Един сок за двама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Един сок за двама

Един сок за двама

Английски фонд стана съдружник с основателя на ВВВ Пламен Минчев

Мара ГЕОРГИЕВА
7373 прочитания

Соковете и млеката с марката BBB имат още един собственик. Базираният в Лондон фонд за дялови инвестиции NBGI Private Equity купи дял от производителя "Бовис" - доскоро част от "ВВВ груп". Мажоритарният дял от дружеството остава притежание на създателя на групата Пламен Минчев. Цената на сделката не бе посочена. Формално българският производител на сокове се води собственост на регистрираната в Кипър компания "Джистил инвестмънт". Новият акционер вече има представител в ръководството и контрол върху мениджърския екип.

"Целта на сделката е не само да се развие и структурира бизнесът на групата, но и да навлезем в нови сегменти на пазара - например бутилирана вода, дистрибуция, при това не само в България, но и в региона", уточнява Пламен Минчев.

Първи по време, втори по място

"Бовис" произвежда натурални сокове и дълготрайни млека с марката ВВВ. Това е първата частна компания за производство на натурални сокове, която започна да работи в края на 1991 г. В началото продуктите на фирмата се изработваха на ишлеме в производствените халета на "Ботевградска вишна", но през 1995 г. ботевградската фабрика бе приватизирана и стана притежание на "БББ груп". Компанията изгради свой завод и в столицата - "Линк", но през 2005 г. софийските производствени мощности бяха преместени в Ботевград, а теренът на завод "Линк" ще бъде използван за строеж на комплекс от офиси и търговски площи.

Произведените от "Бовис" сокове през 2007 г. са на стойност 30 млн. лв., а печалбата на дружеството - приблизително 5.5 млн. лв., уточнява Пламен Минчев. Според него соковете BBB от началото на 2008 г. са отбелязали 28% ръст в продажбите и имат пазарен дял от 16.5%-17%. Това им отрежда второ място след "Капи" на "Кока Кола". По данни на компанията ВВВ е лидер при продажбата на сладките напитки за вкъщи. След броени дни ще стартира производство на сокове ВВВ в стъклени бутилки от 250 мл, съобщиха от компанията. С това към асортимента от досегашните 22 вида напитки в картонени опаковки (призма тетра пак), ще се прибавят още шест - в стъклени бутилки.

Преди време интерес към производителя на сокове прояви и австрийският фонд за дялови инвестиции Wing Equity, който по-късно стана част от "Соравия груп" и купи компанията за бутилиране на вода "Девин", но до реална сделка не се стигна. В портфейла на "БББ груп" беше и консервният комбинат "Сторко" - Плевен, но през 2006 г. той бе продаден на Христо Ковачки.

Английско-гръцки привкус

Основен акционер в NBGI Private Equity е Националната банка на Гърция, която в България е собственик на ОББ. Това е първата инвестиция на фонда в България. "В повечето случаи търсим мажоритарен пакет, но сме гъвкави и ако компанията, в която инвестираме, има силен мениджърски екип, миноритарният дял също представлява интерес за нас", коментира Димитър Гюрджилов, директор на NBGI. "В случая с "Бовис" бяхме привлечени от силата на марката ВВВ и традиционното качество на продуктите на компанията", допълва той.

NBGI Private управлява капитал от 850 млн. евро, които са набрани в последната година и половина. Около 350 млн. евро от тях са предназначени за сделки във Великобритания, а останалите - около 500 млн. евро, ще бъдат инвестирани в Югоизточна Европа. Освен в ВВВ досега NBGI има три други сделки в Гърция - във фирми за производство на сладолед и лекарства и в частно училище, уточни Димитър Гюрджилов.

"Фондът се интересува от инвестиции в сектори, които ще спечелят от повишаването на доходите на хората - например производство и дистрибуция на бързооборотни стоки. Но интересите на фонда са насочени и към други сектори в икономиката", коментира той. Гюрджилов уточни, че са отворени към идеята дружество "Бовис" след време да бъде листвано на фондовата борса.

Растящият пазар

Миналата година бе добра за производителите и вносителите на плодови сокове и нектари. Потреблението им достигна 85 млн. литра, което е с 15% повече от 2006 г. (74 млн. л). Продажбите са на стойност 167 милиона лева, уточни инж. Милчо Бошев председател на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България. В сравнение с базовата 1990 г. годишното потребление на сокове на глава от населението е почти четири пъти по-високо и през миналата година достига 11.2 литра.

Резултатите за първото тримесечие на тази година показват същата възходяща тенденция в потреблението. Търсенето на натурални плодови сокове и нектари е повишено със 17%, което е с близо 3 млн. литра повече от сравнение със същия период на 2007. Според експерти в сектора две са основните причини за големия ръст в този пазарен сегмент - стремежът на потребителите да консумират по-здравословни продукти и огромното разнообразие в предлагането.
Проучване на браншовата асоциация, проведено през лятото на 2007 г., показва, че купувачите могат да избират сред над 500 вида плодови сокове и нектари в различни опаковки и разфасовки от над 40 български и вносни марки. Растат предпочитанията към соковете със 100% съдържание на плода - делът им през 2007 достига 27.6%. Най-търсени продължават да бъдат нектарите "праскова" и "кайсия" (32.4% дял ), следвани от соковете "портокал" (25.9%), смесени плодове (12.6%), и "ябълка" (6.1%), уточнява Милчо Бошев.

По експертни данни лидер на пазара е "Капи" с 27% дял по обем продадени сокове. Следват BBB, "Флорина" (около 11.5%), "Присан" (на "Пепси") и "Куинс" (с по около 9-10%).

Потребление

85

млн. литра е потреблението на сокове и нектари през 2007 г.

Пазарен дял

16-17%

е пазарният дял на соковете ВВВ, по данни на компанията

Соковете и млеката с марката BBB имат още един собственик. Базираният в Лондон фонд за дялови инвестиции NBGI Private Equity купи дял от производителя "Бовис" - доскоро част от "ВВВ груп". Мажоритарният дял от дружеството остава притежание на създателя на групата Пламен Минчев. Цената на сделката не бе посочена. Формално българският производител на сокове се води собственост на регистрираната в Кипър компания "Джистил инвестмънт". Новият акционер вече има представител в ръководството и контрол върху мениджърския екип.

"Целта на сделката е не само да се развие и структурира бизнесът на групата, но и да навлезем в нови сегменти на пазара - например бутилирана вода, дистрибуция, при това не само в България, но и в региона", уточнява Пламен Минчев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Adi

    Най-сетне! След две години!

  • 2
    Avatar :-|
    Sin

    Хе-хе. Ще има имение за любовницата в Италия...

  • 3
    Avatar :-?
    Ме4о

    Предполагам, че сега Пламен Минчев ще използва случая да изрита цялата група "специалисти" от "ВВВ" . Разкарат ли се мижетурките от търговския отдел и маркетинга, спокойно можем и ние да инвестираме в марката "ВВВ"! :)

    Един от мениджърите им вика на натуралните сокове : сокОве и не знае къде се намира СУ"Кл.Охридски" ! :) Взеха му квартира в ж.к."Зах.фабрика" (до "Западния парк"), а човека два месеца си мислеше, че живее в ж.к."Стрелбище"(до "Южния парк")! :) Ходи облечен с риза и официален панталон - дълбок, закопчава го чак над пъпчето - абсолютна селска пръчка! :)
    Чудите се какво прави в "ВВВ груп" ли?! Ами, партньор е в ДАЛАВЕРИТЕ на ТЪРГОВСКИЯ ДИРЕКТОР! А, тези далавери са много, повярвайте ми!! Комисионни от рекламни договори, комисионни от дистрибуторите и най-вече покрай "ВВВ" се продават "скритите марки" на въпросният търговски директор Владимир Георгиев! Тези "скрити марки" са други безалкохолни напитки собственост именно на Владимир Георгиев! Ако работиш в "ВВВ груп" като търговски представител и не продаваш ДРУГИТЕ марки, моментално те гонят, независимо от резултатите които имаш и които си постигнал в продажбите на "ВВВ"!

    Та значи, този Владимир Георгиев почти срути търговската марка "ВВВ"!! Дано сега с новия инвеститор нещата се възстановят, поне отчасти!
    Аз лично бих инвестирал в "ВВВ", защото ако приемем, че от NBGI Private Equity направят необходимите промени в търговския отдел, то другите неща в "БОВИС"АД са на европейско ниво!


  • 4
    Avatar :-P
    Комитата

    Ха-ха, Ме4о !
    Изглежда на този въпросния Владимир........Георгиев нашият дистрибутор му викаше Владко Неадекватко! Един път се появи в склада докато пазарувах.......... ама мисля, че нямаше акцент този ...........!!
    Безалкохолните му ги произвежда една фирма тук в Благоевград , но ги няма на пазара - сигурно работят само за износ ! :))

  • 5
    Avatar :-|
    анонимен

    В тази фирма не се цени нищо.Тук се дават само празни обещания и голи лъжи.Не се ценят работниците и затова всички други сокове имат по-голям пазарен дял от БББ.

  • Анонимен

    Добрите работници си тръгват без да имат право даже да се защитят.Защото могат да кажат много неща и някой може да пострадат.Влизаш през парадния вход,а те изпъждат през задната врата!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.