С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
26 окт 2007, 13:56, 10424 прочитания

"Нет инфо" придоби българския Youtube

Вероятната цена на сделката е малко под един милион лева

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Интернет компанията "Нет инфо.БГ", собственик на портала Netinfo.bg и пощата abv.bg, официално обяви закупуването на портала Vbox7.com, известен и като българския Youtube. Новината за преговорите между собствениците на двата сайта се появи като слух още през юли тази година. Тогава упорито се заговори, че след host.bg "Нет инфо" ще купи и другия успешен проект на Богомил Павлов - създателя на въпросния сайт за обмяна на видеосъдържание. Тогава и самия Павлов, и мениджмънтът на "Нет инфо" обявиха, че не могат да коментират нищо официално, което на практика се възприе като потвърждение на новината. На въпрос на "Капитал" защо чак в края на октомври обявява сделка, която е факт от много по-рано, Виктор Пенев, изпълнителен директор на "Нет инфо.БГ", коментира: "Защото това е сравнително нова информация - "Нет инфо.БГ" бе вписано в търговски регистър като едноличен собственик на капитала на Vbox.com на 15 октомври." Това вписване всъщност е крайният резултат от фактическото придобиване, случило се още лятото.

Цената


Стойността на сделката не беше официално обявена от нито една от страните. Това не е изненада - принципно при повечето онлайн покупки в България се дават мъгляви сведения за парите, платени за покупка, или цената се маскира под формата на обща инвестиция, която предстои да бъде направена в проекта. В случая с Vbox7.com източници извън двете компании, пожелали да останат неназовани, споменават цена от 1 млн. лева, искана за сайта, и първоначално предложение от 750 хиляди лева. Така двете страни вероятно са се срещнали някъде по средата - около 850-900 хиляди лева, допълва източникът, и това е довело до вписване на ВИ БОКС ЕАД в регистъра като собственост на "Нет инфо" АД.

Самият проект изцяло копира успешния youtube.com, но изненадващо за много хора само година след стартирането успява да привлича над 50 хиляди потребители дневно. Други онлайн "заемки" от печеливши презокеански модели невинаги са били толкова популярни както сайта, който успя да мултиплицира до космически висини хита "Шест кокошки съм заклала" и неговия изпълнител. Тогава телевизията bTV обвини vbox7.com в нарушаване на авторските права просто защото не можа да реагира по друг начин на факта, че са изпуснали мимоходом такъв интересен за зрителите персонаж.

Това не е единственият пример за нарастващото влияние на Vbox7.com. Публикуваният "случайно" в същия сайт клип за патрулиращи български рейнджъри в Ирак и отношението им към местните хора провокира национален скандал, в който от Министерството на отбраната бяха принудени да разследват поведението на войниците си, а медиите и обществото зациклиха в морални аргументи. И двата случая обаче направиха нещо, което създателите на Vbox7.com не биха могли да поръчат, платят или получат чрез каквито и да било рекламни и PR акции - донесоха на сайта популярност наравно с най-посещаваните и утвърдени онлайн адреси в България. По това време Google вече бяха платили сумата от 1.65 млрд. долара за създадения през февруари 2005 Youtube... Така се стига и до настоящата сделка тип "американска мечта" - група хора правят успешен и работещ проект, за който получават много добра цена скоро след стартирането му.



Моделът

Новите собственици на "Нет инфо" бяха лаконични по въпроса от какво би печелил и за в бъдеще Vbox7.com - отговорът "от реклама", което изглежда логично на фона на нарастващите приходи от онлайн маркетингови кампании в България. За 2007 г. те биха били около 4-5 процента от рекламния пазар, или над 20 млн. лева общо. Освен това имат и устойчива тенденция към нарастване. "Нет инфо" и сайтовете около него за момента са лидер в този сегмент, следвани от Dir.bg, Mail.bg и групата около "Инвестор.БГ". Според Виктор Пенев и в бъдеще Vbox7 ще запази досегашната си концепция, доказала се като печеливша, като отсега ще се подобрява и стимулира качването на качествено съдържание от страна на потребителите. Най-често посещаваните клипчета в този и всички подобни сайтове са комични сцени, излъчени по някоя телевизия. Така разговорът с "разтурането на седенката" между министрите Вълчев и Орешарски обиколи офисите в работно време под формата на линк. Феновете на избрани моменти от "Шоуто на Слави" не е нужно да следят всички мъдри мисли на гологлавия водещ, а пародийните рекламни скечове на тема "Балкана пази своите тайни" също се появиха на "българския Youtube". На сайта могат да се видят и случайно заснети кадри с мобилен телефон и по всичко личи, че тази тенденция ще продължава.

Различните клипчета имат различен правен статут от гледна точна на "авторските права", но телевизиите явно се нагаждат в движение към модела, който всъщност е безплатна реклама и за самите тях. Така след първоначалния вой заради "шестте кокошки" от bTV явно не възразяват срещу това избрани моменти от "Шоуто на Слави" да могат да се гледат през деня не през телевизионен приемник, а чрез онлайн видеосподеляне. По подобен начин форматът mp3 разби на парчета идеята, че музиката трябва да се разпространява само чрез CD-та, в които са компилирани десет-петнадесет песни, от които само две или три са наистина харесвани. Сега телевизиите (и тези в България също) предстои да се изправят пред реалността, че около 90% от програмните им схеми всъщност не вълнуват почти никого, а от останалите 10% от потребителите са склонни да гледат в компресиран вид, онлайн, при това в удобно за тях самите, а не за рекламодателите, време.

Вероятно и при модела на Vbox7.com скоро ще се забележи това, което се случва в youtube - избрани моменти и трейлъри от филми, концерти и телевизионни шоута се качват в интернет от създателите и продуцентите им - поради простата причина, че това е реклама и нов канал за привличане на потребители като зрители. А не пиратство, както някои хора продължават да си мислят.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Наградите за иновации, IT и аутсорсинг: "Империя онлайн", "Софтсърв България", "Каргил" Наградите за иновации, IT и аутсорсинг: "Империя онлайн", "Софтсърв България", "Каргил"

Победители в категориите "IT продукт на годината", "Иновации в бизнес процесите и операциите" и "Център за споделени услуги на 2019 г."

23 май 2019, 731 прочитания

Подрязаните крила на Huawei 3 Подрязаните крила на Huawei

Решението на Google удря по амбициите на китайския гигант да оглави глобалния смартфон сектор

23 май 2019, 934 прочитания

24 часа 7 дни

23 май 2019, 9884 прочитания

23 май 2019, 2609 прочитания

23 май 2019, 1771 прочитания

23 май 2019, 1563 прочитания

23 май 2019, 1535 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Шел Нордстрьом: Трикът е да си монополист поне за кратко

И да паднат, и да бият...

Няколко дни преди края на кампанията за европейските избори победителят не е ясно очертан, но вече са ясни някои от промените, които ще настъпят след това

Как трамваите влязоха в Google

Разписанията на градския транспорт в София станаха достъпни в Google Maps, но без съдействието на Столичната община

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход

По пътя с Инге Морат

Първата голяма ретроспективна изложба на австрийската фотографка е в италиански замък