Hi tech инвестиция в авиацията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Hi tech инвестиция в авиацията

Hi tech инвестиция в авиацията

"Луфтханза техник" даде 20% на ТИМ от базата за ремонт на "Боинг 737" и "Ербъс 320" в София

2432 прочитания

Серията мрачни новини около българската авиация - налагането на предпазна клауза от Европейската комисия във връзка със сигурността на въздушния превоз, убийствените проверки на авиокомпаниите и практическото закриване на каргоавиацията, бе разчупена от една добра вест. През седмицата беше обявено, че Lufthansa Technik ("Луфтханза техник"), водеща световна компания по поддръжка и ремонт на самолети, е избрала София, за да изгради петата си европейска авиотехническа база. Това означава, че годишно в страната ще бъдат ремонтирани до двадесет самолета тип Boeing 737 и Airbus 320. И че авиоремонтната индустрия в България може да има по-щастлива съдба от автомобилната, нареждайки се до кораборемонтната, която в момента преживява ренесанс. Очаква се "Луфтханза техник България" да заработи от октомври 2008 г. като смесено дружество между "Луфтханза техник" с 80%, и "Бългериан авиейшън груп" (BAG) с 20%. BAG e компанията-майка на "България ер", "Хемус ер" и "Виаджо ер", правоприемник на "Балкан Хемус груп", фирма от структурата на известната варненска икономическата група ТИМ.

Lufthansa прави hi-tech инвестиция в България, обяви по повод новината германският посланик в София Михаел Гайер. А директорът на "Гражданска въздухоплавателна администрация" Захари Алексиев разтълкува като хубав знак към международната общност факта, че "Луфтханза" идва да развива бизнес, който ще се нуждае от сертификации и надзор, осъществяван от българската въздухоплавателна администрация. (Предпазната клауза беше наложена и заради недоверие към ГВА).

Две години преговори

"Изборът на мястото (страната) не беше лесен, много неща бяха претеглени, но тук има три основни елемента - качествена работна сила, добра перспектива за бъдещето и възможност за минимизирането на разходите при създаването на смесеното дружество", обясни Томас Щюгер, изпълнителен директор по продуктите и услугите в "Луфтханза техник". Стюгер наблегна, че предлагането на квалифициран въздухоплавателен персонал в България е голямо заради дългогодишната традиция на страната в авиацията. Добави още, че в лицето на BAG са намерили силен и благонадежден партньор, който иска да се развива. Твърди се, че преговорите са продължили около две години, като "Луфтханза техник" са имали готов проект и като алтернатива за своя ремонтен център са разглеждали Украйна. От "Бългериан авиейшън груп" обясняват, че преговаряли дълго, защото се опитвали да гарантират интересите си като миноритарен акционер. В съотношение 80:20 партньорите ще си разпределят и планираните инвестиции от 20 млн. евро и печалбата.

На печалба - през 2009 г.

Очаква се смесеното дружество да излезе на печалба още през първата година от работата си. Щюгер обяснява оптимистичната прогноза с факта, че от 2001 г. насам авиосекторът нараства всяка година. Очаква се "дейностите по поддръжката да нараснат неимоверно" през следващите години, защото източноевропейските авиокомпании преминават към използването на западни самолети. Нискотарифните авиопревозвачи също разрастват флотилиите си.

В общоевропейски мащаб се очаква до 2012 г. ще бъдат нужни 4500 супермодерни самолета както по вътрешноконтиненталните, така и по трансатлантическите линии. Това означава ръст от 178% като брой на машините спрямо 2006. "Не всички те ще летят до София и няма да бъдат сервизирани тук, но една част все пак ще дойдат", добави Томас Щюгер. С новата си база Lufthansa Technik всъщност разширява възможностите, които сега има в Германия, Малта, Ирландия и Унгария за ремонт на теснокорпусни самолети. В София ще бъдат ремонтирани машини за кратки и средни разстояния, които са собственост на клиенти от Европа, Близкия изток и Северна Африка.

Базата в София

Центърът на Lufthansa Technik ще е на летище София - в един от трите хангара на бившата авиотехническа база на АК "Балкан", купени от ТИМ през 2004 г. чрез различни фирми от структурата. Двадесетте милиона ще бъдат вложени в ремонт на халето с площ от 6 хил. кв.м и доковeте към него, в оборудване с инструменти и работни материали и в обучение на работници. Дейностите по поддръжката D Checks, които ще се правят в София, представляват възможно най-тежките видове ремонти, при които самолети почти се разглобяват и излизат като нови. В базата ще работят две поточни линии и 350 работници, 150 от които - висококвалифицирани. Засега са осигурени 118, останалите се обучават. Другите два хангара ще продължат да се ползват от BAG, като в единия ще се ремонтират самолети ATR 42 и ВАE 146, а в другия - машини от семейството на Boeing, каза изпълнителният директор на ВAG Димитър Павлов. В момента групата притежават общо 21 самолета от трите типа. Досега самолетите пътуваха за D Checks в чужбина, като практиката е авиоремонтната база да се посочва от лизингодателя.

Димитър Павлов съобщи пред агенция SeeNews, че вероятно до месец ще обявят и джоинт венчър с водеща фирма от сектора с френски произход и ще предлагат услуги по поддръжка на двигатели и колеса. Стремежът на BAG е България да стане регионален хъб в предоставянето на авиационни технически услуги, добави той.

Lufthansa Technik

Lufthansa Technik ("Луфтханза Техник") е водеща компания на пазара на поддръжка, ремонт и основен ремонт (MRO) на самолети. Концернът, базиран в Хамбург, е едно от петте поделения на Lufthansa Group.

Lufthansa Technik има 27 производствени филиала в Европа, САЩ и Азия и над 25 хил. сътрудници. Оборотът за 2006 г. е 3.4 млрд. евро (9.4% повече от предишната), клиентите са 83, а обслужените самолети - над 1300. Европейските филиали са в Берлин, Малта, Шенън (Ирландия), Будапеща, а сега и в София. "Lufthansa Technik по принцип работи с локални партньори", казва Томас Стюгер, завеждащ "Продукти и услуги" в концерна. Има дялове пряко или косвено в 47 компании в световен мащаб. През тази година концернът откри още смесено MRO предприятие в Малайзия и съвместно дружество с "Ролс Ройс" в Ерфурт.

Серията мрачни новини около българската авиация - налагането на предпазна клауза от Европейската комисия във връзка със сигурността на въздушния превоз, убийствените проверки на авиокомпаниите и практическото закриване на каргоавиацията, бе разчупена от една добра вест. През седмицата беше обявено, че Lufthansa Technik ("Луфтханза техник"), водеща световна компания по поддръжка и ремонт на самолети, е избрала София, за да изгради петата си европейска авиотехническа база. Това означава, че годишно в страната ще бъдат ремонтирани до двадесет самолета тип Boeing 737 и Airbus 320. И че авиоремонтната индустрия в България може да има по-щастлива съдба от автомобилната, нареждайки се до кораборемонтната, която в момента преживява ренесанс. Очаква се "Луфтханза техник България" да заработи от октомври 2008 г. като смесено дружество между "Луфтханза техник" с 80%, и "Бългериан авиейшън груп" (BAG) с 20%. BAG e компанията-майка на "България ер", "Хемус ер" и "Виаджо ер", правоприемник на "Балкан Хемус груп", фирма от структурата на известната варненска икономическата група ТИМ.

Lufthansa прави hi-tech инвестиция в България, обяви по повод новината германският посланик в София Михаел Гайер. А директорът на "Гражданска въздухоплавателна администрация" Захари Алексиев разтълкува като хубав знак към международната общност факта, че "Луфтханза" идва да развива бизнес, който ще се нуждае от сертификации и надзор, осъществяван от българската въздухоплавателна администрация. (Предпазната клауза беше наложена и заради недоверие към ГВА).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.