С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 4 юли 2008, 14:59, 3512 прочитания

Опит за летене

Държавата ще прави втори опит за концесия на летище Русе

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Някои неща в живота и в бизнеса се получават по-добре от втория път. Отдаването на държавно имущество на концесии явно е сред процедурите, които трябва да се изпълняват на бис. Не с идеята публиката да се наслади отново на доброто изпълнение, а просто за да се получат както трябва.

Такава е и съдбата на поредната инициатива от страна на държавата, която предвиждаше летище Русе (бившата военна авиобаза край с. Щръклево - виж карето) да бъде поверено на грижите на частен инвеститор и да се използва като пътнически и карго авиопорт.


Началото на процедурата за концесия на летището беше дадено на 12 ноември 2007 г. с решение на Министерския съвет. Въпреки големия първоначален интерес от страна на потенциалните концесионери (между 4 и 6 кандидата по различни информации) оферти не са подадени. И конкурсът ще започне отново. Причината - завишени критерии и несъобразени със състоянието на летището изисквания. Така вместо скоро да обяви печелившия, Министерството на транспорта, което отговаря за концесията, в момента променя заданието и се готви да преповтори цялата процедура. От ведомството отказаха да съобщят имената на фирмите, закупили документи. Множеството запитвания от страна на кандидатите обаче ги карат да смятат, че желанието им да инвестират в авиопорта не се е изпарило.

Хайде пак

В подобни ситуации Законът за концесиите предвижда две възможности. Вариант А - процедурата да бъде прекратена и да се открие нова при същите условия. И вариант Б - критериите да бъдат променени. Първата хипотеза важи в случаите, в които срокът за представяне на оферта не е бил достатъчен за участниците и те не са могли да изготвят предложенията си навреме. Случаят с Русе не е такъв. Времето за подаване на оферти за концесията на летището веднъж вече беше удължено с няколко месеца.



"Имаше интерес, но високите изисквания отказаха участниците", заяви зам.-министърът на транспорта Юджел Атилла. "В бъдещата процедура условията ще са по-гъвкави и очакваме интересът да се възвърне", продължава той. Според Георги Тодоров, директор на дирекция "Концесии" в Министерството на транспорта, освен високите изисквания за кандидатите вероятно е било сложно и рисковано да разработят бизнес планове, така че да реализират достатъчно приходи за покриването на инвестициите си.

Завишените критерии са следствие от това, че при изготвянето на конкурсната документация от държавната администрация са следвали модела, при който са отдадени на концесия авиопортовете във Варна и Бургас.

"Там има пътникопоток и отчитаме ръст всяка година. На базата на динамиката от пет години назад като възложител успяваш да прогнозираш приходите", обяснява зам.-министър Атилла. "Летищата там например акумулират трафик с предимно туристическа насоченост от около 80%", допълва той. При Русе обаче тези данни липсват, тъй като там от около десет години не се извършва летателна дейност и няма пътнически и карго трафик. Това затруднява изготвянето на каквито и да било прогнози за развитието на авиопорта, а оттам - и на бизнес план с нужните инвестиции и срокове за тяхната възвращаемост.

Само за суперконцесионери

Администрацията обяснява налагането на завишени критерии въпреки многото неизвестни около летището с простото "действахме предпазливо". След избора на концесионер спечелилият конкурса трябва да направи летище, годно за употреба до 9 месеца. А това означава писта, терминал и прилежащи сгради, съоръжения и системи да бъдат обновени в този срок. Именно това изискване е абсолютно неизпълнимо, казват потенциални инвеститори.

Идеята на държавата да разполага с добре функционираща публична инфраструктура 35 години след като повери летището на частен стопанин, е добра. Но според кандидатите, за да се ремонтира (и по-скоро изгради наново) летищният комплекс, са нужни далеч по-дълги срокове от заложените девет месеца. Освен това, докато трае реконструкцията, трябва да бъде предвиден и гратисен период за концесионните плащания, тъй като тогава концесионерът няма да е в състояние да реализира приходи и печалба.

Друго непосилно изискване, заложено от администрацията, е не само водещата компания в консорциума, но и останали нейни членове да имат определен опит в летищната сфера.

"Беше по-логично за отделните членове на консорциумите да има отделни изисквания в зависимост от това дали е доказан строител и т.н., а ние за всички сме предвидили едно и също", коментира зам.-министър Юджел Атилла. Така ситото на високите критерии стеснява кръга на потенциалните концесионери до минимум и не дава шанс на по-малки летищни оператори. Според запознати при разработването на неизползваеми летища точно по-малки и специализирани в тази дейност инвеститори могат да проявят интерес към обекти като този в Русе.

За къде без летище Русе

От самото начало на процедурата няма яснота дали ще се намери пресечна точка между визията на държавата и интереса на частните инвеститори. Идеята на администрацията летището да се развива и като пътническо също първоначално не беше добре възприета от кандидатите. Интересът бе насочен основно в посока то да се използва за обработката на карго пратки. "Не сме ограничавали инвеститорите в това дали да развиват по-скоро пътнически полети, или да акцентират на каргото", коментира шефът на дирекция "Концесии" Георги Тодоров.

"Привеждането в експлоатация на летището безспорно ще е плюс за Русе и ние сме заинтересувани то час по-скоро да започне да работи", коментира кметът на дунавския град Божидар Йотов. Според него то би могло да играе ролята на резервно и нискобюджетно летище на Букурещ. Другата идея е, че освен международни летището може да обслужва и вътрешни полети. Не е ясно обаче доколко тази дейност ще е икономически рентабилна. Директорът на "Летище Русе" Николай Горчев припомня, че точно икономическата неизгодност на полетите между Русе и София са били причината за тяхното прекратяване.

Идеите на министерството са доста по-мащабни. Местоположението на летището дава възможност на град Русе да се развива като стратегическа точка за комбиниране на железопътния, сухопътния, водния и въздушния превоз на товари. "Там се образува един голям транзитиращ център", обяснява зам.-министър Юджел Атилла. За целта наличието на летище би разширила възможностите за такъв тип център. "Искаме да посрещаме товарите по Рейн - Мейн - Дунав в Русе", продължава Атилла.

Планът може и да е смислен. Преди това обаче трябва да се създадат изпълними от частни инвеститори условия. Към момента такива не са налице, а излитането на самолет от пистата на летището край Русе се отлага за неопределен период от време.

Историята на едно летище

"Щръклево" е създадено като военно летище през 1967 г. Земята, пистата и съоръженията към нея по това време са собственост на Министерството на отбраната. Пътническият терминал е построен години по-късно през 1976 г. През него започват да се обслужват вътрешните полети между Русе и София. По онова време летището е обслужвало по три полета дневно, а през летните месеци - пет-шест. Те приключват през 1991 г., а осем години по-късно и военните спират да ползват базата. После голяма част от терените му са прехвърлени на гражданското летище, което позволява отдаването на концесия.

От края на 2006 г. летището има международен статут. На инвеститорите ще се наложи да реконструират сериозно съществуващия пътнически терминал, защото той е проектиран единствено за вътрешни полети, няма изградена митница и обслужващи зони към нея. Системата за инструментално кацане на летището също не е в експлоатация. А службата за ръководство на въздушното движение е запазена единствено заради концесията. Пистата на летището е дълга 2500 метра, но в момента е неизползваема.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 1105 прочитания

"България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways 3 "България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways

Пътниците на близкоизточната авиокомпания ще се възползват от 2 дестинации на българската - Варна и Бургас

18 фев 2020, 1541 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Индустриалният революционер

Зоната край Раковски се превърна в любимо място за заводи на чужди инвеститори

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10