С почти пълна газ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

С почти пълна газ

Пет компании остават лидерите на пазара на горива на дребно

С почти пълна газ

Експанзията на веригите бензиностанции в България продължава

4341 прочитания

Пет компании остават лидерите на пазара на горива на дребно

© Юлия Лазарова


Ако ви се струва, че пазарът за търговия на дребно с горива е достатъчно наситен и бензиностанциите са на всеки километър - това не е вярно. Поне според играчите на този пазар място за още има. Веригите бензиностанции в България ще продължат да разширяват мрежите си и през следващите няколко години. С изключение на Shell, която засега единствена забавя темпото, всички останали компании са агресивни в плановете си да изграждат и купуват нови обекти. Тенденцията е към окрупняване на веригите основно чрез франчайз (договори за управление). Целта на големите играчи, съвсем обяснимо, е да намалят дела от около 20% на малките независими участници на пазара, от които се очаква да продават или преотстъпват обектите си. Петте компании - лидери в сектора ("Петрол", "Лукойл", Shell, OMV и "Еко Елда"), не смятат, че е възможно да се появи нова верига. В сектора обаче съвсем скоро предстои сделка. До края на февруари се очаква да бъдат финализирани преговорите за продажба на 17-те бензиностанции на "Опет Айгаз", част от турския "Коч холдинг". И макар че прогнозите са купувачът да е сред вече утвърдените на местния пазар, от развитите вериги твърдят, че няма да има сериозни размествания на пазара.

Спекулации за купувача

От "Опет Айгаз България", чиито бензиностанции бяха обявени за продажба през ноември 2007 г., пазят в тайна кандидат-купувачите. По информация от кандидати във финалните разговори участват "Лукойл", OMV и "Еко България" (преименуваната от месец гръцка верига "Еко Елда България"). "Химимпорт" на варненската група ТИМ също беше един от кандидатите, но името й по неофициална информация не фигурира в "късата листа". Първоначално оферти освен това подадоха и "Петрол" и "Ромпетрол България", но от двете компании не потвърдиха да са продължили в преговорите. От самия бранш твърдят, че основната конкуренция е между "Лукойл" и "Еко България". От офиса на "Опет Айгаз" отказват каквато и да било информация около сделката, тъй като преговорите се водели от самия "Коч холдинг". "До официалното приключване на процедурата не можем да предоставяме информация", заяви Албена Мирчева, маркетинг мениджър на "Опет Айгаз". Тя потвърди, че сделката ще приключи до края на месеца и каза още, че досега финализирането й е отлагано на няколко пъти заради трудности при преговорите. Турската верига стъпи в България през април 2004 г. с амбициозните планове да стане един от водещите играчи. Засега не е ясно какви са конкретните причини за оттеглянето на "Коч холдинг" от България. През 2006 г. дружеството продаде и супермаркетите "Рамстор". Пак по информация от кандидати цената, на която се продават бензиностанциите на "Опет Айгаз", е 35- 40 млн. евро.

Непотвърден, но широко разпространен слух в бранша, е, че "Лукойл" и "Петрол" най-накрая са стигнали до сделка руската компания да купи 70 от бензиностанциите на бившия държавен монополист. Двете фирми имат 15-годишно споразумение за съвместно управление на този брой обекти. При подписването му преди седем години беше обявено, че в него има клауза, която дава право в определен момент "Лукойл" да придобие част от бензиностанциите на "Петрол". От компанията, собственик на нефтената рафинерия в Бургас, отрекоха обаче към днешна дата да са стигнали до договор. "Това са отношения между две водещи компании, които са търговска тайна. За клиентите ни е по-важно да знаят, че на тези бензиностанции има качествени горива на пазарни цени", заяви и Иван Костадинов, член на управителния съвет на "Петрол".

Кой накъде

От петимата големи играчи в търговията с горива на дребно с най-агресивни планове за разрастване е "Лукойл". Компанията обяви, че ще вложи около 400 млн. долара в изграждане на нови обекти до 2011 г.,а до 2014 г. се предвижда бензиностанциите й да достигнат почти 300 броя. В момента "Лукойл" има 102 собствени обекта, 70 на съвместно управление с "Петрол" и 11 на франчайз. Въпреки че има най-много обекти на пазара, "Петрол" също ще разширява мрежата си. През 2008 г. компанията планира 30 млн. евро инвестиции за още бензиностанции. До средата на 2009 г. тя ще построи 9 обекта и ще реконструира 50, както и ще присъедини около 30 на франчайз. Отделно ще изгради и седем метан-станции. Общо бензиностанциите на "Петрол" към днешна дата са 530, от които 76 са по договори за управление.

"Маржът на печалба на веригите е минимален и това е причината в България стремежът да е по-скоро към присъединяване на готови обекти, отколкото към строеж на нови. Една нова бензиностанция струва от 450 хил. до 1.5 млн. евро без цената на земята. При договорите за франчайз през първите години също не се печели заради инвестициите в обекта", твърди Иван Костадинов от "Петрол". По негови думи отчисленията за веригите от обектите на франчайз са между 1.5 и 3 стотинки на литър продадено гориво в зависимост от оборотите, локацията и други фактори. Точният процент печалба остава тайна. Австрийската верига OMV също залага на договорите за франчайз. Тя присъединява и изгражда нови по-малки обекти под специално създадената за целта марка "Аванти". Съвсем наскоро Комисията за защита на конкуренцията й разреши да придобие две бензиностанции и една газостанция на "Братя Бееви" ООД (собственост на брата на бившия кмет на Велинград Фидел Беев). От компанията отказаха информация за колко е сделката, но казаха, че до 2010 г. планират да изградят мрежа от 44 обекта "Аванти". "Планираме и още бензиностанции ОМV, но само на стратегически локации, тъй като веригата вече покрива цялата страна", казаха от компанията без повече конкретика за инвестициите.
Подобна е и стратегията на "Shell България". Оттам обаче не дадоха информация дори колко обекта ще присъединят на франчайз. "Ще се стремим към лидерска позиция чрез партньорска мрежа от бензиностанции", каза Теодора Колева, директор "Търговски комплекси Shell". Вероятно заради все още малкия си пазарен дял засега единствено гръцката "Еко България" остава съсредоточена в изграждането на мрежа от собствени бензиностанции. Компанията, която вече има 50 обекта, ще инвестира около 150 млн. лв. в удвояването им през тази и следващата година. Тайна остава само стратегията на стъпилата преди две години в България румънска верига "Ромпетрол". Тогава от компанията обявиха, че за няколко години ще изградят мрежа от около 100 обекта. Сега обаче оттам казват, че към настоящия момент не биха искали да обявяват плановете си и дори не съобщиха колко са обектите й (по информация на конкуренти броят им не е повече от 30-40). Според останалите участници на пазара "Ромпетрол" също залага на обекти на франчайз.

Всички тези планове ще доведат до концентрация на повече продажби при големите играчи за сметка на пазарния дял на малките участници. А много е вероятно лидерските позиции сред най-големите пет компании също да се разместят.

Ако ви се струва, че пазарът за търговия на дребно с горива е достатъчно наситен и бензиностанциите са на всеки километър - това не е вярно. Поне според играчите на този пазар място за още има. Веригите бензиностанции в България ще продължат да разширяват мрежите си и през следващите няколко години. С изключение на Shell, която засега единствена забавя темпото, всички останали компании са агресивни в плановете си да изграждат и купуват нови обекти. Тенденцията е към окрупняване на веригите основно чрез франчайз (договори за управление). Целта на големите играчи, съвсем обяснимо, е да намалят дела от около 20% на малките независими участници на пазара, от които се очаква да продават или преотстъпват обектите си. Петте компании - лидери в сектора ("Петрол", "Лукойл", Shell, OMV и "Еко Елда"), не смятат, че е възможно да се появи нова верига. В сектора обаче съвсем скоро предстои сделка. До края на февруари се очаква да бъдат финализирани преговорите за продажба на 17-те бензиностанции на "Опет Айгаз", част от турския "Коч холдинг". И макар че прогнозите са купувачът да е сред вече утвърдените на местния пазар, от развитите вериги твърдят, че няма да има сериозни размествания на пазара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • alexafnste

    стига с тия слухове за продажба до кога ще ги чакаме да се наканят


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK