С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 8 фев 2008, 13:41, 4280 прочитания

Yahoosoft на хоризонта

Втората по големина интернет търсачка се бори за оцеляването си, след като Microsoft пожела да я купи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ако не получим нещо от първия път, опитваме отново, и отново, и отново...." Думите на главния изпълнителен директор на Microsoft Стив Балмър много точно описват агресивните бизнес практики на най-голямата софтуерна компания в света. Това словосъчетание важи с пълна сила и за намерението на гиганта да придобие интернeт търсачката Yahoo. Софтуерният колос шокира света с офертата си от 44.6 млрд. долара за интернет портала, който в момента не може да се похвали с особено добри финансови резултати. Предложената цена е 62% над стойността на акциите на Yahoo в момента на подаване на офертата - 1 февруари. В следващите няколко дни обаче акциите на компания се повишиха с над 50% (виж графиката).

В прегръдката на Стив Балмър


Microsoft отдавна е обърнал поглед към Yahoo. По неофициални данни преди година гигантът дори е предлагал над 50 млрд. долара за търсачката. Стив Балмър от своя страна пък е известен като мениджър, който постига целите си. Сега той е и лицето на бъдещата сделка, измествайки от светлината на прожекторите основателя на Microsoft Бил Гейтс, който ще се оттегли през юли. Твърди се, че през февруари 2007 г. Балмър пише писмо на главния изпълнителен директор на Yahoo Джери Янг, в което му казва директно: "Настъпи моментът да говорим за сливане." Година по-късно времето за сделка явно е дошло. След подаването на офертата мениджмънтът на Yahoo единствено обяви, че "внимателно ще разгледа предложението".

Евентуалното сливане ще е едно най-големите поглъщания в американската корпоративна история и най-голямото в технологичния сектор досега. Сделката ще означава обединение на две марки, чиито продукти са използвани всекидневно от стотици милиони потребители в цял свят. Анализаторите не пропускат да посочат, че неистовото желание на Microsoft да придобие една компания, която през последните години загуби блясъка си, не е продиктувано от някакви супер идеи за нови проекти, а от заплахата Google. През последните години най-популярната търсачка в света диктува правилата в интернет и е считана за големия двигател на иновациите в уеб пространството, оставяйки конкурентите да дишат прахта й.

Скъпоструващата авантюра



с Yahoo всъщност е признание от страна на Microsoft, че изостава в опитите си да се противопостави самостоятелно на Google. При представянето на офертата си за Yahoo Стив Балмър нито веднъж не използва думата Google, а наричаше търсачката "лидера в онлайн света". "Сами показаха колко притеснени са от Google. Софтуерният гигант и преди е бил изправен пред заплахата на ожесточена конкуренция, но никога тя не е била толкова голяма и силна", заяви пред New York Times Дейвид Йофи, професор в Нarvard Business School. Въпреки огромните си приходи мениджърите на Microsoft обявиха, че за пръв път ще трябва да теглят кредит, за да финансират бъдещото придобиване. "Част от сделката, около 20 млрд. долара, ще бъде финансирана със собствени средства, а останалата най-вероятно ще е чрез заеми", заявява финансовият директор на Microsoft Крис Лидъл.

Макар все още да не е излязъл с официална позиция, мениджмънтът на Yahoo явно не умира от желание да се обедини с Microsoft. Според източници от компанията Янг търси начини да предотврати поглъщането и се оглежда за всевъзможни партньорства. Американските медии съобщиха, че главният изпълнителен директор на Google Ерик Шмид се е обадил на Янг с предложение за помощ срещу офертата на Microsoft. Wall Street Journal твърди в своя публикация, че практически е невъзможно Google да наддава за Yahoo заради регулаторните пречки пред подобна сдeлка. Според изданието обаче е напълно възможно Google да играе основна роля при евентуално включване на други компании в наддаването за портала. Според източници от IT-индустрията няколко технологични, медийни и финансови компании вече са провели разговори с Yahoo след офертата на Microsoft, но засега все още няма други предложения за придобиване на компанията. Сред спряганите кандидати са AT&T, News Corp., Time Warner и Comcast. Но дори и гиганти като тях изключително трудно могат да предложат по-голяма сума от офертата на Microsoft. Медийният магнат Рупърт Мърдок вече заяви, че империята му News Corp. няма да наддава за Yahoo, въпреки че работи в тясно сътрудничество с портала. През миналото лято се говореше, че Мърдок е готов да предложи сайта си за социални контакти MySpace на Yahoo, а в замяна да получи дял от 25% в търсачката, но до преговори така и не се стигна.

До стената

Бордът на директорите на Yahoo e изправен до стената и трудно може да отхвърли 44.6 млрд. долара или да предложи алтернатива на гиганта от Редмънд. "Yahoo не иска Microsoft, но не съм сигурен, че има какъвто и да било избор", заявява пред Los Angeles Times анализаторът Шарлийн Лий от Forrester Research. Според експeртите Microsoft много внимателно е изчислил офертата си, която е твърде висока за Yahoo, за да бъде отхвърлена с лека ръка. Мизата е твърде висока и за контрапредложение. Основателите на Yahoo Джери Янг и Дейвид Фило в момента държат под 5% от акциите на компанията и трудно могат да блокират евентуално поглъщане. Около 70% от търсачката са в ръцете на взаимни фондове и други институционални инвеститори. Така че бъдещето на Yahoo в много голяма степен зависи от случващото се на Уолстрийт. В понеделник,  11.02,  Yahoo отхвърли офертата на Microsoft като "твърде ниска". Според експерти порталът очаква по-висока цена за акциите си. Microsoft показа, че е готов за дълги преговори и обмисля няколко варианти, сред които и предоставянето на директна оферта до акционерите на Yahoo.
Най-тъжната част от евентуалната бъдеща сделка си остава съдбата на Yahoo - компанията, която през 90-те години на миналия век беше иноваторът в онлайн бизнеса, но впоследствие загуби своите лидерски позиции. Скоро името Yahoo може да остане в историята, за да отстъпи място на друг технологичен гигант - Yahoosoft.

Янг и Фило отново стават по-богати
Състоянието на основателите на Yahoo! Джери Янг и Дейвид Фило се е увеличило с 50% след офертата на Microsoft. Фило държи 78.2 млн. акции на порталния сайт, а Янг - 52.8 млн., като и двамата имат опции за милиони, сочат данните на американската комисия за ценни книжа. След подадената оферта на 1 февруари книжата на Yahoo! се повишиха с около 50% и делът на Фило (без опциите) вече струва 2.4 млрд. долара, след като предишния ден стойността му беше 1.5 млрд. долара. Този на Янг пък достигна 1.64 млрд. долара спрямо 1 млрд. долара 24 часа по-рано. Богатството на двамата основатели обаче беше много по-голямо преди около 8 години. Малко преди спукването на дотком балона през 2000 г. сп. Forbes оценяваше авоарите на Фило на 6.5 млрд. долара, а на Янг - 6.4 млрд. долара.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Градус" ще разпредели междинен дивидент за 5.4 млн. лв. "Градус" ще разпредели междинен дивидент за 5.4 млн. лв.

Предложението трябва да бъде гласувано на извънредно общо събрание през октомври

15 сеп 2019, 1126 прочитания

Международното летище в Букурещ ще се разшири с нов терминал Международното летище в Букурещ ще се разшири с нов терминал

Инвестицията се оценява на 700 млн. евро, търгът се очаква да бъде обявен до месец

15 сеп 2019, 1077 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Пивовари от всички страни, обединявайте се

Бирените компании опитват да растат с покупки на конкуренти

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"