Регата с ясен победител
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Регата с ясен победител

Изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Тодор Николов смята, че офертата на германско-българския консорциум е добра

Регата с ясен победител

Единственият кандидат за БМФ предложи 440 млн. лв. за 70% от дружеството

Теодора ВАСИЛЕВА
4203 прочитания

Изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Тодор Николов смята, че офертата на германско-българския консорциум е добра

© Цветелина Ангелова


На финала на приватизацията един рекорд беше почти счупен - кандидатът за Параходство "Български морски флот" предложи тази седмица цена от 440 млн. лв. за 70% от капитала. Това автоматично го сложи на второ място по щедрост за държавна компания, след шампионските сделки за електроразпределителните дружества, като офертата му изпревари дори цената за БТК.

Продажбата на морския флот е нетипична и с друго - състезание нямаше, защото до последния етап на конкурса беше допуснат само един кандидат - немско-българският консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" (виж подробности за фирмите в карето). Причината е, че останалите двама потенциални купувачи не отговаряха на изискванията на приватизационната стратегия. Така от есента на миналата година въпросът беше дали консорциумът ще подаде оферта и дали цената ще удовлетвори управляващите.

Цената - умерена

Липсата на надпревара прави анализа на цената малко по-труден. "Много добро предложение," коментира офертата изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Тодор Николов. Като доказателство той каза, че цената е над оценката на консултанта PricewaterhouseCoopers, сметната по различни методи. Например кандидатът оценява 100% от капитала на БМФ на 629 млн. лв., а съветникът на държавата - на 600 млн. лв. (чрез сравнение с подобни международни сделки от последните години).

"Цената е изчислена така, че заедно с инвестициите, да си я възвърнем за 10 години", обясни Кирил Домусчиев, представител на консорциума. Според офертата за 10 години купувачът се задължава да инвестира 780 млн. лв." До това число не може да се стигне, като се направи анализ на счетоводните отчети на БМФ. Ако се заложи на тези цифри, БМФ едва ли струва и 200 млн. лв.", допълни Домусчиев. По думите му много от сегашните разходи могат да бъдат оптимизирани, други премахнати (например за ремонт на старите кораби, които ще бъдат заменени с нови). Приходите пък могат да се увеличат чрез сключване на по-изгодни договори за чартър (наем) и закупуване на нови, по-големи кораби. Така годишната печалба лесно можела да нарасне от сегашните 35 млн. лв. на поне 70 млн., смята Домусчиев.

Всички тези сметки са условни, защото пазарът на морски превози е силно динамичен. Миналата година той достигна рекордни ценови нива, този януари падна значително, но сега се възстановява. Прогнозите са, че спад няма да има през следващите две години, защото търсенето е голямо, а поръчаните нови кораби ще се появят на пазара едва след 2-3 години.

Все още няма детайли и как ще бъде платена предложената цена. В българските морски и финансови среди от седмици се говори, че кандидатът има проблеми с намирането на средства. Домусчиев не отрича, че глобалната финансова криза пряко е била усетена при разговорите с банките. "Всеки среща трудности с договаряне на кредити в момента, освен това лихвените нива се повишиха. Затова ние ще платим над половината от цената със собствени средства", коментира Домусчиев. В офертата си от консорциума са представили писма за намерение и гаранции от швейцарската Credit Suisse и още няколко международни банки.

Розова флотилия

Ако плановете на кандидата се сбъднат, то БМФ до десет години ще е в значително по-добра форма. Консорциумът обещава да инвестира 780 млн. лв. в този период. Сегашните 70 кораба са на средна възраст 23-24 години, а планът на купувача е този показател да падне под десет години. "Ще поръчваме нови кораби, като засега сме се насочили към корейски корабостроителници. Очакваме и доставка на вече заявените три съда във варненската "Булярд". Възможно е да купим и готови кораби, но на възраст до 1-2 години," казва Домусчиев. Фокусът ще е към средно големи кораби. В момента цената на такъв съд на международния пазар е около 25 млн. долара.

Сделката ще донесе смесени чувства у служителите на българския флот. В момента те са 4300, от които реално плават 2850 . Кандидатът смята да намали малко броя на моряците, затова пък им обещава ежегодно повишаване на заплатите с 15% през следващите 10 години. За администрацията, в която сега са заети около 800 души, продажбата ще значи солидни съкращения.

Още няколко месеца плаване

Финал на приватизацията на БМФ може да има най-рано след 2-3 месеца. Първо агенцията трябва да провери дали офертата отговаря на условията, след това да внесе документацията в Министерския съвет и правителството да избере (или не) "Кей Джи маритайм шипинг" за купувач. Следващата стъпка е преговори по договора, парафиране, разглеждането му първо от надзорния съвет на АП, а после и от правителството. Всяко от тези движения отнема минимум две седмици. Едва тогава следва плащане на цената и прехвърляне на акциите. Междувременно сделката трябва да бъде разгледана и от Комисията за защита на конкуренцията.

