История на дот бг мечтата...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

История на дот бг мечтата...

Любен Белов, съосновател на &quot;Нет Инфо.БГ&quot;, който напуска компанията след придобиването й от SMI<br /> <br />

История на дот бг мечтата...

... или как създателите на Нет Инфо започнаха една компания и я продадоха успешно

Асен ГЕОРГИЕВ, Андриан ГЕОРГИЕВ, Лили АПОСТОЛОВА
12804 прочитания

Любен Белов, съосновател на &quot;Нет Инфо.БГ&quot;, който напуска компанията след придобиването й от SMI<br /> <br />

© Надежда Чипевa


Какво е необходимо, за да създадете успешна българска интернет компания? Създателите на Google - Лари Пейдж и Сергей Брин, заключени в мазето? Може би да, но това едва ли е възможно. Другият начин е да имате обмислена бизнес идея, фокус върху осигуряването на собствени приходи, колкото може повече инвеститори за различните фази от растежа на компанията и... непресъхващ ентусиазъм.

Всички тези жизненоважни съставки присъстват в историята на "Нет Инфо.БГ" - най-голямата българска интернет компания и по приходи, и по дял на пазара на онлайн реклама. Със сигурност това е и най-високо оценената българска интернет фирма, след като през миналата седмица беше огласена продажбата й на финландската медийна група Sanoma Magazines International.

Идеята

Преди десет години светът беше полудял по инвестиции във всичко, което намирисва на интернет бизнес. През вече далечната 1998 г., в момента, познат на американските борсови инвеститори под името "Дотком бум", двама съученици от Английската гимназия в София се осмеляват да опитат своя бизнес късмет. Те решават да създадат българска интернет компания. Става дума за дипломирания юрист Любен Белов и Виктор Пенев - човек с бизнес образование и професионален опит от Америка.

Идеята идва от Виктор: "Тогава работех като инвестиционен банкер в JP Morgan, Лондон, и току-що се бях запознал с бизнес плана на най-големия интернет портал в Южна Америка - Star Media. Когато дойдох в София, успях да запаля Любен, който заряза всичко и се отдаде на идеята." Виктор остава в чужбина, откъдето дава идеи и помага на проекта с намирането на инвеститори. Любен се захваща с ежедневните операции в София и отговаря за всичко, свързано с компанията, на местна почва.

Самият Любен признава, че в началото не е знаел нищо нито за глобалната мрежа, нито за бизнеса на интернет фирмите. Чувал бил само за току-що създадения български портал gyuvech.bg и неговия американски прототип Yahoo!. По това време не знаел нищо за втория български портал dir.bg, който става лидер на пазара. В крайна сметка обаче с времето "Нет Инфо" ги задминава и заема първото място.

Във всеки случай основната идея на "Нет Инфо" - и тогава, и сега, е била да доставя съдържание на българските потребители и да печели от онлайн реклама. "Oсновните направления в съдържанието, казва Любен, почти не се промениха - пощата abv.bg, портала на gyuvech.bg и новините на "Нет Инфо" съществуват и днес. Това, което не бяхме предвидили, е колко трудно ще е да продаваме интернет реклама на бизнеса, който въобще не беше чувал и не искаше да знае какво е това." А Виктор Пенев допълва: "Дълго време обяснявахме не само концепцията за интернет, но и далеч по-сложната - импресия."

Финансирането

И така, във времената, когато рекламодателите първо трябва да бъдат образовани, бизнесът на "Нет Инфо" първоначално не потръгва. Началните 32 хиляди долара, дадени поравно от Виктор и Любен, стигнали само до средата на 1999 г. За да продължат, се наложило да потърсят допълнително финансиране. "Намерихме го от така наречените бизнес ангели - физически лица, които придобиха дял във фирмата. В конкретния случай те бяха мои колеги от банката в Лондон", разказва Виктор. А Любен си спомня в числа как двамата успели да убедят въпросните колеги-ангели, че "Нет Инфо" струва 660 хиляди долара и получили от тях около 20% от тази сума (130 хил. долара) чрез увеличение на капитала.

Тези пари обаче също се оказват недостатъчни. На следващата година - 2000 г., в която интернет балонът от другата страна на океана е в най-надутото си състояние, двамата предприемачи още веднъж остават без кешови наличности. "Този път оценихме компанията на над 2 милиона долара, от които успяхме да пласираме около 10% и така получихме нова финансова инжекция от 250 хил. долара", казва Любен.

Още една година по-късно ситуацията отново е плачевна. "Нет Инфо" за пореден път е приключила кеша, но вече интернет балонът се е спукал и намирането на финансиране се оказва супертрудна задача. Любен си спомня: "Хората стояха известно време без заплати и намирането на пари за тях беше най-важното за мен. Истината е, че оцеляването на компанията в огромна степен се дължи на качествата на екипа, който все повече навлизаше в бизнеса и имаше неизчерпаема вяра в идеята. Успяхме да намерим нови 47 хил. долара, но този път при оценка на компанията от само 300 хил. долара."

Това е и повратната точка в бизнеса на "Нет Инфо". През 2002 г. "Нет Инфо" успява да си покрие разходите и оттогава насам е на печалба с приходи от реклама, които се удвояват всяка следваща година. Както между другото и пазара на онлайн реклама.

Продажбите - ключът към успеха

Най-тежкия момент според Любен е бил преди третия кръг на финансирането, когато в компанията влизат пари, които все още не са достатъчни, за да покрият разходите. Тогава, с ясна идея, че най-важното усилие е развитието на екипа, който търгува рекламите, Любен сам се включва в продажбите и започва да ходи при клиенти. Успоредно с това фирмата организира "обучителни" програми, насочени към местните медийни агенции, за да ги запознаят с възможностите на интернет пазара.

След този момент приходите започват да растат, а портфолиото на компанията набъбва чрез придобиване на млади и обещаващи проекти. "Нет Инфо" вече твърдо е номер едно на пазара и е класически бизнес успех. През 2006 от американския венчър фонд "Тайгър холдинг" се свързват директно с Любен Белов и договарят покупката на 33% от компанията.

Горе-долу така звучеше краят на историята до миналата седмица. В началото на тази обаче усещането за успех е много по-силно. Особено като се има предвид новата пазарна оценка и факта, че този път и за двамата се очертава окончателен изход от начинанието.

Виктор Пенев, изпълнителен директор и съосновател на "Нет Инфо.БГ"

Фотограф: Цветелина Николаева

Какво е необходимо, за да създадете успешна българска интернет компания? Създателите на Google - Лари Пейдж и Сергей Брин, заключени в мазето? Може би да, но това едва ли е възможно. Другият начин е да имате обмислена бизнес идея, фокус върху осигуряването на собствени приходи, колкото може повече инвеститори за различните фази от растежа на компанията и... непресъхващ ентусиазъм.

Всички тези жизненоважни съставки присъстват в историята на "Нет Инфо.БГ" - най-голямата българска интернет компания и по приходи, и по дял на пазара на онлайн реклама. Със сигурност това е и най-високо оценената българска интернет фирма, след като през миналата седмица беше огласена продажбата й на финландската медийна група Sanoma Magazines International.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    t

    "В крайна сметка обаче с времето "Нет Инфо" задминава Дир.бг и заема първото място."

    Пълна лъжа!!!

    Дир.бг все още е най-популярният портал в България

  • 2
    Avatar :-P
    verijuana

    т, чуваш ли се какви ги говориш?

  • 3
    Avatar :-|
    alexis

    verijuana, погледни в www.alexa.com и ще видиш, че не си прав/а. Дир.бг е в пъти по-популярен от нетинфо.бг
    Поздрави!

  • 4
    Avatar :-|
  • 5
    Avatar :-|
    cuse

    Алекса само ще ви сравни двата айта, но под нетинфо в статията се има в превдид цялата група сайтове - включително и абв

  • 6
    Avatar :-|
    do t

    "В крайна сметка обаче с времето "Нет Инфо" задминава Дир.бг и заема първото място."

    Пълна лъжа!!!

    Дир.бг все още е най-популярният портал в България


    Какво значи по-популярен? Че повече хора цъкат из форумите ли?
    Щом нетинфо държи най-голям дял от рекламите, значи е номер 1.
    Пазара сам оценява кой е на парво място и кой не. Не е необходимо мнението на отделни "експерти"!

  • 7
    Avatar :-|
    Az

    Съзидателно към авторите:
    "Виктор Пенев - човек с бизнес образование и професионален опит от Америка"..."Идеята идва от Виктор: "Тогава работех като инвестиционен банкер в JP Morgan, Лондон"...
    Малко по-внимателно с детайлите :))

  • 8
    Avatar :-|
    realist

    Дир.бг е най-цензурираният сайт.Ако по времето на Живков имаше интернет то Дир.бг щеше да е основният сайт,както беше вестник "Работническо дело".Ако в Дир.бг напишеш коментар,който не е удобен за управляващите не го публикуват.Ако решът въобще да публикуват коментари то избират най-пошлите и безсмислени и ги пускат след около 1 час,когато вече статията е в архива.Статиите са написани угоднически и личи,че са платени и поръчкови.Аз лично вече не посещавам този сайт защото е гнусен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK