С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 7 мар 2008, 13:46, 5175 прочитания

Лидер в наддаването за порт Лом

Христо Ковачки е с най-голям шанс да стане новият стопанин на пристанището

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

"Лидер". Така се казва партията на бизнесмена Христо Ковачки. По стечение на обстоятелствата самоковският енергиен магнат заема лидерската позиция и в надпреварата за концесия на пристанище Лом, което е втория по важност дунавски порт за страната ни. Без да има официална информация, два независими източника заявиха, че офертата на Ковачки е най-висока и по всяка вероятност той ще е човекът, който ще контролира пристанището през следващите 35 години.

Самоковският бизнесмен участва в процедурата чрез фирмата "Брипорт" - обединение между "Брикел" и "Портови флот 99". И двете фирми са контролирани от Ковачки. Останалите състезатели в надпреварата за порта с конкретни предложения са "Кремиковци трейд" и бившият собственик на едноименния металургичен комбинат Валентин Захариев с "Интерпорт".


Освен за него и останалите двама кандидата изборът кой ще управлява пристанището се чака с нетърпение и от индустриалните компании, и от хората в Лом. Официалното решение на комисията за избор на концесионер ще бъде готово на 2 април. Ако цялата процедура не бъде блокирана със съдебно обжалване, пристанището в Лом ще стане първата голяма концесионна сделка за тази година.


Обещания за милиони


Според условията, определени от правителството, бъдещият концесионер трябва да направи минимум 66 млн. лв. инвестиции за 35-те години на стопанисване. От тях 30 млн. лв. трябва да бъдат вложени за първите четири години след сключването на договора. Другите числа в офертите, по които те ще бъдат сравнявани при класирането, са размерът на ежегодното възнаграждение за държавата и обемът товари, които кандидатът обещава да осигури през пристанището. Срещу почти всеки от тези показатели най-големи са числата, подадени в офертата на "Брипорт" (виж таблицата). Например предвидените инвестиции за 35 години са 185 млн. лв. срещу 88.5 млн. лв. в офертата на "Интерпорт" и 165 млн. лв. в тази на "Кремиковци трейд". "Част от предложенията на "Брипорт" са нереални, но те дават най-голям шанс на Христо Ковачки да стане новият стопанин на пристанището", коментират пристанищни експерти.



Публичното отваряне на офертите беше на 18 февруари. Тогава стана ясно, че от състезанието е отпаднал четвъртият претендент - "Порт Лом тест НРС", обединение между "Порт тес Лом" и украинска компания. С какви мотиви комисията е отказала да го допусне до отваряне на неговата оферта обаче не е ясно. След редакционното приключване на броя стана ясно, че Комисията за защита на конкуренцията е започнала процедура по проверка на конкурса за отдаване на концесия на пристанището след  подадена жалба на "Порт Лом тест НРС".

От Министерството на транспорта, което провежда процедурата, отказаха да назоват кога комисията ще обяви своето решение по подадените оферти, както и какво съдържат те. Мотивът им е, че според Правилника за прилагане на закона за концесиите длъжностните лица нямат право да разгласяват информация около концесиите, освен ако не е по Закона за достъп до обществена информация. В документа има и друга изрична забрана: "По време на процедурата за предоставяне на концесия изявления за средствата за масово осведомяване, свързани с провеждане на процедурата, не могат да се правят."


Обектът на желание


Интересът към пристанището не е случаен. Край малкия дунавски град се пресичат два приоритетни европейски транспортни коридора - четвърти и седми (съответно от Гърция към Централна Европа и по река Дунав от Австрия до Черно море) и дава добра възможност за внос и износ на всякакъв род стоки по тези направления. По железопътна линия то има връзка със Солун - един от големите европейски транспортни хъбове. Жп трасето обаче се нуждае от модернизация.

За 2007 г. товарооборотът през порта е близо 1.5 млн. тона. Приходите на дружеството за тази година се очаква да бъдат 6.5 млн. лв., а печалбата - около 700 хил. лв. Пристанище Лом има близо 300 000 кв.м площ, пет кея, 13 корабни места и близо 55 000 кв.м открита и 8500 кв.м закрита складова площ. Портовият флот включва два влекача и два катера. Пристанището обработва основно насипни товари - най-вече въглища, кокс, концентрати.


Интересът за участие


Един от най-големите клиенти на пристанището е "Кремиковци". Според изпълнителния директор на порта Борислав Михов софийският металургичен комбинат е направил около 45% от товарооборота през миналата година, затова и интересът към него от страна на индийския собственик не е случайна. Още повече че Лом е специализиран в обработката на насипни товари (предимно въглища, рудни концентрати и метали). Според непотвърдени слухове зад офертата на "Кремиковци" стои и интересът на бизнесмена Васил Божков. Присъствието на притежаваната от него "Трансимпекс" в Лом е забележимо - контролирани от него фирми са собственици на най-големия хотел в града, на бившия Морски клуб там, на бившия електрокарен завод и др. Връзката Прамод Митал - Васил Божков е и по линия на футболния клуб ЦСКА. Първият го купи от втория, но плащанията по сделката все още не са приключили според медиите.

Сред другите големи компании, които ползват порта, са "Стомана" - Перник, "Холсим" - България, и "Фарадей" - Стара Загора. На тях се падат около 35% от товарооборота. Бизнесът на останалите два претендента за пристанището също е свързан с типа товари, обработвани там. Валентин Захариев, който в момента е собственик на Оловно-цинковия комбинат в Кърджали, завода за тръби "Интерпайп" до "Кремиковци", "Горубсо-Мадан" и др., преди време обясни, че ако спечели концесията, ще използва пристанището, за да насочва товари от заводите си към Западна Европа. В момента неговите компании внасят и руден концентрат от Полша през порт Лом.

Неофициални намерения да се включат в търга за пристанището имаха още няколко компании. Сред спряганите имена бяха варненската група ТИМ (която приватизира Параходство "Българско речно плаване") и контролираната от Цоло Вутов "Геотехмин". Вутов чрез "Елаците мед" е собственик и на "Пътно поддържане" - Лом. В графата на чуждестранните кандидати пък източници поставяха руската компания "Мечел", която добива и продава въглища, желязна руда и никел. Като евентуален кандидат в търга се сочеше и собственикът на "Прогрес М 2000" Пламен Младенов, който има големи земеделски масиви в района на с. Мокреш близо до същия град. Той има фирма с почти същото име като дисквалифицирания четвърти кандидат за порт Лом.

Офертата на Ковачки

Христо Ковачки чертае грандиозни планове за бъдещето на порта, ако се съди по офертата му. Предложените 185 млн. лв. вложения за следващите 35 г. обаче ще дойдат основно чрез реинвестиция на печалбата, казват негови представители. Това изглежда трудно постижимо, при положение че оборотът на ломското дружество сега е 6.5 млн. лв., а печалбата - под 1 млн. лв. Инвестициите ще бъдат в нови складове, техника и кейови места.
Ковачки е собственик на ТЕЦ "Марица 3" - Димитровград, и "Брикел". Той е концесионер и на мините "Бобов дол" и "Ораново" и собственик на мини "Станянци", "Бели брег", "Открит въгледобив-Перник" и др. Негови са и топлофикациите в Бургас, Враца, Сливен, Плевен и др. Собственост на бизнесмена са и веригата "Магазини Европа", консервният завод "Сторко" - Плевен, малки дялове от Общинска банка и едноимеият застраховател.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Naspers се разделя на две и прави европейски IT гигант с оценка от 120 млрд. долара Naspers се разделя на две и прави европейски IT гигант с оценка от 120 млрд. долара

Южноафриканската компания листна Prosus на борсата в Амстердам

15 сеп 2019, 84 прочитания

Съдът окончателно блокира повечето активи на "Ремотекс - Раднево" Съдът окончателно блокира повечето активи на "Ремотекс - Раднево"

Очаква се решение и по иск на бивши работници и кредитори, което може да върне имущество във фалиралата компания

15 сеп 2019, 440 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Златен рекет

Държавата пак си поиска съдружие с концесионера на находището в Челопеч

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие