалят количеството от разговори в страната и чужбина, там където е възможно, както и да подадат жалби в КРС. От друга страна при КРС не само че "нищо не пречи да наложим глоби на тези, които не се съобразят с решението ни" но и са задължени да го направят ако е показателно че компанията под въпрос нарушава потребителските права, а регулационното тяло трябва да ги защитава. Ако и това не се случи всичко е в ръцете на потребителите! Винаги могат да подадат жалба в Европейската Комисия или да повдигнат дело срещу Мобилтел в България. Наистина любопитно е дали потребителя има силата да наложи мнението си.

  • 10
    library1 avatar :-|
    library1

    съгласен съм с №4, що не вземата да препишат това споразумение от западните оператори ами ме/се занимават с глупости. Чакай че ми завънят по ГСМ-а


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.