И ето идва най-щастливият ден...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И ето идва най-щастливият ден...

И ето идва най-щастливият ден...

Как ще сменяме мобилния оператор, запазвайки своя номер

Андриан ГЕОРГИЕВ
3565 прочитания

© Shutterstock


Ако е вярна сентенцията, че хубавите неща стават бавно, то това важи с особено голяма сила за преносимостта на мобилните номера в България. Одисеята, започнала в края на 2005 г., едва сега намери пътя към своя логичен завършек. През идната седмица трябва да влязат в сила единните правила, които "Мобилтел", "Глобул" и "Вивател" одобриха помежду си на 25 февруари, и на базата на които потребителите ще могат да запазват номера си, без значение кое лого е изписано на техния мобилен дисплей.

Методологията се базира на "Функционалните спецификации за осъществяване на преносимост", приети от регулатора КРС (Комисия за регулиране на съобщенията) през декември 2007 г. Те са крайният резултат от няколкогодишни преговори, обилно гарнирани със съдебни дела, словесни атаки, заплахи за глоби, неизпълнени ангажименти и откровено бездействие. Заветното право на избор на оператор и запазване на телефона е важна точка в регламентите на Европейския съюз и стъпка към насърчаване на свободния пазар. Още преди да стане член на ЕС, България пое ангажимента от 1 януари 2007 г. да въведе преносимостта, но поради съпротивата от най-големия играч на пазара "Мобилтел" това така и не се случи. Неприятният момент с европейските глоби обаче все пак беше избегнат, а след задължаващото разпореждане на КРС от август 2007 г. пътят към запазването на префикса най-сетне беше отворен.

Процедурата по преместване в друга мобилна мрежа скоро ще бъде оповестена на сайтовете на трите оператора и ще бъде

упражнение по търпеливост

за потребителите.

За да смените своя телекомуникационен доставчик, първо трябва да отидете в негов офис, да подадете заявление и да платите еднократна такса от 5 лв. До два работни дни ще получите удостоверение - сигурен знак, че сте платили всички стари сметки и сте в пълното си право да се прехвърлите към мобилната мрежа, която ви е на сърце. Този документ е валиден тридесет календарни дни, през които имате право да изберете своя нов оператор и да му връчите сертификата. Той, от своя страна, в рамките на 10 работни дни трябва да извърши техническото присъединяване на вашия номер.

Самото физическо прехвърляне ще продължава до седем часа и се извършва денем. В този период няма да може да провеждате обаждания от телефона си. Важно е да се отбележи, че в преходния период до прехвърлянето ви към новата мрежа (на теория това може да трае два календарни месеца) вие си оставате редовен потребител на "даряващия" оператор. Съответно отново ще трябва да се явите в офиса на стария си доставчик и да платите ползваната телефония, дори прехвърлянето ви да е технически финализирано. Известно време след това номерата, които ви търсят, ще бъдат известени, че набираният абонат се е прехвърлил към нова мобилна мрежа. Най-вероятно това ще става със звуков сигнал.

През първите шест месеца след старта на услугата операторите ще събират информация как се извършва преносимостта на номерата. При наличие на затруднения за потребителите, КРС ще бъде уведомявана своевременно и по-нататък е възможно процедурата да се улесни.

Настоящият ви оператор има няколко основания да ви откаже прехвърляне към свой конкурент. Така например, ако сте потребител на по-малко от три месеца, молбата ви ще бъде отхвърлена. Също така, ако сте абонат на предплатени услуги със зареден ваучер на стойност по-малко от 10 лв., отново няма да получите зелена светлина. Тези изисквания се прилагат, за да се блокират опити за измами и прескачания между различните мрежи.

В случай че не попадате в описаните групи потребители, много скоро преносимостта може да стане достъпна за вас. Михаела Калайджиева, директор "Правни отношения и регулация" в "Глобул", заяви за "Капитал", че услугата реално

ще стане факт в началото на април

От "Мобилтел" не се ангажираха с конкретен срок, но заявиха, че са напълно подготвени да осигурят възможност за преносимост на своите абонати. Албена Мирошникова, съветник към кабинета на председателя на КРС, също отказа да се ангажира с точни дати. Представител на "Вивател" увери, че този месец започват тестове между трите оператора и при благоприятни резултати "преносимостта на мобилните номера [може] да се пусне на пазара като услуга".

Какво ще означава това на практика? Правото за запазване на номера при избор на мрежа предоставя значително удобство, когато мигрирате към друг оператор, тъй като избягвате смяна на своята мобилна "идентичност" и произтичащите от това главоболия. Тепърва престои да видим как ще се отрази това улеснение върху размера на клиентските бази при "Мобилтел", "Глобул" и "Вивател". Николай Кичев, директор "Взаимоотношения с оператори и регулации" в най-големия безжичен оператор "Мобилтел", твърди, че неговата компания ще привлече повече абонати от своите конкуренти. Според него "обслужването на клиентите и мрежата на Мобилтел са най-добрите не само в България, но [и] сред най-добрите в ЕС". Логично към нейните абонати са се прицелили по-малките играчи - "Глобул" и "Вивател". Те са категорични, че от либерализацията на пазара ще спечелят най-много потребителите и са повече от склонни да не се съгласят с твърденията на "Мобилтел".

Ако е вярна сентенцията, че хубавите неща стават бавно, то това важи с особено голяма сила за преносимостта на мобилните номера в България. Одисеята, започнала в края на 2005 г., едва сега намери пътя към своя логичен завършек. През идната седмица трябва да влязат в сила единните правила, които "Мобилтел", "Глобул" и "Вивател" одобриха помежду си на 25 февруари, и на базата на които потребителите ще могат да запазват номера си, без значение кое лого е изписано на техния мобилен дисплей.

Методологията се базира на "Функционалните спецификации за осъществяване на преносимост", приети от регулатора КРС (Комисия за регулиране на съобщенията) през декември 2007 г. Те са крайният резултат от няколкогодишни преговори, обилно гарнирани със съдебни дела, словесни атаки, заплахи за глоби, неизпълнени ангажименти и откровено бездействие. Заветното право на избор на оператор и запазване на телефона е важна точка в регламентите на Европейския съюз и стъпка към насърчаване на свободния пазар. Още преди да стане член на ЕС, България пое ангажимента от 1 януари 2007 г. да въведе преносимостта, но поради съпротивата от най-големия играч на пазара "Мобилтел" това така и не се случи. Неприятният момент с европейските глоби обаче все пак беше избегнат, а след задължаващото разпореждане на КРС от август 2007 г. пътят към запазването на префикса най-сетне беше отворен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    ArnBarn

    Михаела Калайджиева казала... Защо например не каже и как на клиенти на Глобул им се надписват двукратно сметките? Как се спират изходящите обаждания на клиенти, които са в срок за плащане на фактура и са в пижавия им диапазон на т. н. кредитен лимит? Що не каже, че едно извинявай не могат да кажат от Глобул на клиентите си

  • 2
    Avatar :-|
    Димо Димов

    След дълго бездействие от страна на КРС, най-после приближихме към заветния момент.
    На двата по-големи оператора - "Мобилтел", които изоставих преди години заедно с тогавашния си номер, както и на "Глобул", които ще изоставя след месеци (дай боже!), но този път без да губя телефонния си номер, пожелавам повече възможности да проявят учтивост и внимание към клиентите си.
    А представителите на КРС, във времето в което бездействат, а то, вярвам е доста, бих посъветвал да си вземат неплатен отпуск и да отидат в нормална европейска страна и да видят, а защо не и лично да изпробват процедурата по смяна на оператора: КЛИЕНТЪТ отива еднократно и само при новия (приемащия) оператор със СИМ-картата и документ за самоличност и дава формален старт на процедурата. Това е.

  • 3
    Avatar :-|
    ххх

    Да,ама не,както казваше бай Петко Бочаров.Защото от днес Глобул едностранно променя условията по договорите с клиентите си като автоматично им удължава срока на договора с още една година и който иска да си смени мобилния оператор трябва да плати сто лева неустойка.Така на практика цената не е 5 лева ,а 100.С това се цели хората да бъдат затруднени при смяната на оператора.Хитро и по селски измислено.

  • 5
    Avatar :-|
    обслужен

    "Николай Кичев, директор "Взаимоотношения с оператори и регулации" в най-големия безжичен оператор "Мобилтел", твърди, че неговата компания ще привлече повече абонати от своите конкуренти. Според него "обслужването на клиентите и мрежата на Мобилтел са най-добрите не само в България, но [и] сред най-добрите в ЕС""

    Горното е най-дебелата лъжа. Обслужването на клиентите е под всякаква критика. Тарифите на сайта на Мтел са обяснени така, че да могат да се четат, както дяволът чете евангелието- разбира се- в полза на Мтел. На клиентите се отговаря само с общи приказки и е абсурд да ти отговорят с вярната крайна цена дори и за най-елементарен цифров пример. Всичко това, за да не би да потвърдят, че дадена фактура е изчислена грешно.

  • 6
    Avatar :-|
    pong

    Тромаво ми изглежда, но който иска да смени оператора - ще може. Което означава че МТел губят няколко десетко симкарти от мен ... Да ми е честито!

  • 7
    Avatar :-|
    bus_amateur

    Сбогом, Мтел!

    Доста ви снесох през последните години. Дано добре да сте го оплзотворили.

  • 8
    Avatar :-|
    Artu

    Сбогом Ментел! Нямате никакво уважение към клиентите си, нито в офисите си, нито от операторите си! Ако не си корпоративен клиент си безинтересен и може да чакаш по опашки или да не получаваш отговори на въпроса си "Защо оная там си пие кафето, а обслужването на гише става само за бизнес клиенти?".
    Крайно време е и трите мобилни оператора да се замислят за редовите си клиенти на договори, а не само на предплатени услуги и корпоративни клиенти.

  • 9
    Avatar :-|
    von dzerzhinsky

    известно е, че авторите и редакторите в капитал четат форума. по тази причина нека направят един анализ, защо 7 от 7 читатели са негативно настроени срещу политиката на компаниите и да напишат за това. истината е, че фирмите играят в стила на картел и прецакват абонатите си. колкото до Мтел...това е може би най-скапаната компания в ЕС. Кой от нас не е виждал служителките им в стил "чалга" които с чинно подострен маникюр тракат по компютъра, опитвайки се да формират просто изречение. Но не могат. Защото те са с манталитет и вид на продавачки, не на обслужващ персонал.
    Адиос Мтел!

  • 10
    Avatar :-|
    Мехххх

    Мтел чао зайо


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.