Сръбски дни в "Пикадили"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сръбски дни в "Пикадили"

Стефан Косев (вляво) и Драган Филипович пет минути преди да дойде Мишкович и да бъде подписан договорът

Сръбски дни в "Пикадили"

Веригата обедини сили с "Делта Макси", холдинг в експанзия от бивша Югославия, за да стане номер 1 в България

8473 прочитания

Стефан Косев (вляво) и Драган Филипович пет минути преди да дойде Мишкович и да бъде подписан договорът


Целта на "Пикадили" е да стане най-големият търговец на дребно в България в рамките на четири години.

Това заяви Стефан Косев, изпълнителен директор на търговската верига, която от тази седмица официално е част от Delta Holding - империята на най-богатия човек в Сърбия Мирослав Мишкович. Delta Maxi, дъщерна на холдинга, купи 85% от "Пикадили" АД, в която е концентрирана оперативната дейност на веригата. Цената не беше обявена. Аргументът е, че ще бъде определена финално през 2009 г. и ще бъде обвързана с резултатите. Останалите 15% остават собственост на "Боляри" АД - дружество на досегашния мажоритарен собственик на "Пикадили" Георги Папуров. "Боляри" притежава и сградите на магазините "Пикадили". Европейската банка за възстановяване и развитие, която имаше 20% дял в "Боляри", преди няколко месеца е осъществила планираното излизане от дружеството, като цената отново е запазена в тайна. Досегашните управители във веригата запазват мениджърски позиции.

За "Делта" пробивът в България е голям - за пръв път излиза извън страните от бивша Югославия и стъпва на европейски пазар. Това показва и фак­тът, че самият Мишкович се качи на частния си самолет и пристигна в София за официалното подписване на договора в сряда. Той не направи публични изявления, а се ограничи в това да суфлира на преводачката от български на сръбски.

Към днешна дата веригата "Пикадили" има 11 обекта със средна търговска площ 3000 кв.м и очакван оборот за 2007 г. 110 млн. евро с ДДС. По оценка на фирмата тя държи 15% дял от търговия с хранителни стоки в България, осъществявана в супер- и хипермаркетите. През този канал за миналата година е минавала около 20% от търговията (по стойност) на бързооборотни стоки в страната.

"Делта М" е лидер в търговията на дребно в Сърбия и в този сектор холдингът е в процес на регионална експанзия. Неотдавна той купи веригата "Тропик", втората по големина в Босна и Херцеговина, и терени за строителство в Черна гора. В плановете е до 2012 г. да влезе на пазарите на Македония, Албания, Хърватия, Румъния, Молдова и Украйна. Проектите за придобиване на словенската верига "Меркатор" и за сливане на търговските звена с хърватската "Агрокор" (веригата "Конзум") засега са в застой.

Стратегията

За да стане №1 на пазара на дребно в България, "Делта М" планира да инвестира около 70 млн. евро, да открие 20 нови магазина и да отвори около 2000 нови работни места през идващите две години. В България "Делта" ще продължи да развива марката "Пикадили". Освен супермаркети обаче занапред ще се изграждат т.нар. convеnience stores (удобни квартални магазини) и хипермаркети. Не е изключено в последния формат да се развива и търговия от типа "кеш енд кери", съчетана с продажби на дребно. "Всичко ще зависи от тенденциите в потребителското търсене", обясни Александър Чампаревич, мениджър за България на "Делта М".

Основното know how, което Косев очаква от сръбския партньор, е свързано с дистрибуцията и логистиката. За да се оптимизират доставките за "Пикадили", ще бъдат изградени два логистични центъра в България.

Третата ключова посока е разширяване на асортимента чрез внос. "Делта холдинг" произвежда месни продукти под марката Yuhor, минерална вода Gala и макаронени изделия Danubius. Планира да развие производство на шоколадови изделия и бисквити, кафе и сокове. Благодарение на това ще се разшири и предлагането на собствени марки в "Пикадили". Сега веригата има около 200 т.нар. private labels "Мистър Пикс" и "Меркато", но от тях идват само 4% от продажбите й. От друга страна, на българските компании, които произвеждат под марките на "Пикадили", се обещава достъп до другите пазари (основно в Сърбия засега), на които работи холдингът.

Историята на сделката

Косев обясни, че веригата е потърсила стратегически партньор чрез КРМG за втория етап от развитието си. На първия целта е била от регионална веригата да се превърне в национална, като се е работело с банкови заеми и на две години е бил откриван магазин. Така през 2005 г. веригата има пет обекта във Варна. През 2006 г. "Пикадили" излезе на пазара в София с два магазина в първите два мола, откри магазин в мол във Велико Търново и в Бургас. Едновременно с това отвори и малък собствен търговски център "Пикадили парк" във Варна. С това стана една от първите български компании, която се възползва от строителната вълна на молове за бърза експанзия. 2007 е година на затвърждаване, на подобряване на организационната структура и на приключване на въвеждането на САП. Косев обясни, че задържат топката, за да са сигурни, че могат да управляват растежа - тънкият момент, който проваля много компании. През 2008 г. обаче ще бъдат отворени още три супермаркета в молове - в Пловдив, в Стара Загора и във Варна.

"На различни етапи имаше различeн брой кандидати за "Пикадили", конкуренцията беше много сериозна и всъщност беше много интересно", каза Гергана Мантаркова, управляващ съдружник на "KPMG България", като отказа подробности. "Спряхме се на "Делта", защото бяха предложили най-добрите условия за нас", каза Косев, уточнявайки, че има предвид цена. Вероятно плюс на тези кандидат-купувачи е било и че са склонни да запазят концепцията и марката на "Пикадили", които основателите твърдят, че са създали със свои сили и средства. Изпълнителният директор на Delta M Драган Филипович обясни, че, обмисляйки експанзията си в България, са се оглеждали за верига, която да има предлагане на средно и високо ниво и приемливи цени и са избрали "Пикадили".

В плановете на "Делта М" ("Пикадили") е покупката на поне още една търговска верига в България. Известно е, че в същата посока работи фондът Equest, който, след като придоби "Фамилия", е в напреднал етап на преговори с варненската "Бурлекс". Има и информация, че бизнесменът Христо Ковачки, който неотдавна обедини магазините си в общо дружество "Магазини Европа", също търси нови магазини. Това се случва на пазар, на който в рамките на година се очакват втората по големина търговска верига в света Carrefour и харддискаунтърите Penny Market и Plus. От веригите в България номер едно по оборот през 2006 г. е "Метро кеш енд кери" (със 794.6 млн. лева), следван от "Била България" (274.7 млн. лева).

Delta M Group

Delta M Group е част от Delta Holding, чийто очакван оборот за 2007 г. е 1.6 млрд. евро. Оборотът на Delta M от 600 млн. евро през 2005 г. ще нарасне до 1.23 млрд. евро през тази. Очаква се да достигне 1.75 млрд. евро през 2008 г. От него 62% идват от търговия на дребно. Групата има 350 магазина в четири формата - 229 квартални (MiniMaxi), 116 супермаркета (Maxi), един хипермаркет (SuperMaxi) и четири софтдискаунтъра (Tempo). Други 21% от оборота се падат на производството на зърно, маслодайни семена, месо, торове и пестициди. Дистрибуцията, която включва логистични центове и ексклузивно представителство за Сърбия на Unilever, Diageo, Ferrero, Nivea, MasterFoods, Intersnack, JohnsonWax, има 8%. Представител е на Fiat, Lancia, AlfaRomeo, BMW, Honda, Renault Trucks (7% от оборота). Компанията строи хотели и молове и през есента ще открие най-големия мол в Белград върху 85 хил. кв м.

Целта на "Пикадили" е да стане най-големият търговец на дребно в България в рамките на четири години.

Това заяви Стефан Косев, изпълнителен директор на търговската верига, която от тази седмица официално е част от Delta Holding - империята на най-богатия човек в Сърбия Мирослав Мишкович. Delta Maxi, дъщерна на холдинга, купи 85% от "Пикадили" АД, в която е концентрирана оперативната дейност на веригата. Цената не беше обявена. Аргументът е, че ще бъде определена финално през 2009 г. и ще бъде обвързана с резултатите. Останалите 15% остават собственост на "Боляри" АД - дружество на досегашния мажоритарен собственик на "Пикадили" Георги Папуров. "Боляри" притежава и сградите на магазините "Пикадили". Европейската банка за възстановяване и развитие, която имаше 20% дял в "Боляри", преди няколко месеца е осъществила планираното излизане от дружеството, като цената отново е запазена в тайна. Досегашните управители във веригата запазват мениджърски позиции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.