Гръцкият блян на българските корабособственици

Българските частни търговски флотилии остават далеч зад кърмата на гигантите в бранша

Преди много, много години гръцкия корабен милиардер Аристотел Онасис бил млад и беден. Но купил почти на безценица един полупотънал танкер в Монтевидео, ремонтирал го за 10 000 долара, продал го с 50 000 долара печалба и заключил, че първият милион се печели най-трудно. Тази история със сигурност се знае наизуст от българите, които имат амбиции в корабния бизнес. На филм или на книга, всяка стъпка от живота на гръцкия магнат между онзи танкер, през търговията с тютюн и зърно та до момента, когато той си купува острови заради лазурните им заливи, изглежда логична до неизбежност. "Всеки от нас е започнал с мечтата да стане като Онасис", признава един от българските корабопритежатели. За българите, които имат свои търговски кораби, обаче приказното богатство на Онасис ще си остане само мечта. Малко на брой и с малко кораби (виж втория текст), те остават далеч назад във фарватера на големите компании от бранша в световен мащаб. И те обаче са увлечени от общата вълна на подем в сектора.

Освен най-големия притежател на кораби в България - Параходство "Български морски флот" (БМФ), фирмите, които влизат в тази категория, не са много. На фона на държавния гигант, който в момента се приватизира (с над 70 кораба), и фирмите, които кандидатстваха за него (с десетки, а някои със стотици кораби), българите в бизнеса изглеждат доста по-скромно - с по 2 до 8 кораба. "Всички се знаем, защото бизнесът е специфичен, а участниците българи не са много", обясни Веселин Генов, собственик на "Варна шипинг енд трейдинг" и член на управителния съвет на Българската асоциация на корабопритежателите.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Ivanov
    • + 4

    "Въпросните удобства се изразяват най-вече в по-малката бюрокрация за издаване на всякакъв тип разрешителни, по-малкото проверки, по-ясните и достъпни регистри на корабите...." - а също и в нулевите ставки данък печалба :)

    Нередност?
Нов коментар