С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 7 дек 2007, 13:59, 15188 прочитания

Две планини, един господар

Цялата въжена мрежа на Витоша ще се изгражда от компания, свързана с "Юлен", която пък държи ски съоръженията в Пирин

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

- Една карта за Витоша, моля. - Ще ви струва 30 лв*. В цената влиза ползване на всички лифтови съоръжения с начални станции София заедно с тези, обслужващи ски зоната на "Алеко". За пръв път на Витоша туристи и скиори ще могат да се изкачват с една карта, след като цялата въжена мрежа вече е събрана само в ръцете на новия собственик - "Витоша ски" ЕАД. Надзорният съвет на Столичната общинска агенция за приватизация (СОАП) определи в сряда "Витоша ски" за победител в конкурса за продажбата на "Въжени линии" ЕАД. Сделката е за 8.3 млн. лв. В общинското дружество влизаха три лифта с дълга история: строената през 1956 г. седалкова линия "Драгалевци - Голи връх" (известна като "Бай Кръстьо"), първата кабинкова линия в България "Княжево - Копитото" (която от съображения за сигурност е спряна от 20 години) и кабинките от Симеоново до Алеко, производство на австрийската фирма "Допелмайер" от 1983 г. Пред СОАП "Витоша ски" се задължава незабавно да погаси дълговете на дружеството към столичния общински приватизационен фонд, които са 369 800 лв. Обещаните инвестиции за първата година след сделката са 500 000 лв.

"Витоша ски" ЕАД, е същата компания, притежавана от офшорно дружество, която тази пролет купи за 3.35 млн. евро "Алеко спорт 99". Това дружество държеше лифтовете "Витошко лале" 1 и 2, "Романски", влековете "Помагалски", "Резана-1" и "Резана-2", както и останалите съпътстващи влековете сгради на територията на Природен парк "Витоша". Публична тайна е, че "Витоша ски" и "Юлен" АД, фирмата концесионер на ски зоната в Банско и собственик на съоръженията там, се контролират от основния акционер на Първа инвестиционна банка Цеко Минев. Макар и да не фигурира никъде нито дори като управляващ на някое от двете дружества, именно той е човекът, който взема решенията в тях.


В сегашния конкурс на СОАП "Витоша ски" се състезава с "Юлен". Само тези две компании внесоха депозит за сделката, въпреки че документи за участие бяха купили още четири фирми: "Вапцаров бизнес център" ЕООД, "Ай Ейч Ем" ООД, лицето Александър Николов Дончев и "Алеко спорт 99". В управлението и на "Витоша ски", и на "Юлен" влиза един и същи човек - Петър Петров, а избраният купувач печели с цена само 100 000 лв. над минималната. От своя страна "Юлен" АД е играла на минималната цена от 8.2 млн. лв. Според изпълнителния директор на СОАП Иван Димитров обаче симулирането на състезание не е порок на сделката. "Дори и само един купувач да имаше, агенцията пак няма право да спре процедурата и щеше да сключи сделката", каза той.

Какво ще се случва...

Началото на новия проект за Витоша е поставено в следобеда на 16 март тази година, когато специалистите по изграждане на ски зони Курт Хох и Рихард Шонхер оглеждат релефа на Витоша от хеликоптер. Хох е дългогодишен рейсдиректор на състезанията за Световната купа по ски, а Шонхер е един от експертите по проектиране на лифтови съоръжения на австрийската "Допелмайер". Третият мъж в хеликоптера е Цеко Минев - един от основните акционери в Първа инвестиционна банка, която е основният двигател зад проекта, преобразил за няколко години ски курорта Банско.Проектът, в който сега "Витоша ски" предвижда да инвестира 50-80 млн. евро, ще промени и модернизира цялостна инфраструктура в планината, каза Емил Семов, зам.- изпълнителен директор на компанията. В това число се включват съоръжения, писти и ресторанти в ски зоните на Витоша. Фирмата няма отношение към легловата база, тъй като тя е собственост на няколко други фирми и лица.



Проектът за Витоша ще се изгради на два етапа. Първият ще обхване ски зона "Алеко". Ще бъдат подменени всички лифтове, като местата им ще се оптимизират.

Курт Хох например е на мнение, че маршрутът на лифта "Романски" е сбъркан тотално, тъй като част от него минава в най-ветровитата зона в планината и през половината от времето е неизползваем. "Няма да има трасиране на нови писти, ще се използват съществуващите, само че с подобрен маршрут. Затова всички лифтове трябва да се реорганизират с нови, големи капацитети, за да може реално между 10 000 и 12 000 души да карат ски на Витоша", обясни Семов.

В бъдеще луксозни кабини ще заменят романтичните две седалки на "Бай Кръстьо". Те ще превозват по 6000 души на час, ще работят целогодишно и ще качват туристите още по-високо, вече до ски зоната. Нова гондола ще има и на симеоновския лифт, който също ще бъде удължен.

Вторият етап на проекта предвижда съживяване на лифта на "Княжево" и удължаването му до Черни връх през станции на Княжево, Копитото, Ветровала и Конярника. Когато накрая веригата се затвори, човек ще може да се качи на Витоша от западните покрайнини на София и да се слезе в "Младост". В момента капацитетът на съоръженията на Витоша е около 6000 човека, а се предвижда да достигне 20 000.

...и кога


Емил Семов твърди, че парите ги има, но сроковете за изпълнение на проекта може да се окажат разтегливо понятие: "Сроковете зависят от всички институции в държавата с отношение към подобни проекти. Песимистичният вариант е свързан с евентуални действия от страна на неправителствените организации, които откарай време се опитват да рекетират инвеститорите. В момента се подготвя планът за първия етап", казва Емил Семов. За консултанти са използвани канадска и австрийска фирма с опит в разработването на зимни курорти. Прави се и продробен устройствен план, който трябва да се съгласува с Министерството на околната среда и Националната агенция по горите. Накрая планът ще отиде за одобрение в софийската община. "Ако до края на 2008 г. имаме разрешение за всички проекти, през 2009 г. ще започне да се работи и в рамките на две или три години всичко от първия етап ще бъде готово", обещава директорът на "Витоша ски".

*Ако няма да карат ски, туристите ще плащат в зависимост от привилегиите си 5, 4 и 3 лв., за да се возят на лифт до "Алеко"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Първи инвеститор в старозагорската Индустриална зона "Загоре" Първи инвеститор в старозагорската Индустриална зона "Загоре"

Няколко чуждестранни компании проучват възможността да изградят свои предприятия в зоната

18 ное 2019, 97 прочитания

WizzAir очаква по-голяма печалба за 2020 г. WizzAir очаква по-голяма печалба за 2020 г.

Разходите за гориво продължават да растат

18 ное 2019, 394 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Пет километра писти тук, пет километра писти там

Ски курортите инвестират основно в инсталации за изкуствен сняг

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10