Студената война на телефоните
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Студената война на телефоните

Студената война на телефоните

Мобилните оператори заграждат собствените си територии и атакуват позициите на БТК с оферти към корпоративните й абонати

1369 прочитания

Помните ли онези репортажи за щастливите социалистически другари, с които телевизията ни заливаше преди 10 ноември 1989 г.? В тях нямаше и дума за онези, които са се опитали да "избягат през граница". Същият сюжет се развива и в момента, само че в по-малък и модерен размер. От екрана всяка вечер ни се усмихват абонати на мобилни или фиксирани телефони, щастливи от все по-ниските тарифи, на които говорят. И нито дума за онези, осмелили се да пресекат границата и да звънят до абонат на конкурентна мрежа. И в двата случая внушението е, че вътре в "системата" е достатъчно уютно и усилието да излизаш от нея няма смисъл. А и се наказва. При положение че цените за разговори в група вътре в мрежата на един оператор са от порядъка на няколко жълти стотинки за минута, тарифа от над 0.60 лв. за обаждане от мобилен на фиксиран телефон или обратното е, меко казано, странна. Тази студена война между телекомите продължава от години. Сега за пръв път има признаци да започне някаква форма на размразяване. Като всеки мирен процес и този явно ще е бавен, труден и невъзможен без намесата на външен фактор. За потребителите обаче важното е, че все пак отваряне на враждуващите системи може и да има, а тарифите за разговори между тях постепенно да намалеят.

Великата тарифна стена

В желанието си да затворят възможно най-голяма част от трафика вътре в мрежите си операторите от години поддържат високи цени за взаимно свързване на едро. Така например за всяко обаждане на абонат на БТК до такъв на мобилен оператор фиксираната компания плаща 0.38 лв. на минута. Изключение прави тарифата, по която "Вивател" таксува обажданията от БТК към свой абонат - 0.25 лв. на минута за т.нар. натоварени часове от денонощието. Високата цена на едро рефлектира и в тази на дребно. В резултат за минута разговор с абонат на GSM клиентите на БТК по стандартен абонаментен план плащат между 0.57 и 0.66 лв. "Не можем да свалим тези тарифи с повече от 10%, както наскоро направихме под формата на промоция", твърдят от БТК.

Великата тарифна стена е също толкова непристъпна и от другата страна - за обаждания от мобилен към фиксиран телефон. БТК таксува тези повиквания на едро по сравнително ниската цена от 0.065 лв. За абонатите на GSM обаче тарифата на дребно достига до над 0.60 лв. на минута. Причината е проста - мобилните оператори нямат никакъв интерес да насърчават ползването на фиксиран телефон дори за отговаряне на повиквания. Същата логика, макар и в по-малка степен, важи и за взаимното свързване между мрежите на самите мобилни оператори. Там цените на едро са 0.25 лв. на минута. В резултат обаждане например на абонат на "Глобул" към клиент на "Мобилтел" струва над 0.30 лв. на минута.

Унифон

Първият пробив на стената между фиксирани и мобилни телефони е налице от няколко седмици. "Мобилтел" стартира търговско предлагане на фиксираните си услуги за корпоративни клиенти - отдавна очакван ход, с който компанията се цели в най-платежоспособните абонати на БТК. И за да насърчи използването на новата си мрежа, въведе нов план за абонатите на мобилната си услуга с включени 50 безплатни минути за обаждания към фиксирани мрежи и цена от 0.15 лв. за такива повиквания след изчерпването на първоначалния лимит.

"Глобул" отиде още по-далеч в технологичен план, въвеждайки услугата "Офис зона" - също за корпоративни клиенти. С нея практически мобилните телефони на абонатите започват да работят като стационарни в момента, в който влязат в зоната на офиса - пространство от 50 метра в радиус. За времето, в което абонатът е там, той отговаря на фиксиран номер (стига той да избере това). Засега услугата е достъпна за София, Пловдив, Бургас и Варна, но според Стефан Колев, директор "Комутации и услуги" в "Глобул", въпрос на съвсем кратко време е тя да започне да се предлага и за Русе, Плевен, Стара Загора, Хасково и Благоевград. Концепцията е съвсем различна от тази на "Мобилтел". Най-големият GSM оператор използва WiMAX мрежата си (безжична алтернатива на кабелите на БТК до домовете и офисите на клиентите), за да предложи "фиксирана" телефония. "Глобул" пък налага универсален телефон тип 2 в 1 - фиксиран и мобилен. И в двата случая обаче целта е една - използването на обикновен стационарен телефон с жица на БТК да стане излишно, макар засега само за фирмите. И пак и в при двете концепции обаждането от фиксиран към мобилен телефон не се насърчава и остава с високи тарифи, независимо за чия мрежа става въпрос. Обаждане от фиксиран номер на "Глобул" към мобилен абонат на същия оператор струва 0.48 лв., а към конкурентна мобилна мрежа - 0.54 лв. на минута. Същата е цената за обаждания към мобилни мрежи и от фиксираните телефони на "Мобилтел".

Стражът и неговата намеса

Небалансирано високите цени за свързване между различните мобилни мрежим, както и между фиксиран и мобилен оператор не остават незабелязани за секторните регулатори както в европейски, така и в български мащаб. Само преди две седмици ресорният еврокомисар Вивиан Рединг, който успя да наложи тавани в цените на роуминга, даде сигнал, че взема на прицел именно т.нар. терминиране на трафик между конкурентните мрежи и възнамерява да предложи обща регулация върху тях.

Сигналът бързо беше разчетен и от българската Комисия за регулиране на съобщенията (КРС). И има защо - според последния доклад на КРС за 2006 г. цените на едро за обаждания от фиксирана към мобилна мрежа в България са най-високи в сравнение с всички останали европейски държави (виж графика 1). При това, ако в останалите държави тези тарифи намаляват, тук това изобщо не се случва (виж графика 2). Именно заради тази диспропорция КРС обяви през изминалата седмица, че започва да прави опити да намали тарифите за взаимно свързване. Основните приоритети на КРС до края на годината са именно да постигне такова намаление за обажданията мобилен - мобилен абонат между конкурентни мрежи и за тези фиксиран - мобилен телефон. Според новия Закон за електронните съобщения тарифите за разплащания между операторите на едро трябва да бъдат разходоориентирани, обясни членът на КРС Петър Рендов. За да докажат пред регулатора разходоориентирани тарифи обаче, на операторите ще им трябва поне година. Затова КРС има намерение директно да наложи таван на въпросните цени на едро, твърди Рендов. По думите му таванът ще пада през няколко месеца. Идеята е мярката да бъде наложена още от началото на 2008 г. Засега обаче изобщо не е ясно дали опитите на КРС ще се увенчаят с успех. Самият Рендов признава, че засега инициативата е само негова и не ангажира целия регулатор. При това за целия сектор е ясно, че в момента регулаторът е слаб - от петима членове налице са трима, а легитимен председател няма. Показателно е, че КРС от началото на годината безуспешно пробва да наложи преносимост на мобилните номера, но основните й решения по въпроса се обжалват от най-големия оператор "Мобилтел" по съдебен ред и в крайна сметка остават блокирани. Макар и засега недостатъчно активен обаче, регулаторният натиск за нежна революция и срутване на тарифните стени между мрежите е добре дошъл за абонатите.

Помните ли онези репортажи за щастливите социалистически другари, с които телевизията ни заливаше преди 10 ноември 1989 г.? В тях нямаше и дума за онези, които са се опитали да "избягат през граница". Същият сюжет се развива и в момента, само че в по-малък и модерен размер. От екрана всяка вечер ни се усмихват абонати на мобилни или фиксирани телефони, щастливи от все по-ниските тарифи, на които говорят. И нито дума за онези, осмелили се да пресекат границата и да звънят до абонат на конкурентна мрежа. И в двата случая внушението е, че вътре в "системата" е достатъчно уютно и усилието да излизаш от нея няма смисъл. А и се наказва. При положение че цените за разговори в група вътре в мрежата на един оператор са от порядъка на няколко жълти стотинки за минута, тарифа от над 0.60 лв. за обаждане от мобилен на фиксиран телефон или обратното е, меко казано, странна. Тази студена война между телекомите продължава от години. Сега за пръв път има признаци да започне някаква форма на размразяване. Като всеки мирен процес и този явно ще е бавен, труден и невъзможен без намесата на външен фактор. За потребителите обаче важното е, че все пак отваряне на враждуващите системи може и да има, а тарифите за разговори между тях постепенно да намалеят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.