Възможно е обаче на някоя от стъпките тя да се препъне и да не получи одобрение. Засега няма политически сигнали, че купувачът не е харесван. Въпреки това, ако се стигне до такъв сценарий, най-вероятно е процедурата да акостира в съда. Причината е, че прекратяването на законово изрядна процедура е трудно. Така че залаганията в приватизационните среди до момента са, че сделка по-скоро ще има.

Кой е кандидатът

Потенциалният бъдещ собственик на флота е регистрираното в България дружество "Кей Джи маритайм шипинг". Компанията се управлява от Кирил Домусчиев и адвокатите Явор Илиев и Даниела Дешова. Собственици са българските "Кей Джи маритайм партнърс" (със 70%) и "Адванс пропъртис", в която акционери са братята Кирил и Георги Домусчиеви. Те са познати от бившия приватизационен фонд "Напредък", както и от няколко приватизационни сделки - "Биовет", "Стоков базар Илиянци" (по-късно препродаден) и "Балканкар Средец".

Германската връзка идва по линия на "Кей Джи маритайм партнърс". Макар и управлявана от същите трима българи, тя е собственост на Маrtrade Shipping Transport - чартьор от Дюселдорф, който оперира в Черно и Средиземно море, Персийския залив и на индийския и китайския пазар. Според презентация на компанията за 2006 г. тя е превозила 4.4 млн. тона товари с наети 110 кораба. За сравнение, БМФ вози три пъти по-малко. Германската фирма има смесено дружество за логистични и пристанищни дейности с индийската Tata, оперира и пристанище в Одеса. За фирмата няма много публична информация. "Причината е, че сме частна компания, която се отдели от Thyssen Krupp през 1993 г. Като оператор транспортирахме първо техни товари, после разширихме дейността си", обясни управляващият директор на Маrtrade Крастен Ролинг.

На финала на приватизацията един рекорд беше почти счупен - кандидатът за Параходство "Български морски флот" предложи тази седмица цена от 440 млн. лв. за 70% от капитала. Това автоматично го сложи на второ място по щедрост за държавна компания, след шампионските сделки за електроразпределителните дружества, като офертата му изпревари дори цената за БТК.

Продажбата на морския флот е нетипична и с друго - състезание нямаше, защото до последния етап на конкурса беше допуснат само един кандидат - немско-българският консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" (виж подробности за фирмите в карето). Причината е, че останалите двама потенциални купувачи не отговаряха на изискванията на приватизационната стратегия. Така от есента на миналата година въпросът беше дали консорциумът ще подаде оферта и дали цената ще удовлетвори управляващите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • анонимен

    ГОЛЕМИ СЪМНЕНИЯ ТРЕСАТ ВАРНЕНСКАТА ОБЩЕСТВЕНОСТ, ЧЕ БРАТЯТА ИЗОБЩО НЕ СЕ И ВЪЛНУВАТ ОТ МОРСКИ ТРАНСПОРТ. ПО-ГОЛЯМ ИНТЕРЕС ЗА ТЯХ ПРЕДСТАВЛЯВАТ АПЕТИТНИТЕ ИМОТИ В ОКОЛНОСТТА НА ПРИСТАНИЩЕ ВАРНА /ВСИЧКО Е ПРОВЕРЕНО ПО ОТНОШЕНИЕ НА АРХИТЕКТУРНИЯ ПЛАН НА ГРАДА/, СГРАДАТА НА АДМИНИСТРАЦИЯТА И Т.Н. КАКВИ ЛИ ПРИКАЗНИ ХОТЕЛИ БИХА ЗЕ ИЗДИГНАЛИ /С ФОРМА НА ПЛАВАТЕЛНИ СЪДОВЕ /? А ТЕЗИ ,КОИТО ГЛАДАТ ОФЕРТАТА - МОЖЕ БИ ПО-СКОРО Я ЧЕТАТ ПО ТАВАНА

  • 2
    Avatar :-|
    няма такъв филм

    абе работата е решена, братята хабер си нямат от море освен от плаж и строителство, а германеца е за парлама, ще видите след 2-3 години де е бмф - ще правят и за него носталгични филми като за океански риболов.

  • morqk

    немога да разбера 6то за простотоя е това,някои даржажи саседни на нас се опариха и сега саздават нов даржавен флот,а ние го продаваме,аман от лумпели в този парламент,в4ера излязаха от селата и тръгнаха да разбират от корабоплаване,ло6ото е 4е сме6ката е на на гарба на даржавата а безхаберниците у нас никои неги съди

  • morski

    Ясно е, че работата отива на разсипване, въпорса е кой какво ще заграби... Лошото е, че много хора ще си загубят работата; то и сега има такива, които са само на заплата там, и е ясно че не може да продължава така, но няма държава, с корабоплаване която да е на загуба, а тук данните които се вадят са точно такива...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.