Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 19 юни 2008, 23:46, 4512 прочитания

Пазарът е плосък

Бъдещето на мобилния интернет зависи от навлизането на фиксираните тарифи за пренос на даннни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Знаете ли какво е общото между Ботсвана, Екваториална Гвинея и Хондурас? Освен екзотичния климат скоро жителите на тези страни ще си имат и неразкодирани апарати iPhone. Производителят на мобилните телефони Apple ще разпространява апарата в още около 65 страни. Сред тях многозначително не присъства България. Неофициални източници, близки до трите мобилни оператора "Мобилтел", "Глобул" и "Вивател", твърдят, че участниците в преговорите не са се разбрали как да си поделят приходите, идващи от реализирания трафик на iPhone абонатите. Каквото и да е причината, засега безжичният апарат няма да акостира на българска земя.

Защо беше важно идването му?

Анализатори от утвърдени вестници, технологични блогове и най-обикновени потребители са обединени в мнението си, че iPhone променя (към по-добро) начина, по който изглежда интернет от дисплея на мобилния телефон. Големият екран, чувствителен на допир, е точно онази идея, която не звучи революционно, но вероятно кара всеки технологичен маниак да се запита как не се е сетил за това по-рано. Въпреки че iPhone още не е навършил година, неговият дял на пазара на интернет (0.16%) вече надминава този на всички апарати, които използват мобилната платформа WindowsCE (0.06%). А тя е е онлайн от десетилетие, отбелязват от Net Applications. Най-голям е делът на потребителите, които ползват интернет под Windows XP (72.12%).


Най-бързо продаваният смартфон в света разкрива един непознат свят, където сърфирането в интернет през мобилен апарат не е само за тесен кръг технологични маниаци. А спомняте ли си как изглеждаше глобалната мрежа, когато скоростите за пренос на данни се измерваха в килобайти? Не беше сред най-интересните места. Впоследствие интернет се ускори и еволюира до това, което е днес - интерактивна среда с океан от услуги, които бяха немислими допреди десетина години.

Вероятно подобно развитие скоро чака и мобилните телефони. По-бързият достъп ще привлече повече клиенти, а с активното съдействие на уеб разработчици и програмисти преносимите устройства могат да станат портали към безграничната глобална мрежа от приложения и услуги. За хората от телекомуникационния бранш остава да открият именно кое ще е това магическо приложение, което ще плени въображението на потребителите. Дали ще е социална мрежа за безжични телефони, телевизия от мобилния екран, версия на електронна поща, ролева игра или някаква услуга за локализиране, работеща с GPS? Полето за реализиране на нови идеи никога не е било толкова широко в сферата на безжичните телекомуникации...

Бизнес моделът, който би трябвало да задвижи тази промяна, е



т.нар. flat rate

или фиксирана такса за почти неограничено потребление на мобилен интернет. Тази схема на таксуване се използва в голяма степен от сегашните фиксирани интернет доставчици. За хората това означава край на тревогите колко ще платят в края на месеца, профилактичното броене на мегабайти и т.н.

Британските клиенти на T-Mobile например могат да избират между няколко плана, осигуряващи им неограничен интернет. Те се промотират като web'n'walk и могат да се купят за ден (1 лира), пет дни (2.50) или месец (7.50). Операторът 3 отива още по-далеч и към този модел прибавя партньорство за доставка на съдържание с - внимание - Google, Yahoo, eBay, Skype, Microsoft и др. Пакетът от услуги, известен под името X-series, се предлага в страни като Великобритания, Италия, Австралия, Швеция, Австрия от около година и половина. Броят на поддържаните телефони надвишава 30, като изискването е те да са от трето поколение (3G). В пакета влиза и възможността да ползвате Slingbox - устройство, което изпраща сигнала от домашния телевизор върху екрана на мобилния телефон. Максималната тарифа в Австралия предоставя 4000 минути от Skype, 2 GB интернет трафик и струва $40 месечно (около 47 лв.).

От най-големия оператор в България "Мобилтел" също отбелязват големите перспективи пред мобилния интернет и цитират изследване на консултантската агенция YouGov от тази седмица, според което един от десет потребители редовно влиза в интернет именно през мобилната мрежа. "Тази тенденция е точно толкова значителна, колкото преминаването от стационарен към мобилен телефон в средата на 90-те", допълват от "Мобилтел". Не е ли твърде скъпо обаче това? "Мобилният интернет беше скъп", казва Кристина Табакова от "Вивател" и допълва: "Нашата цена на мегабайт е най-ниската в сравнение с останалите оферти, а устройствата за достъп до интернет стават все по-атрактивни". Налагането на услугата обаче ще отнеме време. Табакова дава пример с видеоразговорите, които все още не са набрали скорост, въпреки че присъстват отдавна на пазара.

За истински flat rate в българските телекомуникации обаче все още никой не говори. Въпреки че фиксираната такса доказано води до повишено потребление. Проучване на InfoPlant на далеч по-прогресивния японски пазар от 2007 г. показва, че flat rate абонатите не само посещават по-често сайтове от мобилния си телефон, но и съответно пазаруват, изтеглят игри и рингтонове по-често от другите потребители. Данните сочат, че 88% от потребителите с фиксирани такси сърфират всеки ден, сравнено с 54% за хората със стандартни тарифи. При мобилния шопинг съотношението е 44 срещу 26%, а при игрите - 78 срещу 57%.

От данните вероятно най-щастлива е рекламната индустрия. Проучване на компанията JumpTap, специализирана в безжичните услуги, показва, че рекламните съобщения от екрана на мобилния телефон са десет пъти по-ефективни върху хора от възрастовата категория 16-24 години в сравнение с другите й форми. Но това е една друга история.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори

И още: Валери Симеонов: След Божков е ред на Златев; Четири страни в ЕС против плана на Меркел и Макрон; Заведенията в Гърция вече работят

25 май 2020, 657 прочитания

Дълговите инвеститори предявяват претенции към острови, круизни кораби и тематични паркове Дълговите инвеститори предявяват претенции към острови, круизни кораби и тематични паркове

Компаниите залагат всички видове активи като обезпечение за спасителни сделки в следствие на COVID-19

25 май 2020, 473 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Двама се карат - Google печели

Yahoo! дава "под наем" част от рекламната си територия на най-голямата търсачка

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10