С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 11 апр 2008, 14:43, 3894 прочитания

Инвестиции на къси разстояния

Все повече западни компании изнасят производства в близки държави. И България е на картата им

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

През 2003 г. британският производител на офис консумативи Greenman Group започва да изпитва значителни оперативни затруднения, които се дължат на нарастващите разходи и трудностите, свързани с намирането на качествена работна ръка за фабриката на групата в Епсом (близо до Лондон).
Логично възниква въпросът за преместване на производството на ново място. Greenman проучва редица възможности, включващи Източна Европа, Китай и Индия. По-голямата част от бизнеса на компанията обаче е в Западна Европа, а фирмата има сериозни амбиции и към навлизане на пазарите в Централна и Източна Европа и Русия. И така България се оказва удобната пресечна точка, като осигурява достъп до 560 милиона потенциални клиенти. Именно географската близост на страната ни до потребителите на Greenman Group я превръща в предпочитана локация пред Китай и Индия, въпреки че там работната ръка е в пъти по-евтина.

Днес все повече европейски компании мислят по подобен начин и предпочитат да преместят част от производството си в страни от Източна Европа вместо в Далечния изток. "Европейските компании са притиснати от падащия долар и имат проблеми с продажбите в САЩ. Когато стойността на долара спрямо еврото пада, континенталните производители, които търгуват с американски фирми, трябва да се примирят с по-ниски продажби или да търсят нови бизнес модели", твърди Виктор Манев, управляващ съдружник в консултантската компания "ММ консулт". Едно от естествените решения на този проблем според него е т.нар. ниършоринг - пренасяне на производствени мощности в съседни или близки страни с цел по-ниски разходи в бъдеще.


"Когато производството се изнася на близки разстояния, транспортът и логистиката са облекчени. Според мен компаниите, които са инвестирали в България по този начин, са сред най-желаните инвеститори. Например Montupet и Keros Ceramica в Русе, Liebherr до Пловдив и други", твърди Валентина Александрова, директор "Инвестиционно и правно обслужване" в Българската агенция за инвестиции.

Не само близостта...


Преди малко повече от година френският производител на автомобилни части Montupet се спря на Русе, за да инсталира новите си производствени мощности. Компанията вложи 80 млн. лв. в своя завод там, където към момента работят 110 служители. За тази инвестиция България се конкурира със Словения, Словакия и Румъния в продължение на шест месеца, разказа вицепрезидентът на компанията Дидие Крозе. От гледна точка на близостта до бъдещите клиенти всички останали страни имат неоспоримо предимство - и в трите за разлика от България има действащо автомобилостроене. И все пак Русе печели битката. "Избраха България заради конкурентните условия, които им предложихме, и като цяло добрата среда за правене на бизнес в страната. Освен това проблемите с инфраструктурата в индустриалния парк вече бяха решени, а за инвеститорите това не е маловажно", каза директорът на Индустриален парк Русе Валери Андреев. Според него повечето чужди компании, които разкриват производства тук, използват страната като трамплин за навлизане на нови пазари и освен това стават по-конкуренти, тъй като разходите за правене на бизнес в България обикновено са по-ниски. Думите му се потвърждават - за фабриката си в Русе Montupet вече е добавила нови клиенти към досегашните - Renault и Dacia. Германският производител Audi също е поръчал на предприятието цилиндрови глави за фабриката си в Унгария. А през следващата година, когато в Русе ще се произвеждат по 2000 цилиндрови глави на ден, идва и нов потребител - британската фабрика на Ford.

Загубени в превода


Много западноевропейски производители са разочаровани от аутсорсинга си в Азия и причините за това не са малко. Преди известно време германска верига ресторанти за бързо хранене решава да направи визуални промени в сметките за клиенти - общата сума за плащане трябвало да бъде удебелена. За да спести разходи при изработката, мениджмънтът се обръща към IT специалисти в Индия. Азиатските програмисти обаче изтълкуват задачата твърде буквално и вместо да подчертаят цялата обща сума, удебеляват само думата "общо за плащане", но не и самата цифра. Специалистите обясняват парадоксалния случай с разминаването в разбиранията на двете страни в преговорите. "В Европа общата история и традиции улесняват до голяма степен разбирателството и сътрудничеството в бизнеса", се казва в анализ на Deutsche Bank Research. България и останалите страни от Източна Европа трупат точки и по друг показател - по-ниски разходи за комуникацията. По-сложните проблеми могат да бъдат решени единствено в разговори лице в лице. И тъй като България географски е по-близко до потенциалните възложители, взаимните посещения на място са много по-евтини и бързи, твърдят от Deutsche Bank Research.



Услуги за износ

Аутсорсингът традиционно се свързва с високите технологии. И докато за големи проекти, особено за хардуер, все още предпочитани дестинации остават Индия и Китай, процесите, свързани с нуждата от по-висока добавена стойност, все по-често се извършват в България и други източноевропейски страни. "Страната ни е много силна в сферата на IT/мобилните комуникации. Българските поделения на западни софтуерни компании са предпочитани за софтуерни разработки за мобилните телефони", твърди Виктор Манев. Според него точно високите технологии в сферата на мобилните комуникации са най-податливата на ниършоринг индустрия. "Развитието на програмни продукти и проектирането на интегрални схеми не изискват големи инвестиции и при тях ефектът е най-голям поради разликата в заплащането на квалифицирани инженери", допълва Николай Беров, дългогодишен управител на ботевградския завод на високотехнологичната белгийска компания Еpiq Electronic Assembly и настоящ управляващ директор на консултантска компания "Триана".

Други възможни сфери за развитие на този бизнес модел са аудио-визуалните услуги, като например производството и разпространението на кино и видеофилми, някои културни, спортни и развлекателни дейности. Много компании търсят възможности за ниъшоринг и на компютърна анимация. Според анализаторите в близко бъдеще влияние ще придобият и услугите в областта на здравеопазването и социалните услуги. България може да стане предпочитана заради комбинацията от добри специалисти, все още ниските разходи за заплатите им и като цяло по-добрите цени на услугите. "Пловдив вече масово привлича гръцки пациенти, но за да има цялостен ефект, е нужен сериозен инвестиционен проект", твърди Манев.

Не е лесно да се даде категорична оценка за мащабите на този бизнес, защото няма конкретни данни за финансовия му обем. Все пак някаква приблизителна представа дава статистиката за отделни сектори. Според изследователската агенция IDC глобалните разходи за аутсорсинг услуги в сферата на информационните системи през 2007 г. са надминали 99 млрд. долара. Аутсорсингът на бизнес процесите според IDC бележи ръст от 9% всяка година и в момента е на стойност над $80 млрд. Експертите на Deutsche Bank Research пък твърдят, че около една четвърт от целия аутсорсинг вече се пада на ниършоринга, а тенденцията е за нарастване на този дял. Липсва и статистика за изнесените към България бизнес услуги, но компаниите в сегмента постоянно се увеличават.

Вчера и утре


Офшорингът като средство за намаляване на производствените разходи е познат отдавна. "В ранните петдесет години на миналия век обаче процесът протичаше обратно - работниците отиваха във фабриките", каза за "Капитал" Ян ван дер Орд, вицепрезидент на анализаторската компания A.T. Kearney. Днес процесът е обратен - фабриките "се транспортират" при по-евтините служители.

Почти всички прогнози са за предстоящ бум на изнесени към България услуги. Повечето от дошлите тук чуждестранни компании са доволни от бизнес средата и публично заявяват намерения за нови инвестиции и проекти. И докато преди няколко години едно от основните предимства на дестинацията България бяха по-ниските заплати, сега този плюс бавно се заличава. Така както това се случи преди няколко години в страни като Чехия, Словакия и Унгария. "Очакваме в следващите пет години вследствие на приема на България в ЕС предимството от ниските заплати да бъде заличено", заяви Ян ван дер Орд. "Държави като България се справят добре в услугите с висока добавена стойност, но трябва да се фокусират преди всичко върху проекти, които изискват географска и културна близост".

Преди три години България попадна за първи път в класацията на A.T. Kearney за атрактивните аутсорсинг дестинации. Тогава страната заемаше 15-о място предимно благодарение на ниските разходи за заплати на служителите. Анализаторите се опасяваха, че ако останалите два критерия - наличие и умения на специалистите и бизнес среда, не се подобрят, атрактивността ще намалее. През 2007 г. обаче страната се предвижи с шест места нагоре - до деветото място (виж таблицата), като по този начин измести от челната десятка друга източноевропейска държава - заемащата до този момент седмото място Чехия. Това се случи благодарение на покачването на индикатора "наличие и умения на специалистите" от 0.86 на 1.0 пункта, докато "финансовата изгодност" се понижи минимално от 3.29 на 3.2 пункта.


Преместването на производства и услуги


Плюсове

- Малка часова разлика

- Достъп до допълнителни за компанията ресурси

- Бърза реакция при изменения в средата

Минуси


- Загуба на контрол над собствените ресурси

- Риск от изтичане на информацията или поява на нов конкурент

- Неочакван отказ от страна на ниършоринг партньора

- Допълнителни разходи за трансфер на производството



Жаргонът на специалистите


Ниършоринг
- от гледна точка на западноевропейските компании преместване на производства в близки страни от Източна Европа. Дестинациите може да не са в същия континент. Така например френски компании често използват ниършоринг в страни от Северна Африка, които все пак са географски близо.
Офшоринг
- общото понятие за преместване в друга държава
Аутсорсинг - прехвърляне на странични за фирмата дейности към друг изпълнител
Оншоринг - пренасянето на производствени капацитети във вътрешността на самата държава.
Инсорсинг (бексорсинг) - обратно привличане на производствени процеси и функции в изходящата страна.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Toyota инвестира 400 млн. долара в компанията за автономни технологии Pony.ai Toyota инвестира 400 млн. долара в компанията за автономни технологии Pony.ai

Японската автомобилна компания цели да засили разработването си на атономни превозни средства

29 фев 2020, 344 прочитания

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 1083 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 3789 прочитания

28 фев 2020, 3031 прочитания

28 фев 2020, 2653 прочитания

28 фев 2020, 2575 прочитания

28 фев 2020, 2224 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
16 000 разгневени мъже

Дребни акционери на Deutsche Telekom искат обезщетения за милиони в исторически процес

Още от Капитал
"Белите" петна на София

Главният архитект посочи 684 ха свободни терени в София в потвърждение на идеята си за компактно развитие на столицата

Сбогом, Lafka

Очакването на пазара е веригата да заработи като място за продажба на продуктите на държавния тотализатор

Супермаркет у дома

Иван Александров, изпълнителен директор и основател на eBag.bg, пред "Капитал"

Барселонска треска

Какво стана ясно за разследването на испанските власти, което се занимава и с Бойко Борисов, и докъде може да стигне то

Произходът на видовете според Сабина Радева

Детската книга за труда на Чарлз Дарвин, която стана хит във Великобритания и по света, излиза на български

Книга: Лив Стрьомквист - "Плодът на познанието"

Вместо да ремонтира стари йерархии, комиксът отваря място за варианти, в които да няма унижени и изключени

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10