Веселата жабка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Веселата жабка

Веселата жабка

Повече от година след старта на LOOP на пазара се появи втори квазивиртуален мобилен оператор

Петър ГАВРИЛОВ
6487 прочитания

Какво е MVNO

Mobile Virtual Network Operator. Мобилен оператор без собствена инфраструктура. Ползва мрежите на други оператори и собствена търговска марка, с която привлича крайни клиенти. Често няма дори магазини и практикува low-cost интернет модел на продажби, характерен за някои нискотарифни авиокомпании. Типичен пример са британските Virgin Mobile и Easy Mobile.

Напоследък една реклама върна спомена за едно малко налудно и забавнo дископарче, наречено Crazy Frog*. Рекламата е също леко диско, налудна, забавна и промотира един "нов" мобилен оператор на българския пазар - Frog Mobile. Той е нов, но пък не е точно мобилен оператор, а по-скоро предплатена услуга на съществуващ такъв. Освен това отникъде не се разбира коя е компанията, която я предлага.

Frog Mobile предлага същите услуги, които и останалите оператори предлагат - разговори и sms-и, според рекламата отново на "най-добри цени". Според неофициална информация, публикувана във в-к Дневник през седмицата, зад Frog Mobile стои операторът "Глобул", който е стартирал този нов бранд в собствената си мрежа. Това е вторият квазивиртуален мобилен оператор, стартиран от български безжичен телеком, след като през 2006 г. Мтел създадоха младежката си програма - LOOP. Frog Mobile също е прицелен в сегмента на най-младите потребители, ако се съди по рекламата и уебсайта frogmobile.bg.

От Глобул официално не потвърдиха, че Frog Mobile е техен бранд, но компанията собственик - Cosmote, има подобни инициативи в съседни държави, което говори за пренасяне на маркетингови "трикове" в България. Освен това номерационният код на новия "оператор" започва с 0890, което прави уравнението "кой стои зад него" съвсем лесно за разгадаване.

За разлика от LOOP, Frog mobile залага изцяло на потребителите на предплатени SIM карти и няма възрастови ограничения. Той използва различни канали за дистрибуция - репове и бензиностанции, различни от партньорската мрежа на компанията-майка. Целта е привличане на нови клиенти, които по една или друга причина да не свързват керемидено-лилавата визия на "жабата" със светлозеления глобулски дизайн. Не е много ясно дали пускането на реално почти едни и същи услуги под различни марки е успешна инициатива, или опит да се надхитри потребителят по елементарен начин в борбата на един пазар, който е преситен от едни и същи ценови предложения. Почти сигурно е, че ако не бъдат заставени от КРС, сегашните мобилни оператори няма да предоставят достъп до мрежите си на други компании, които само да продават услуги под свое име и със своя ценова политика. Световната практика показва, че ползата от подобни виртуални мобилни оператори (MVNO) е за всички - потребителите (евентуално) получават повече варианти и услуги, пазарът е по-конкурентен, даващите инфраструктура оператори печелят от таксите за трафик, без да правят инвестиции в разпространение, привличане и задържане на нови абонати, а виртуалните оператори нямат разходи за изграждане поддръжка на мрежи от клетки (имат твърда тарифа за трафик) и реализират приходи от продажбата на телефония й трафик на крайните потребители.

*Лудата жаба

Какво е MVNO

Mobile Virtual Network Operator. Мобилен оператор без собствена инфраструктура. Ползва мрежите на други оператори и собствена търговска марка, с която привлича крайни клиенти. Често няма дори магазини и практикува low-cost интернет модел на продажби, характерен за някои нискотарифни авиокомпании. Типичен пример са британските Virgin Mobile и Easy Mobile.

Напоследък една реклама върна спомена за едно малко налудно и забавнo дископарче, наречено Crazy Frog*. Рекламата е също леко диско, налудна, забавна и промотира един "нов" мобилен оператор на българския пазар - Frog Mobile. Той е нов, но пък не е точно мобилен оператор, а по-скоро предплатена услуга на съществуващ такъв. Освен това отникъде не се разбира коя е компанията, която я предлага.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • Коментатор

    Мобилните оператори е крайно време да спрат целевата си реклама към предплатените карти, а да обърнат внимание на абонатите си на договор! Писна ми да отивам за нов договор или нова план, а да искат да преподписвам договор и ДА СМЕНЯМ НОМЕРА СИ! Алоу, не сте добре!

  • 2
    Avatar :-|
    dedoti

    Те го правят хората. Като ти изтече договора имат по-добра оферта, я за тарифен план, я за ново апаратче. Проблемът е, че продавачите взимат повече пари като ти направят нов договор, а не като ти предложат преференциалните условия на оператора. Добре е следващия път като имаш мнение да си направиш проучването, преди да споделяш какви убеждения имаш.

  • 3
    Avatar :-|
    Pisna mi

    Крайно време е КРС да пусне МВНО или 4 ГСМ оператор ! Какво още чакат ?

  • 4
    Avatar :-|
    пламен

    Фрог е бранд на Космо Бългерия Мобайл, т.е. на Глобул - пише им го в общите условия. В Гърция оперира на същия принцип: www.frogmobile.gr Само защо се правят на ударени?

  • 5
    Avatar :-|
    Шарки

    Като бях командировка в Англия миналата година си купих карта на ТЕСКО Мобайл - виртуална мрежа на супермаркетите Теско, базирана на О2 оператора. Пак така - само предплатени услуги, но на наистина ниски цени - по-ниски от на самият О2. Бях много доволен. Само че те си продаваха карти и апарати само в техните си магазини. Примерно все едно Метро да си пусне тук подобна услуга. Но в България всичко е изчанчено - пускат си ги самите оператори. ЛУУП е добро като идея, но с това възрастово ограничение си е глупост. Да, нека има преференции за младите хора, но дори КЗК ги осъди за дискриминация.

  • 6
    Avatar :-|
    aus dem Tal der Ahnungslosen

    Лооп не е ли на о2, тук бесхе на Жиаг Интерком, а после на О2.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK