До "Надежда" и назад с метрото

На 22 юли класират кандидатите за строежа на втория диаметър на подземната железница в столицата

Дневник    ©  Надежда Чипева

Кога жителите на "Надежда" ще могат да прекосяват града под земята и да стигат без светофари и задръствания до "Лозенец"? Ако се вярва на поръчката на общината, офертите за която бяха отворени през тази седмица, това ще се случи някъде през 2012 г. Дотогава трябва да сме забравили и закъснялото пускане на отсечката от ЦУМ до "Младост" и отдавна вече да ползваме трасето. Така може би след четири години софийското метро съществено ще се различава от сегашното си твърде скромно състояние - едва 8 километра дължина и само 7 метростанции.

Проектирането и строителството на новото трасе между жк "Надежда" и бул. "Черни връх" (известно като втори метродиаметър) ще струва 471 млн. лева. Това показват офертите на кандидатите за строежа. Отсечката с обща дължина 6.4 км и седем метростанции е разделена на два лота - от "Надежда" до бул. "Патриарх Евтимий" и оттам до бул. "Черни връх". Очаква се окончателното класиране да стане ясно на 22 юли, когато трябва да приключи работата на конкурсната комисия. По неофициална информация на участници в състезанието обаче в първия лот печели турската компания "Догуш" с цена от 329 млн. лв., а във втория - старозагорската "Трейс груп" с оферта от близо 142 млн. лв. И двете компании са добре познати в пътния сектор. Едни от последните им проекти са за строителство на части от автомагистрала "Тракия". Фирмите са сред кандидатите за дострояване на трасето от аутобана, след като стана ясно, че концесионният договор с българо-португалския консорциум се проваля.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-?
    Владимир
    • + 1

    Според мен е по-правилно първо метрото да стигне до Бизнеспарк Младост и чак след това да се прави отсечката от Младост към летището. В момента няма толкова голям пътникопототок от летището, който да оправдава трите километра подземен строеж от Дружба до него. Друго което прави впечатление е, че новите станции на метрото (за разлика от построените по социалистическо време!) се строят на принципа два перона, между които минават коловозите. Този вид станции са по-евтини от досега известните ни, но са по неудобни, защото ако човек се обърка и излезе на неправилния перон (както често се случва), трябва да мине пак по пътя да другия перон. Вярвайте ми, много е неудобно!

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-?
    Владимир

    Може би тук е момента да разкажа и нещо любопитно. В софия по план са предвидени триметро диаметъра. Това го знае всеки поинтересувал се, а в сайта на Метрополитен (въпреки че въобще не го актуализират) има информация за трасетата. Интересното е, че и по трите линии има вече построени станции още преди 10ти, които си стоят така. Линията за бул. Черни връх има две построени вече станции пред НДК и готов тунел под бул. Витошка. Тази линия, която в момента се строи до Младост също имаше готов тунел от стадион Васил Левски до Интерпед. А третата от Княжево за кв. Левски пък си има готова станция пред гара Подуене.

    Изводът: градоустройство се прави с години и с управленческа воля! Само можем да мечтаем за управленческата воля от преди 10 Ноември 1989година. Факт, който за мен е много тъжен, но реален.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-(
    kbderror

    Много се мотаят,ужасно много!
    Изглежда има светлина в тунела,макар и едва забележима.Нали е национален обект?!Или само на приказки.Доколкото съм чел.... от самото начало се неглежира целия проект и темповете на строителсво плачевни.Има сайтове за подземните железници в света,там става ясно колко сме зле.... пфуу да го е**.

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-(
    Тия се друсат!

    През лятото на 2002 бях в Мадрид. Метрото тогава имаше 9 цели линии (една от които, 6, е пръстен който свързва почти всички останали) и линия 10 беше готова наполовина. През 2004 на Коледа отидох пак. Метрото вече имаше 11 линии в града и една затворена кръгла линия в южните предградия, т.нар. Metro Sur или линия 13, свързана с мадридската система чрез линия 10. Доста други линии бяха сериозно (с по 10 станции и отгоре) удължени. Общо 3 и половина линии на метрото се построяват за 2 години и половина. В момента има и 3 линии Metro Ligero, леко метро. Проста сметка - 6 години - 6 линии. Мадрид е отдавна оплетен от тунелите на метрото и където и да си, има станция на максимум 5 минути пеша. Всичко което е построено от линия 10 нагоре, е в сателитните градове и в крайните предградия, т.е. извън зона А. Целта е да се свържат всички околни градове с Мадрид, макар че те повечето са отдавна свързани чрез системата Cercanias, която е влакове за Мадрид и областта.
    Билетчетата са магнитни, за 10 пътувания и работят както за двата вида метро, така и за автобусите. Никакви RFID безконтактни системи, никакви изгъзици. Всичко е максимално опростено. Веднъж си пъхаш билетчето, отбелязва ти се едно пътуване, и докато не излезеш от системата на метрото или от зоната (градът е разделен на концентрични зони) не плащаш повече пътувания. Метрото работи до 1:30 през нощта. Има нощни автобуси, които се грижат за окъснелите и купонджиите. Където метрото е подземно се строи с къртица. Изобщо не можеш да разбереш къде строят. А е толкова дълбоко, дори и старите линии които са отпреди 50 години, че като слизаш с ескалатора ушите ти пукат от промяната на налягането. Навсякъде има асансьри за инвалиди. В момента мадридското метро е най-голямото в света.
    Е как можаха тия хора да построят толкова нещо за 6 години, а ние за 30 една линия не можем да построим, от 3 години някви японци копаят 1000 метра от Сердика до Стадиона... Казал съм, ако всички пари от билетчета се даваха за метро, то щеше да стига до Пловдив, а ако всички пари от винетки се даваха за магистрала, тя щеше да стига на 100 километра навътре в морето...

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    boriss

    как може такова нещо...как може с толкова бавни темпове да се правят нещата....недоумявам просто...

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    Иванчо

    Абе кой живее в Надежда?

    Нередност?
  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Бийте шута на японците, ако искате метро до Младост в обозримо бъдеще!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал