Мълчанието е борсова печалба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мълчанието е борсова печалба

Бившият изпълнителен директор на EADS Ноел Форжар май ще изпусне самолета

Мълчанието е борсова печалба

Според френския финансов регулатор ръководството на авиационния гигант EADS е спечелило от продажбата на акции с вътрешна информация

Константин НИКОЛОВ
1505 прочитания

Бившият изпълнителен директор на EADS Ноел Форжар май ще изпусне самолета

© Reuters


Малкият автомобил Smart се приближава с бавен ход към бяла парижка сграда. Паркингът пред нея е препълнен и шофьорът едвам намира свободно място. От дребната кола излиза един от най-могъщите доскоро мениджъри във Франция: 62-годишният Ноел Форжар, бивш изпълнителен директор на самолетния гигант Airbus и компанията майка EADS. Така той пристигна на разпит във френската полиция, където беше задържан за 36 часа по обвинения в търговия с вътрешна информация. След като беше освободен срещу гаранция от 1 млн. евро, Форжар трябваше да претърпи унижението да бъде сниман от всички камери като най-върлия обществен враг.

"Няма да ти кажа нищо"

Кръстосаният разпит от полицията и френския борсов регулатор AMF имаше за цел да разбули дали Форжар се е възползвал от положението си и е продал на голяма печалба акции в ЕADS през 2005 и 2006 г. Според обвиненията на властите той е натрупал печалба на борсата от милиони евро само дни преди книжата да се сринат. Форжар категорично отхвърля нападките срещу него, но следователите не дават сигнал, че му вярват. AMF разследва още 17 други мениджъри в EADS, сред които е и сегашният изпълнителен директор на Airbus Томас Ендерс.

Историята започна да се разплита през март 2006 г., когато бордът на директорите на концерна спешно се събира на среща. Според френския вестник La Tribune мениджърите за първи път открито обсъждат вероятността да има забавяне на хитовия самолет A380, който е очакван от авиокомпаниите с нетърпение и който е жизненоважен за бъдещето на EADS и Airbus. През март 2006 г. бордът разбира, че ще бъдат доставени далеч по-малко самолети от планираните. Обявяването на подобна новина би довело до срив на акциите на групата. Вместо това мениджърите предпочитат да си държат езика зад зъбите и вкупом се "втурват" към борсата. Директорите масово започват да използват опциите си и да продават акциите си. Според сп. Spiegel Форжар е спечелил 2.5 млн. евро само през март 2006 г. Той е притежавал опции да придобие акции на компанията на цена от 15 евро, които е упражнил и впоследствие е продал акциите за по над 30 евро. Маркетинговият директор на ЕADS Жан-Пол Гут получил 1.15 млн. евро, а други четирима членове на борда спечелили между 365 000 и 1.2 млн. евро. EADS разкрива проблемите си чак през юни 2006 г., три месеца след срещата на борда. Само за час акциите на компанията се сриват с 26% (виж графиката). Форжар подаде оставка малко по-късно. Въпреки това скандалът продължи да се разраства. Основните акционери в компанията - германската Daimler и френската Lagardеre, също са разследвани защо през април 2006 г. са продали акции общо за 7.5% в EADS.

Да делим по съседски

Настъпилата криза дойде след месеци на вътрешни борби за надмощие в EADS във френско-германския център на тежестта. Тези интернационални спорове постоянно са трън в очите на инвеститорите и винаги са се отразявали на акциите на концерна. Форжар и Ендерс бяха съизпълнителни директори на EADS. Французинът достигна върха през 2005 г. с помощта на подкрепата на президента Жак Ширак. Daimler пък наложи Ендерс, който да е противовес на Форжар. Двамата така и не намериха общ език и след напускането на Форжар "двойните постове" бяха закрити. Днес двете страни си разделят управлението на EADS и на Airbus - първата е управлявана от французина Луи Галоа, а втората - от Ендерс. Въпреки че германецът първоначално се "отърва" от разследването, сега AMF проверя съмнителна търговия с негови акции. В аферата беше замесен дори бившият премиер на Франция Доминик дьо Вилпен, за когато също се твърди, че е знаел за трудностите на компанията.

Наследство за милиони

Според френското законодателство човекът, разполагащ с вътрешна информация (от англ. insider), е някой, който чрез позицията и поста си има "привилигирована" информация за дадена публична компания. Този човек попада под ударите на закона, когато използва тази информация за лично облагодетелстване. Случаят с Ноел Форжар става изключително сложен, тъй като AMF трябва да разполага с безспорни документи, за да докаже, че той е знаел за закъснението в производството на А380. Официалната теза на французина пред следователите е, че е използвал опциите си, за да осигури наследниците и "старините си". "Със съпругата ми решихме, че трябва да им оставим достатъчно пари", е обяснението на Форжар. Бизнесменът попадна във вестниците и заради огромното обезщетение, което е получил през миналата година. След "пенсионирането си" мениджърът си тръгнал с 8.5 млн. евро, и то в момент, когато Airbus обяви, че ще съкрати 10 000 работни места. Дори президентът Никола Саркози поиска от него да върне тези пари.

Случаят със сигурност ще се отрази върху работата на EADS и Airbus, тъй като мениджърите са на тръни в очакване да бъдат привикани на разпит. Според в. Figaro някои от тях вече са получили официални "покани" да се явят в следствието. Освен евентуалното повдигане на обвинения, съдебните мерки могат да включват и забрана за обвиняемите да общуват помежду си. Ако това се случи, управлението на EADS ще пострада сериозно - последното нещо, от което се нуждае компанията в момента.

Малкият автомобил Smart се приближава с бавен ход към бяла парижка сграда. Паркингът пред нея е препълнен и шофьорът едвам намира свободно място. От дребната кола излиза един от най-могъщите доскоро мениджъри във Франция: 62-годишният Ноел Форжар, бивш изпълнителен директор на самолетния гигант Airbus и компанията майка EADS. Така той пристигна на разпит във френската полиция, където беше задържан за 36 часа по обвинения в търговия с вътрешна информация. След като беше освободен срещу гаранция от 1 млн. евро, Форжар трябваше да претърпи унижението да бъде сниман от всички камери като най-върлия обществен враг.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.