Пазарът е плосък
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът е плосък

Рекламните пари си търсят мобилно приложение

Пазарът е плосък

Бъдещето на мобилния интернет зависи от навлизането на фиксираните тарифи за пренос на даннни

Андриан ГЕОРГИЕВ
4621 прочитания

Рекламните пари си търсят мобилно приложение

© Капитал


Знаете ли какво е общото между Ботсвана, Екваториална Гвинея и Хондурас? Освен екзотичния климат скоро жителите на тези страни ще си имат и неразкодирани апарати iPhone. Производителят на мобилните телефони Apple ще разпространява апарата в още около 65 страни. Сред тях многозначително не присъства България. Неофициални източници, близки до трите мобилни оператора "Мобилтел", "Глобул" и "Вивател", твърдят, че участниците в преговорите не са се разбрали как да си поделят приходите, идващи от реализирания трафик на iPhone абонатите. Каквото и да е причината, засега безжичният апарат няма да акостира на българска земя.

Защо беше важно идването му?

Анализатори от утвърдени вестници, технологични блогове и най-обикновени потребители са обединени в мнението си, че iPhone променя (към по-добро) начина, по който изглежда интернет от дисплея на мобилния телефон. Големият екран, чувствителен на допир, е точно онази идея, която не звучи революционно, но вероятно кара всеки технологичен маниак да се запита как не се е сетил за това по-рано. Въпреки че iPhone още не е навършил година, неговият дял на пазара на интернет (0.16%) вече надминава този на всички апарати, които използват мобилната платформа WindowsCE (0.06%). А тя е е онлайн от десетилетие, отбелязват от Net Applications. Най-голям е делът на потребителите, които ползват интернет под Windows XP (72.12%).

Най-бързо продаваният смартфон в света разкрива един непознат свят, където сърфирането в интернет през мобилен апарат не е само за тесен кръг технологични маниаци. А спомняте ли си как изглеждаше глобалната мрежа, когато скоростите за пренос на данни се измерваха в килобайти? Не беше сред най-интересните места. Впоследствие интернет се ускори и еволюира до това, което е днес - интерактивна среда с океан от услуги, които бяха немислими допреди десетина години.

Вероятно подобно развитие скоро чака и мобилните телефони. По-бързият достъп ще привлече повече клиенти, а с активното съдействие на уеб разработчици и програмисти преносимите устройства могат да станат портали към безграничната глобална мрежа от приложения и услуги. За хората от телекомуникационния бранш остава да открият именно кое ще е това магическо приложение, което ще плени въображението на потребителите. Дали ще е социална мрежа за безжични телефони, телевизия от мобилния екран, версия на електронна поща, ролева игра или някаква услуга за локализиране, работеща с GPS? Полето за реализиране на нови идеи никога не е било толкова широко в сферата на безжичните телекомуникации...

Бизнес моделът, който би трябвало да задвижи тази промяна, е

т.нар. flat rate

или фиксирана такса за почти неограничено потребление на мобилен интернет. Тази схема на таксуване се използва в голяма степен от сегашните фиксирани интернет доставчици. За хората това означава край на тревогите колко ще платят в края на месеца, профилактичното броене на мегабайти и т.н.

Британските клиенти на T-Mobile например могат да избират между няколко плана, осигуряващи им неограничен интернет. Те се промотират като web'n'walk и могат да се купят за ден (1 лира), пет дни (2.50) или месец (7.50). Операторът 3 отива още по-далеч и към този модел прибавя партньорство за доставка на съдържание с - внимание - Google, Yahoo, eBay, Skype, Microsoft и др. Пакетът от услуги, известен под името X-series, се предлага в страни като Великобритания, Италия, Австралия, Швеция, Австрия от около година и половина. Броят на поддържаните телефони надвишава 30, като изискването е те да са от трето поколение (3G). В пакета влиза и възможността да ползвате Slingbox - устройство, което изпраща сигнала от домашния телевизор върху екрана на мобилния телефон. Максималната тарифа в Австралия предоставя 4000 минути от Skype, 2 GB интернет трафик и струва $40 месечно (около 47 лв.).

От най-големия оператор в България "Мобилтел" също отбелязват големите перспективи пред мобилния интернет и цитират изследване на консултантската агенция YouGov от тази седмица, според което един от десет потребители редовно влиза в интернет именно през мобилната мрежа. "Тази тенденция е точно толкова значителна, колкото преминаването от стационарен към мобилен телефон в средата на 90-те", допълват от "Мобилтел". Не е ли твърде скъпо обаче това? "Мобилният интернет беше скъп", казва Кристина Табакова от "Вивател" и допълва: "Нашата цена на мегабайт е най-ниската в сравнение с останалите оферти, а устройствата за достъп до интернет стават все по-атрактивни". Налагането на услугата обаче ще отнеме време. Табакова дава пример с видеоразговорите, които все още не са набрали скорост, въпреки че присъстват отдавна на пазара.

За истински flat rate в българските телекомуникации обаче все още никой не говори. Въпреки че фиксираната такса доказано води до повишено потребление. Проучване на InfoPlant на далеч по-прогресивния японски пазар от 2007 г. показва, че flat rate абонатите не само посещават по-често сайтове от мобилния си телефон, но и съответно пазаруват, изтеглят игри и рингтонове по-често от другите потребители. Данните сочат, че 88% от потребителите с фиксирани такси сърфират всеки ден, сравнено с 54% за хората със стандартни тарифи. При мобилния шопинг съотношението е 44 срещу 26%, а при игрите - 78 срещу 57%.

От данните вероятно най-щастлива е рекламната индустрия. Проучване на компанията JumpTap, специализирана в безжичните услуги, показва, че рекламните съобщения от екрана на мобилния телефон са десет пъти по-ефективни върху хора от възрастовата категория 16-24 години в сравнение с другите й форми. Но това е една друга история.

Знаете ли какво е общото между Ботсвана, Екваториална Гвинея и Хондурас? Освен екзотичния климат скоро жителите на тези страни ще си имат и неразкодирани апарати iPhone. Производителят на мобилните телефони Apple ще разпространява апарата в още около 65 страни. Сред тях многозначително не присъства България. Неофициални източници, близки до трите мобилни оператора "Мобилтел", "Глобул" и "Вивател", твърдят, че участниците в преговорите не са се разбрали как да си поделят приходите, идващи от реализирания трафик на iPhone абонатите. Каквото и да е причината, засега безжичният апарат няма да акостира на българска земя.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • GolemFen

    Една от причините българските оператори да не пускат флат цени са високите цени на разговорите например. Ако имаш неограничен стабилен Интернет ще говориш по телефона през skype или подобна програма.
    Отделно от това, качеството дори на 3G е ужасно и обезкуражава всякаква работа с Интернет през мобилен телефон.

  • 2
    Avatar :-|
    о0

    Ако не го направи Мтел ще го направят 4G фирмите. Флатрейт ще има, но сегашните оператори ще изпуснат пазарната ниша заради алчността си.

  • 3
    Avatar :-(
    Konkort

    Съгласен съм с казаното. Просто ще изчакам 4Г фирмите да направят по-добро покритие и минавам към тях. От този момент нататък започва бавното умиране на мобилните оператори. Чака ги същата съдба на БТК защото не през 2008 се интересуваха само от това да взимат повече пари от нас за ниско качество вместо да предлагат нови продукти. Тук сащо има наличие на картел,(както за цените на разговорите, така и кога да се появи флат рейт), но явно добре си плащат, за да не се пождига този въпрос. Това е за всички, които предпочетоха да останат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK