Армадата за БМФ оредява
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Армадата за БМФ оредява

Армадата за БМФ оредява

Индийски, гръцки и немско-български кандидат продължават в състезанието за флота

Теодора ВАСИЛЕВА
5077 прочитания

Три компании остават в надпреварата за закупуване на Параходство "Българско морски флот" (БМФ).

Оптимистът би приел, че интересът все пак е приличен. Песимистът би казал, че конкуренцията е доста слаба, особено когато става дума за една от десетте най-големи приватизационни сделки в България. И то при положение че първоначално заинтересуваните инвеститори бяха 23. А освен това няма и гаранция, че трите кандидата отговарят на формулирания от държавата профил на купувача. Още по-малко, че на финала ще подадат реални оферти.

Трима кандидат-капитани

Гръцката Chartworld Shipping Corporation, индийската Essar Shipping&Logistics и консорциумът между германската Маrtrade Shipping Transport и българската "Адванс пропъртис" внесоха в Агенцията за приватизация (АП) документи, за да докажат, че отговарят на критериите, записани в стратегията за продажба на БМФ. Според документа кандидатите за БМФ трябва да бъдат фирми чартьори, които могат да докажат, че са наемали кораби с общ тонаж 1.3 млн. тона за всяка от последните три години. По информация от индийските медии точно толкова тона товари е превозила Essar за 2006 г. Иначе индийската фирма е част от по-голям едноименен холдинг, който има компании в сферата на телекомуникациите, строителството, енергетиката и металургията. Оборотът на шипинговата компания е около 230 млн. долара за всяка от последните две години. Цялата Essar Group се оценява от индийските медии на 5.5 млрд. долара. При тези данни много е вероятно кандидатът да отговаря на условията на приватизационната стратегия, макар да е плътно до санитарния минимум.

Консорциум "Кей Джи Маритайм шипинг" също има основание да се надява да прескочи летвата, поне ако се вярва на представителите му. Акционерното дружество е учредено от двама столични адвокати (Явор Илиев и Светлин Стойнев) на 13 септември. "Те имаха възложен договор. Основният дял вече е собственост на немския чартьор Маrtrade Shipping Transport, а останалите 30% са на "Адванс пропъртис"," каза за "Капитал" представителят на българската фирма Кирил Домусчиев. Той и брат му Георги Домусчиев държат равни дялове в "Адванс пропъртис". Фамилията им стана известна с учредяването на бившия приватизационен фонд "Напредък", с покупката на фармацевтичната фирма "Биовет", и "Стоков базар Илиянци" (който по-късно препродадоха) и "Балканкар Средец". Партньорът им е чартьор от Дюселдорф, който оперира в Черно и Средиземно море, Персийския залив и на индийския и китайския пазар. Според презентация на компанията за 2006 г. тя е превозила 4.4 млн. тона товари (4.1 и 4.9 съответно за 2005 и 2006 г.) със 110 кораба. Германската фирма има смесено дружество за логистични и пристанищни дейности с индийската Tata, оперира и пристанище в Одеса. С тези показатели консорциумът, изглежда, отговаря на изискванията на българската държава.

От публично достъпната информация трудно може да се прецени дали гръцкият кандидат покрива изискванията на стратегията. Според интернет страницата на компанията Chartworld Shipping Corporation е специализирана в управление на кораби. Понастоящем менажира 25 плавателни съда. В гръцките медии собственикът на фирмата Лу Колакис е описван като корабособственик. Пресата в Уелс оценява богатството му на 200 млн. британски лири. Проблемът при кандидатстването на Chartworld за БМФ е, че компанията е сочена като корабособственик или мениджър, но няма информация да е чартьор (наемател на кораби). В стратегията за българския флот обаче е записано, че се търсят точно такива кандидати. Мотивът да се допуснат само чартьори беше, че именно гръцки корабособственици могат да купят БМФ и да разпродадат съдовете. Дали публичните данни за Chartworld са точни ще стане ясно до 19 октомври, до когато АП трябва да обяви дали трите компании отговарят на условията. До 8 ноември кандидатите трябва да подадат първоначални оферти за 70% от акциите на флота.

Отпадналите претенденти

Още при подготовката на сделката слуховете свързваха бъдещия собственик на БМФ с местни бизнес интереси. При закупуването на документите много от спряганите компании излязоха наяве. Сред тях бяха имена като енергийния играч Христо Ковачки, варненската група ТИМ, някои от наследниците на "Мултигруп", Бисер Димитров и известния в морските среди Свилен Крайчев. Никой от тях не декларира свързаност със сегашните трима желаещи. Слабо е присъствието и на чуждите компании, които купиха документи за БМФ. "Вероятно много от компаниите не са подали документи, защото са преценили, че не отговарят на условията", каза изпълнителният директор на АП Тодор Николов.

Сравнително малкият брой кандидати и липсата на някои от сочените за фаворити български лица веднага събудиха слухове, че има натиск за спиране на приватизацията. "Имам притеснения доколко сериозно е намерението на правителството да продава", каза Домусчиев. Съмненията му може и да са основателни, ако например излезе, че само една от трите компании отговаря на изискванията. Ако обаче конкурентите са два, има предпоставки за реално състезание. Иначе сценарият "Булгартабак" може да се повтори и при БМФ - няколко опита за продажба, все прекратявани и накрая дружеството остава държавно и със замиращ бизнес.

Три компании остават в надпреварата за закупуване на Параходство "Българско морски флот" (БМФ).

Оптимистът би приел, че интересът все пак е приличен. Песимистът би казал, че конкуренцията е доста слаба, особено когато става дума за една от десетте най-големи приватизационни сделки в България. И то при положение че първоначално заинтересуваните инвеститори бяха 23. А освен това няма и гаранция, че трите кандидата отговарят на формулирания от държавата профил на купувача. Още по-малко, че на финала ще подадат реални оферти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.