Песента на колелетата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Песента на колелетата

В София Johnson Controls залага на високите технологии

Песента на колелетата

Големите в автоиндустрията все по-често слагат и България на инвестиционната си карта

Бойчо ПОПОВ
6351 прочитания

В София Johnson Controls залага на високите технологии

© Анелия Николова


Обем

40 млрд. евро ще бъде стойността на авточастите, произведени в Централна и Източна Европа през 2015 г.

Дял

39% от частите за коли, които ще се сглобяват в западноевропейски заводи през 2015 г., ще бъдат произведени в Централна и Източна Европа.

Мечтата на българските политици да превърнат страната в автопроизводител продължи дълги години. Големите световни корпорации обаче винаги заобикаляха България и инвестираха в Словакия, Чехия, Румъния. Макар и пренебрегната, страната ни все пак се докосва до тази индустрия - заради автозаводите в съседните държави тук все пак идват производители на части за коли. Повечето от тях са европейски или американски компании, които строят предприятия на зелено.

"България иска да се превърне във водещ производител и доставчик на автомобилни части в Югоизточна Европа, като по този начин привлече повече индустриални инвестиции в страната." Когато преди година и половина изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Стоян Сталев започна с това изречение интервюто си за Reutеrs, мнозина си помислиха, че това е поредното изхвърляне на висш български чиновник. Няколко месеца по-късно все повече намерения за проекти за нови производства се оказват реализирани инвестиции.

"В момента работим по седем потенциални проекта за установяване на нови производства на автомобилни части, като повечето са американски и германски компании. Много често трябва да устояваме на силната конкуренция на нашите съседи Румъния и Сърбия, а от друга страна, на Украйна", твърди за "Капитал" Сталев.

От Българската стопанска камара също дават информация за нови проекти. Преди месец представители на мултинационалната компания TRV Automotive, която е сред десетте водещи доставчици на авточасти в света, посетиха страната в търсене на нови поддоставчици на алуминиеви и стоманени отливки, електронни компоненти, обвиване на волани с кожа и облицоването им с дърво. В началото на юни пък стана ясно, че представители на американската компания Honeywell Turbo Technologies проучват инвестиционните възможности в Русе за евентуално изграждане на завод за катализатори.

Какво действа като магнит

"Автомобилният сектор е мотор на цялата индустрия, но липсата му не зачерква възможността на българските фирми да се включат като поддоставчици", убеден е и Румен Атанасов, председател на Камарата по електротехника в България. Включването на български компании в пазара на оригиналните части, които се вграждат в производството на нови автомобили, им гарантира дългосрочен бизнес. Но пък те трябва да са готови да работят качествено и в срок.

Сред плюсовете на българските фирми са сравнително доброто технологично ниво, относително ниската себестойност на труда и удобното географско разположение. Слабото място на България е неразвитата пътна инфраструктура и дългите срокове по административните процедури преди започването на бизнес. "Изоставаме и в развитието на индустриални зони от европейски тип, където инвеститорът може веднага да започне строителство или да се нанесе в готово хале, без да чака 1 -2 години, за да се случи всичко това", казва Сталев.

В анализ на австрийската консултантска компания Roland Berger Strategy Consultants страните в Югоизточна Европа се определят като добро място за производства, изискващи повече ръчна дейност. През 2006 г. в Румъния, България, Словения, Сърбия, Хърватия, Македония, Албания и Черна гора са били произведени автомобилни части за 1.6 милиарда евро, а инвестициите в производствени мощности са били над 3.5 милиарда евро.

"От известно време се наблюдава тенденция на търсене в автомобилната индустрия на комплексни метални сглобки в малки серии, нерентабилни за автоматизирано производство. За да отговорим на очакванията на своите клиенти, през 2004 г. ръководството на фирмата взе решение за изграждане на производство в страна от Източна Европа", разказва Петя Ангелова, административен управител на "Оскар Рюег България" - Стара Загора, което се занимава с ръчна сглобка на елементи за осветителни системи на автомобили. Мениджмънтът на швейцарската компания майка избира България главно заради наличието на свободна работна ръка след закриването на редица бивши социалистически предприятия. Сред главните плюсове е и фактът, че служителите в България са с добра квалификация. Oskar Rьegg инвестира първоначално 4 млн. лева, през 2011 г. е планирана допълнителна инвестиция от 6 млн. лв., а две години по-късно - още десет милиона лева, а общият брой на служителите ще достигне 350.

Бъдещето - повече добавена стойност

"Чуждестранните компании, които инвестират у нас, са силно впечатлени от високото ниво на образованост на населението. Не остава незабелязано и свободното владеене на чужди езици, което се явява отключващ фактор за езиковата бариера между инвеститора и местните специалисти", твърдят от БАИ.

Повечето от последните проекти са свързани не толкова с ръчен труд, а с високотехнологични дейности. Българският филиал на американската компания за автомобилна електроника, управление и контрол на съоръжения Jonhson Controls е един от деветте технологични центъра на компанията в света, като останалите са разположени в Германия, Франция, САЩ, Япония и Словакия; 480-те инженери в българското поделение на компанията получават все повече и по-сложни задания за разработки от различни автомобилни компании, а производствената дейност се изнася към "по-евтини" дестинации - като например новия завод на корпорацията в Скопие.

Само за последните две години в страната се откриха четири нови завода, изградени на зелено, произвеждащи автомобилно оборудване. Инвестициите в тях са за над 150 млн. евро, които водят до разкриването на над 5000 нови работни места. Само японската компания Yasaki, в която ще се произвеждат електрически кабели, осигури работа на 3000 души в Ямболския регион. Вложенията на японците ще достигнат 20 млн. евро. Френската Montupet, която ще произвежда алуминиеви части за автомобилната промишленост, инвестира общо 70 млн. лева в производството си край Русе, където в момента се извършват последните тестове преди стартирането на реалното производство. Белгийската компания Melexis, която е световен лидер в дизайна и производството на автомобилна електроника, откри в края на 2006 г. в София ново производствено предприятие, в което бяха вложени 30 млн. евро. "През 2007 г. вече виждаме възвращаемостта от инвестицията", отбелязва финансовият директор Дияна Димитрова и добавя: "През 2006 г. имаме тествани и пробвани 188 млн. чипа, а през 2007 г. - 484 млн. чипа." Сред клиентите на компанията са Siemens, Bosch, Chrysler, Star Electronic. От същата белгийска група е и ботевградското поделение EPIQ. През тази година концернът откри третия си завод в България за производство на високотемпературни сензори. Днес компанията има повече от 3000 служители в България и оборот от 280 млн. лв., а заводът извършва монтаж на електронни модули за водещите автомобилни гиганти в САЩ и Европа.

По темата работи и Мара Георгиева

Японците идват

В анализа на Roland Berger Strategy Consultants се твърди, че редица японски поддоставчици желаят да увеличат присъствието си в Централна и Източна Европа. "През 2013 г. всяка десета кола ще бъде произведена в региона, а това означава и нарастваща нужда от доставчици на място", казва Рупърт Петри, управляващ партньор в Roland Berger. Според прогнозите стойността на произведените в региона части за автомобили, които се сглобяват в Западна Европа, ще се повиши от 20 млрд. евро през 2005 г. до 40 млрд. евро през 2015 г. Японските компании в региона ще повишат оборотите си за същия период от 1.9 млрд. на 6.2 млрд. евро.

Обем

40 млрд. евро ще бъде стойността на авточастите, произведени в Централна и Източна Европа през 2015 г.

Дял

39% от частите за коли, които ще се сглобяват в западноевропейски заводи през 2015 г., ще бъдат произведени в Централна и Източна Европа.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Крем

    Интересна графика с ценна информация.

  • 2
    Avatar :-|
    NPaine

    добре де преди време нали излезе тук таме инфо че Г.Ганчев ще прави завод за сглобяване на жълти джипове в ловеч. Че даже и участието на корп.търг. банка било договорено.Тази информация всъщност вярна ли излезе или не?

  • 3
    Avatar :-|
    Бойчо

    От "Литекс" засега отказват конкретна информация под предтекст, че проектът все още е в много начална фаза.

  • 4
    Avatar :-(
    ини бини

    Гледайте си мото-карите хора ама кой да слуша?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.