Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 4 яну 2008, 15:31, 7011 прочитания

Как ще се развива летище "Пловдив"

Новият собственик се ориентира към нискобюджетните, чартърните и товарните полети

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След като близо 13 години се луташе в юридическа и икономическа мъгла, развитието на пловдивското летище е на път да поеме в някаква посока. След като "Алфа финанс" (с мажоритарен собственик Иво Прокопиев, съиздател на "Капитал" ) купи 58.08% от "Летище Пловдив" АД, предстои холдингът да се договори с другия акционер (държавата в лицето на Министерството на транспорта) под каква форма аерогарата ще работи за в бъдеще. Идеята на частния инвеститор е да опита с няколко пазарни ниши: резерва на Летище "София" (при мъгла, сняг и други бедствия и аварии), за обслужване на нискобюджетни авиокомпании, чартърни полети за планинските курорти "Боровец" и "Пампорово", както и за карго-линии. Засега обаче преговорите между държавата и "Алфа финанс холдинг" не са започнали.

Реене в нищото


От 1995 г. насам летището в Пловдив съществува без ясна бизнес концепция заради разбърканата схема на собствеността му . По онова време държавата създава смесено дружество "Летище Пловдив" АД с партньор - фирма "ТАДО" - регистрирана в Швейцария и собственост на бившия директор на външнотърговската фирма "Кинтекс" Младен Мутафчийски. Държавното "Летище Пловдив" ЕАД апортира сградата на терминала и перона в капитала на смесеното дружество и получава 36% от "Летище Пловдив" АД. Почти всички останали акции се държат от ТАДО. Основанието на частната компания да иска създаването на джойнт венчъра е, че тя разполага с терен до летището, който също апортира. В резултат от операцията терминалът и перонът сега са собственост на "Летище Пловдив" АД, а едноименното държавно ЕАД е оператор на аерогарата и плаща на смесеното дружество 17 000 месечен наем, за да я използва. Земята на летището и пистата са публична държавна собственост. Крайният резултат е, че летището вече над десетилетие не получава инвестиции отникъде, сградите и съоръженията остаряват, а посоката на развитието му е неясна.

Транспортното министерство преговаря от години с Младен Мутафчийски да изкупи дела на фирмата му в смесеното дружество. Макар че според различни източници на няколко пъти тези разговори са довеждани почти до финалната права, те така и не бяха приключени. Вместо това броени дни преди Нова година делът на "ТАДО" беше изкупен от "Алфа финанс холдинг". Цената на сделката не беше съобщена. Според изпълнителния директор на холдинга Константин Ненов обаче инвеститорът има ясна концепция за бизнес модела, по който аерогарата може да заработи много по-активно.

Моделът: 3 в 1



По думите на Константин Ненов летището в Пловдив може да се развива в три основни направления. Първо - за обслужване на полетите на нискобюджетните авиокомпании, чиито пътници имат за крайна цел на пътуването си София. За момента т.нар. low-cost превозвачи кацат на стария терминал на летище "София", но не е тайна, че доста от тях проявяваха интерес и към Пловдив. Въвеждането на малко по-ниски такси за обслужване на аерогарата там в сравнение тази в столицата със сигурност би привлякло интереса им отново. При това очакванията както на авиоспециалистите, така и на самото транспортно министерство, са капацитетът на стария терминал в София да се запълни съвсем скоро. За момента до и от София летят шест low-cost превозвача, някои от големите компании в този сектор все още не са навлезли, а неофициалните прогнози са, че през всяка от следващите пет години трафикът по тази схема ще се увеличава средно с по 30 на сто. Така бизнес ниша ще има както за софийското, така и за пловдивското летище.

Втората посока за развитие на аерогарага в Пловдив е за обслужване на чартърите с туристи за Боровец и Пампорово, а третата - за товарна авиация. Четвъртата, очевидна бизнес ниша за летището е да бъде резервно на столичното, което всяка зима става почти неизползваемо заради мъглите. Дори и с новата си повишена категория за сляпо кацане софийският аеропорт не може да поеме кацащи самолети при много ниска видимост. За да може да изпълнява всички тези функции без затруднения обаче, пловдивската аерогара трябва да бъде сериозно модернизирана, категоричен е Константин Ненов. Освен за реконструкция на самото летище, инвестиции ще трябват и за автотранспорт за пътниците на нискобюджетните авиокомпании до София. Такъв превоз ще е необходим и в случаите, когато има на пренасочване на полети от София към Пловдив.

За управление на летището при всички положения ще трябва да бъде наета и компания оператор. Сумата на необходимите инвестиции все още не е уточнена, но тя ще зависи и от формата на евентуалното публично-частно партньорство между частния холдинг и транспортното ведовство. Дали такова ще има - засега не е ясно. Според Георги Тодоров, директор "Концесии" в министерството, държавата ще продължи да настоява да си върне собствеността върху цялото летище и да го развива със свои средства. Как ще продължат разговорите между двете страни - тепърва ще стане ясно.

Печалбата - скромна
Нетната печалба от дейността на "Летище Пловдив" АД за 2006 г. е 159 000 лв., сочат данните от дружеството. Общата стойност на активите му е 1.2 млн. лв. Държавното "Летище Пловдив" ЕАД за 2006 г. има приходи от 2.8 млн. лв. и печалба от 619 000 лв. На фона на останалите граждански летища в София, Варна и Бургас това в Пловдив за момента има доста скромна дейност (виж таблицата).
Доскоро транспортното и отбранителното министерство спореха за собствеността на земята там, но накрая печелившо се оказа ведомството на Петър Мутафчиев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости" Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости"

Красен Кюркчиев от "Фикосота" предлага стратегия за спрявяне с епидемията с минимални жертви и щети за икономиката, като се раздели обществото на две групи според риска

29 мар 2020, 1006 прочитания

Мините в Челопеч и Крумовград продължават да работят нормално Мините в Челопеч и Крумовград продължават да работят нормално

Повечето от материалите, които "Дънди прешъс металс" използва, се доставят от български фирми

29 мар 2020, 720 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
IPO в името на рекорда

Годината беше суперуспешна за първичните публични предлагания въпреки кредитната криза

Още от Капитал
Непреодолимата сила на короната

Как извънредното положение ще се отрази на облигационните отношения

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

Шансът за дигиталното образование

Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване

Битката за икономиката също е битка за живот

Какво предприемат държавите в Европа и какво може да направи България

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10