Взвод кандидати за "Терем"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Взвод кандидати за "Терем"

Едно от първите съоръжения, които трябва да ремонтират новите собственици на военно-ремонтните заводи, са самите заводи

Взвод кандидати за "Терем"

Предимно български фирми проявяват интерес към военно-ремонтните заводи

Десислава НИКОЛОВА, Асен ГЕОРГИЕВ
3665 прочитания

Едно от първите съоръжения, които трябва да ремонтират новите собственици на военно-ремонтните заводи, са самите заводи

© Асен Тонев


"Терем" може да ремонтира всякаква военна техника, но... в някои случаи е по-добре да не се опитва. Това си говорят в авиационните форуми и преди, и по време на процедурата по продажбата на осем военно-ремонтни завода от групата. Коментарите идват заради поостарялото технологично ноу-хау и спешната нужда от инвестиции в заводите. Интересът към сегашната продажба обаче говори, че предприятията имат потенциал. При едни от тях възможностите са по линия на основния предмет на дейност, пазарите и партньорите, докато към други - големите свободни терени и инфраструктурата.

Общо 50 компании са купили документация за осемте завода, а 44 (виж таблицата) от тях са заявили желание за участие в процедурата. Прави впечатление обаче, че въпреки първоначалните прогнози за сериозен интерес от чуждестранни лидери от оръжейния сектор сред кандидатите преобладават български компании и консорциуми. След покупка на документи от участие в процедурата са се отказали подразделението за военно производство на френския концерн SAGEM Defence Securite и чешкият инвестиционен фонд Penta Investments. В списъка на кандидатите липсват и спряганите като възможни кандидати: американският концерн ITT и Eurocopter.

Дружествата са разделени в два пакета - стратегически и нестратегически. В първата група попадат "КРЗ Флотски арсенал - Варна", "Георги Бенковски", "Хан Крум" и "Терем - Ивайло". При тях се продава 66% от капитала. Документи за конкурса са купили 23 дружества, а 20 от тях са подали заявления за участие. В момента се извършва проверка на подадените заявления и приложените към тях документи, за да се определят допуснатите до втория етап на конкурса. Както се очакваше, интересът е най-голям към кораборемонтното предприятие във Варна. Сред кандидатите за него са консорциум между "Индустриален холдинг България" и DCNS - Франция. Чуждата компания е една от най-големите европейски корабостроителници и собственик на оръжейния концерн Armaris, който кандидатстваше за поръчка от българската армия за четири корвета. Следващият консорциум, който проявява интерес, е между кораборемонтното дружество и "Варна меритайм" и латвийската корабостроителница "Лиелая шипинг". Сред кандидатите са британските Felter Invest и NEMO Group.

Във втората група са "Летец" и "Ген. Владимир Заимов" - в София, както и "Терем Овеч" и "Терем - Самуил". При тях се продават 74% от капитала им. Документи за участие в търговете са закупили 27 дружества, от които 24 са подали документи и всички те са одобрени. Към дружествата от тази група интерес проявяват само български фирми. В момента кандидатите правят собствено финансово и правно проучване в заводите. Най-голям е интересът към "Летец" и към клонът в Костенец - "Терем - Самуил", най-вероятно заради терените (86 дка в Божурище и 153 в Костенец), които принадлежат на дружеството.

Конкурсите

За да участват в конкурсите, фирмите трябва да са български или чуждестранни лица, регистрирани като търговци, и да оперират в страна - членка на НАТО или на Европейското икономическо пространство. Кандидатите трябва да са финансово стабилни и да нямат просрочени задължения към държавата. Ако инвеститорът е обединение от няколко дружества, правилата предвиждат всяко от тях да отговаря на тези условия. Второто ниво на проверка ще е по Закона за защита на класифицираната информация, като от одобрените инвеститори се изисква удостоверение за индустриална сигурност. Фирмите ще се състезават на база цена и опит във военната индустрия. При стартиране на процедурата по неофициални изчисления се очакваше продажбата на дяловете от ремонтните заводи да донесе между 200 и 400 млн. лв. Индикативният срок за внасяне на депозити и за подаване на обвързващи оферти за стратегическите четири завода е 29 август, а за нестратегическите - 21 юли.

Автор: Моис Мошев

"Терем" може да ремонтира всякаква военна техника, но... в някои случаи е по-добре да не се опитва. Това си говорят в авиационните форуми и преди, и по време на процедурата по продажбата на осем военно-ремонтни завода от групата. Коментарите идват заради поостарялото технологично ноу-хау и спешната нужда от инвестиции в заводите. Интересът към сегашната продажба обаче говори, че предприятията имат потенциал. При едни от тях възможностите са по линия на основния предмет на дейност, пазарите и партньорите, докато към други - големите свободни терени и инфраструктурата.

Общо 50 компании са купили документация за осемте завода, а 44 (виж таблицата) от тях са заявили желание за участие в процедурата. Прави впечатление обаче, че въпреки първоначалните прогнози за сериозен интерес от чуждестранни лидери от оръжейния сектор сред кандидатите преобладават български компании и консорциуми. След покупка на документи от участие в процедурата са се отказали подразделението за военно производство на френския концерн SAGEM Defence Securite и чешкият инвестиционен фонд Penta Investments. В списъка на кандидатите липсват и спряганите като възможни кандидати: американският концерн ITT и Eurocopter.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK