Още-един-йерархичен-досаден-оракул!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Още-един-йерархичен-досаден-оракул!

Още-един-йерархичен-досаден-оракул!

Историята на една компания, променила представите за интернет

Андриан ГЕОРГИЕВ
2809 прочитания

Чудили ли сте се какво се крие зад името на онлайн портала Yahoo! ? Може да ви звучи нелепо, но той идва от словосъчетанието Yet Another Hierarchical Officious Oracle. Йерархичен, защото сайтът е подреден в директории, а оракул - защото се опитва да е източник на истина и мъдрост. Думата officious (която освен "досаден", означава и "официозен") е добавена от създателите покрай сполучливото предположение, че сайтът ще натрупа много привърженици сред офис работниците. Впоследствие около името Yahoo! се изгражда втората по популярност търсачка в света и сайтът става един от най-посещаваните в мрежата изобщо. Може да се каже, че Yahoo! до голяма степен подреди интернет по начина, по който изглежда днес...

И все пак кога започват дните на уебветерана? Архитектите на Yahoo! са Дейвид Фило и роденият в Тайван Джери Янг. През 1994 г. двамата са студенти в университета "Станфорд". Сайтът започва своето съществуване скромно като колекция с любимите линкове на Янг и Фило. Името му е "Пътеводителят на Джери за глобалната мрежа". Три месеца по-късно дуото се ориентира към далеч по-комерсиалното наименование Yahoo!, превърнало се днес в един от най-добрите примери за мегаглобална марка. Към края на 1994 г. сайтът вече е прескочил 1 млн. посещения и се разширява с нови и нови страници. Вероятно тук е моментът, в който Янг и Фило осъзнават огромния потенциал, който имат в ръцете си, и правят същото, което правят Бил Гейтс няколко години по-рано и Марк Зукърбърг десетилетие по-късно. И двамата напускат университета в Станфорд и се съсредоточават изцяло върху своя онлайн портал.

Паралелно с трупането на

Все повече и повече интернет слава

Yahoo! привлича сериозен инвеститорски интерес. През април 1995 г. Sequoia Capital налива в проекта 2 млн. долара. Дванадесет месеца по-късно Янг и Фило изваждат Yahoo! на борсата и по този начин прибират нови 33 млн. долара. По това време персоналът на компанията не надхвърля повече от 50 души. Тогава онлайн пионерът започва глобална експанзия със създаването на свои локални портали в Германия, Франция, Великобритания, Канада и Япония, по-късно и в други държави. Покрай експлозивно нарасналата аудитория трафикът на Yahoo! надминава общо 1 млрд. импресии през 1996 г. През следващата година порталът се насочва към нови дейности и така се появяват пощенската кутия Yahoo! Mail, Yahoo! Games, Yahoo! Sports и още много други услуги.

Подобно на всички корпоративни чеда обаче Yahoo! също не е застрахован срещу мащабни провали. Спомняте ли си сайта geocities.com, обявен за първата социална мрежа? Предшественикът на Facebook бе закупен от Yahoo! в пика на своята популярност през 1999 г. за 3.6 млрд. долара. След сделката обаче Geocities тръгва само надолу и в момента дълбае интернет дъното. Една от причините е, че Yahoo! се опитва да получи авторските права върху всички материали, качени на Geocities, както и да промени структурата на сайта. Тези ходове се оказват крайно непопулярни и довеждат до масов отлив на потребители.

Въпреки спънките по време на дотком кризата през 2000 г. акциите на онлайн гиганта достигат най-високата си стойност за всички времена - 475 долара. След бомбастичната поява на Google обаче Yahoo! търпи непрекъснати удари и отстъпи първото място при търсачките. В опит да разнообрази своята дейност компанията се ориентира към закупуване на онлайн услуги, които по-късно прибавя към своето пребогато портфолио. Така постепенно под нейното знаме попадат старият враг в сферата на търсенето AltaVista, сайтът за фотоалбуми Flickr, новинарският del.icio.us и офисния пакет Zimbra.

Въпреки все по-силната конкуренция в онлайн средите порталът Yahoo! все още си остава един от най-посещаваните сайтове в мрежата и днес. Според данни на Alexa става въпрос за повече от 4 млрд. посещения всеки ден.

Чудили ли сте се какво се крие зад името на онлайн портала Yahoo! ? Може да ви звучи нелепо, но той идва от словосъчетанието Yet Another Hierarchical Officious Oracle. Йерархичен, защото сайтът е подреден в директории, а оракул - защото се опитва да е източник на истина и мъдрост. Думата officious (която освен "досаден", означава и "официозен") е добавена от създателите покрай сполучливото предположение, че сайтът ще натрупа много привърженици сред офис работниците. Впоследствие около името Yahoo! се изгражда втората по популярност търсачка в света и сайтът става един от най-посещаваните в мрежата изобщо. Може да се каже, че Yahoo! до голяма степен подреди интернет по начина, по който изглежда днес...

И все пак кога започват дните на уебветерана? Архитектите на Yahoo! са Дейвид Фило и роденият в Тайван Джери Янг. През 1994 г. двамата са студенти в университета "Станфорд". Сайтът започва своето съществуване скромно като колекция с любимите линкове на Янг и Фило. Името му е "Пътеводителят на Джери за глобалната мрежа". Три месеца по-късно дуото се ориентира към далеч по-комерсиалното наименование Yahoo!, превърнало се днес в един от най-добрите примери за мегаглобална марка. Към края на 1994 г. сайтът вече е прескочил 1 млн. посещения и се разширява с нови и нови страници. Вероятно тук е моментът, в който Янг и Фило осъзнават огромния потенциал, който имат в ръцете си, и правят същото, което правят Бил Гейтс няколко години по-рано и Марк Зукърбърг десетилетие по-късно. И двамата напускат университета в Станфорд и се съсредоточават изцяло върху своя онлайн портал.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    k

    спомям си когато през 96-та за 1ви път се докоснах до инет, един приятел ми го обясни така - пишеш ей тук www.yahoo.com и после ей тук квото те интересува - тва беше за мен интернет-а, сега там си държа спам пощата и го отварям само ако трябва да препотвърдя регистрация...мисля че добре илюстрира къде бяха и къде са сега

  • 2
    boresf avatar :-|
    Борман България

    <a href="http://xn--80audjku.net" target="_blank">оракул</a>;


  • 3
    boresf avatar :-|

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.