Голиат срещу Голиат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Голиат срещу Голиат

Голиат срещу Голиат

Сблъсъкът между Microsoft и Google за контрола над Yahoo ще промени бъдещето на интернет

Момчил МИЛЕВ
2033 прочитания

© АСЯ КОЛЕВА


Датата 1 фервуари 2008 г. може да се окаже преломна в историята на интернет изобщо. Този ден даде началото на решителния сблъсък между двамата големи в технологичния бранш - Microsoft и Google. Първата компания има зад гърба си 32 години история, доминираща роля в сферата на операционните системи за PC и почти неограничен финансов ресурс. Втората е доста по-млада, но за сметка на това гъвкава, необременена и иновативна. Това й даде възможност бързо да стане номер едно в областта на онлайн търсенето, буквално смачквайки интернет пионери от ранга на AltaVista и Yahoo. По ирония на съдбата преди 10 години Yahoo отказва да купи софтуера за интернет търсене, създаден от студентите Лари Пейдж и Сергей Брин, за "смешната" от днешна гледна точка сума 1 милион долара. Сега въпросните двама младежи управляват онлайн империята Google с пазарна капитализация над 160 милиарда долара, а Yahoo може да бъде принудена да се слее с Microsoft в грандиозна сделка на стойност 44.6 милиарда долара.

Намерението на софтуерния гигант от Редмънт да закупи втората по големина интернет компания, разбира се, провокира ответна реакция на Google. Представители на търсачката официално предупредиха, че може да се стигне до пренасяне на монопола при операционните системи за PC в онлайн икономиката. Освен че планира да сезира антитръстовите регулаторни органи на САЩ, компанията на Пейдж и Брин се опитва да организира анти-Microsoft коалиция (спряганите евентуални купувачи - AOL и News Corp., отрекоха да имат интерес) и дори да продава реклама на Yahoo чрез своя енджин за търсене. Подобна сделка за аутсорсинг на рекламни услуги би могла да гарантира минимални печалби по линия на Google, която да поуспокои изнервените акционери на Yahoo и да ги убеди да запазят независимостта на компанията, коментира британският The Indipendant. Това би намалило и риска за друг евентуален купувач, който да се изправи срещу офертата на Microsoft. Но, от друга страна, би направило Yahoo зависима от Google.

Пазарът на онлайн реклама

Поведението на Google е логично, но, от друга страна, и опасно. Компанията отдавна заема доминираща позиция в сферата на онлайн търсенето в глобален мащаб. На практика има реални шансове Google да се превърне в интернет вариант на това, което е Microsoft за PC съвместимите компютри. По данни на Finacial Times компанията обслужва повече от половината от интернет търсенията на територията на САЩ. Освен това е и пионер в областта на онлайн базираните офис приложения, с което директно навлиза в пазар, традиционно доминиран от Microsoft. Благодарение на своята "вечна" поща Gmail и алгоритъма си за анализ на съдържание, Google изгражда и уникална база данни за онлайн навиците на своите потребители. "Компанията държи около 70% от контекстуалната реклама чрез търсачки (спонсорирани линкове), което в момента е около 45% от цялата онлайн реклама. Ако планираното сливане се осъществи, Microsoft и Yahoo ще контролират заедно между 20 и 24% от контекстуалната реклама чрез тръсачки и около 30% от рекламата чрез банери", допълва пред Finacial Times Сандийп Агарвал, анализатор на Oppenheimer.

Така че, ако следваме пазарната логика, би трябвало да се молим и Microsoft, и Google да се провалят. Нещо, което за жалост няма как да се случи на практика. В единия случай Yahoo ще попадне в ръцете на агресивна компания с традиции в монополното поведение, която от години е в полезренито на американските и европейските регулаторни органи. При подобно развитие на ситуацията ефектите от евентуалното сливане за онлайн рекламата не трябва да се подценяват - все пак Google държат само 45% от този пазар, което означава, че обратът не е невъзможен. Особено в контекста на това, че в момента интернет се отваря за тоталните неспециалисти, които изобщо нямат идея колко иновативна е компанията на Лари Пейдж и Сергей Брин. В другия вариант - ако Google осуетят сделката и по косвен път установят контрол над Yahoo, може да станем свидетели на това как се ражда най-големият глобален интернет монопол.

Основните потърпевши

От случващото се си остават Microsoft и Yahoo. За тях евентуалното сливане не е въпрос на успешен бизнес, а по-скоро на оцеляване. Въпреки своята финансова мощ редмъндският софтуерен гигант проспива интерент революцията още в средата на 90-те години - изоставане, което и до момента не може да навакса. По това време само група програмисти в компанията си дават сметка за потенциала на глобалната мрежа. Последвалото интегриране на браузъра Internet Explorer в операционната система Windows не само че не довежда до желаното наваксване на пропуснатото, но предизвиква серия антитръстови дела, който за малко не довеждат до насилствено разцепване на Microsoft на части от американските антимонополни органи. Паралелно с това агресивните бизнес практики на софтуерния гигант непоправимо увреждат имиджа му на иновативна фирма.

Yhaoo от своя страна постепенно губи харизмата си на интернет пионер. Въпреки че и до момента запазва втората позиция на пазара на онлайн търсенето, компанията някак си пропусна да се ориентира навреме в потребностите на онлайн потребителите. Тя твърде дълго робува на концепцията да бъде портален сайт и да предлага всичко за всички. Освен това, както и останалите сърч-алгоритми от епохата преди Google, продава на рекламодателите си гарантирани по-предни позиции при търсене - нещо, което в крайна сметка довежда повечето от тях до гибел.

Едва през 2004 г. Yahoo осъзнава смисъла на простата концепция със спонсорираните линкове и контекстуалната реклама, използвана от Google. Както и че потребителите все повече се дразнят от банерната реклама. Така Yahoo се решава да предприеме решителна стъпка и да направи своя сайт... по-гугълоподобен и да се откаже от платените позиции в търсенето. Същото прави Microsoft със своя MSN. Последват ги практически всички все още оцелели търсачки. По това време обаче Google вече е много обиколки пред своите конкуренти и вече спокойно може да крои планове как да завладее онлайн пазара.

Датата 1 фервуари 2008 г. може да се окаже преломна в историята на интернет изобщо. Този ден даде началото на решителния сблъсък между двамата големи в технологичния бранш - Microsoft и Google. Първата компания има зад гърба си 32 години история, доминираща роля в сферата на операционните системи за PC и почти неограничен финансов ресурс. Втората е доста по-млада, но за сметка на това гъвкава, необременена и иновативна. Това й даде възможност бързо да стане номер едно в областта на онлайн търсенето, буквално смачквайки интернет пионери от ранга на AltaVista и Yahoo. По ирония на съдбата преди 10 години Yahoo отказва да купи софтуера за интернет търсене, създаден от студентите Лари Пейдж и Сергей Брин, за "смешната" от днешна гледна точка сума 1 милион долара. Сега въпросните двама младежи управляват онлайн империята Google с пазарна капитализация над 160 милиарда долара, а Yahoo може да бъде принудена да се слее с Microsoft в грандиозна сделка на стойност 44.6 милиарда долара.

Намерението на софтуерния гигант от Редмънт да закупи втората по големина интернет компания, разбира се, провокира ответна реакция на Google. Представители на търсачката официално предупредиха, че може да се стигне до пренасяне на монопола при операционните системи за PC в онлайн икономиката. Освен че планира да сезира антитръстовите регулаторни органи на САЩ, компанията на Пейдж и Брин се опитва да организира анти-Microsoft коалиция (спряганите евентуални купувачи - AOL и News Corp., отрекоха да имат интерес) и дори да продава реклама на Yahoo чрез своя енджин за търсене. Подобна сделка за аутсорсинг на рекламни услуги би могла да гарантира минимални печалби по линия на Google, която да поуспокои изнервените акционери на Yahoo и да ги убеди да запазят независимостта на компанията, коментира британският The Indipendant. Това би намалило и риска за друг евентуален купувач, който да се изправи срещу офертата на Microsoft. Но, от друга страна, би направило Yahoo зависима от Google.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Avatar :-|
    az

    Като цяло ми се струва, че ще сме губещи от цялата работа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK