Pandora's vbox*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Pandora's vbox*

Pandora's vbox*

Сайтът vbox7.com и bTV влизат в битка за българското онлайн-видео

Андриан ГЕОРГИЕВ
13060 прочитания

© Deffecto


Медийната корпорация Viacom вече втора година води съдебни дела в Америка срещу видеопортала YouTube заради клипове, качени в интернет без авторски права. Исковете срещу популярния сайт достигат общо около 1 млрд. щатски долара. Скромен римейк на тези събития изглежда ще се случи и в България.

Националната ефирна телевизия bTV е предприела действия срещу vbox7.com (нещо като българския аналог на YouTube). Тя е сезирала Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП) заради съдържание на телевизията незаконно качено в мрежата, каза Петя Терзиева, мениджър маркетинг и промоции в bTV. Както вероятно повечето интернет потребители знаят, в този сайт може да се гледа голяма част от програмната схема на телевизията при това без рекламите.

Към момента, във vbox7 могат да бъдат намерени над 1.5 млн. филмчета, много от които без права. Данните на компанията за онлайн измервания Nielsen Online за юни сочат, че всеки месец vbox7.com привлича посещения от над 1.6 млн. уникални браузъра (програмата, с която влизате в интернет). Хората, които се крият зад тези браузъри, отделят средно по 16 минути на ден в гледане на онлайн клипове.

"Действия за легализиране на съдържание, което е на bTV, във vbox има и те датират от може би седмица, след като купихме vbox", каза Виктор Пенев, изпълнителен директор на "Нет инфо.БГ" - компанията - собственик на видеосайта. Относно възможността втората национална телевизия да търси правата си по съдебен път Пенев отговори: "Доколкото знам, няма [такава]". Според него "Подобна стъпка няма да помогне нито на bTV, нито на нас". Виктор Пенев категорично отхвърли и слуховете, че "Нет инфо.БГ" смята да напусне метриката на Nielsen Online (където също участват и сайтовете от групата на bTV) като протест срещу агресивните действия на телевизията. Евентуално излизане на компанията би било сериозен удар върху достоверността данните от метриката, тъй като в момента "Нет инфо.БГ" е най-голямата онлайн медийна група в България.

На въпроса на "Капитал" дали "Нет инфо.БГ" обмисля реципрочна мярка и влизане в конкурентната метрика на полската фирма Gemius Виктор Пенев коментира, че това винаги е стояло като опция. Той призна, че в момента се водят преговори с агенцията за маркетингови изследвания. Подобен ход би отговорил на изискванията на рекламни агенции и рекламодатели за съизмеримост между сайтовете, допълва Пенев. До момента уебстраниците на двeте най-големи български интернет компании - "Нет инфо.БГ" и "Дир.БГ", се проучват от фирми с различни методологии. "Дир.БГ" има ексклузивен договор с Gemius, а "Нет инфо.БГ" - с Nielsen Online. Представителят на полската агенция за онлайн маркетинг Веселин Ангелов също потвърди, че се водят разговори, но засега няма нищо официално.

Какво сблъсква bTV и "Нет инфо.БГ"

"Действия в посока защита нашите права предприемаме регулярно, тъй като нашето съдържание се ползва неправомерно не само от vbox7.com", казва Петя Терзиева. Друга причина за нарасналото напрежение между двете медии вероятно е засилената конкуренция между тях. От февруари тази година bTV излъчва програмата си безплатно на своя сайт и вероятно това е една от причините да реагира все по-остро срещу доминиращата роля на vbox7.com в областта на онлайн видеото. Петя Терзиева заяви за "Капитал", че няма данни колко души гледат телевизията през интернет.

Към екипа на vbox7.com всеки ден се изпращат средно между 800 и 1000 сигнали от потребители на сайта, коментира пък Виктор Пенев. Една част от тях е и заради качено пиратско съдържание онлайн. От време на време се получават сигнали и от компании - държатели на авторски права върху даден клип, допълва той. При подобен случай служителите на vbox7 приемат на доверие заявката и директно блокират достъпа до клипа. В "Нет инфо.БГ" се обсъжда и даването на контрол върху съдържанието на сайта на заинтересовани компании, като например bTV, Nova TV и Universal. Оттам нататък тези екипи могат сами да следят дали има клипове, нарушаващи правата им.

Петя Терзиева от bTV отхвърля тази идея с аргумента, че "като собственик на платформа за генериране на потребителско съдържание [от] "Нет инфо.БГ" имат определени отговорности по закон и съответно те трябва да намерят начин за контрол на това съдържание".

Gemius + "Нет инфо.БГ" = ?

Встрани от правните спорове между bTV и "Нет инфо.БГ", най-интересно развитие на конфликта би било вкарването на сайтовете на най-голямата българска онлайн-група в системата на Gemius. Освен видеосайта vbox7.com в нейното портфолио влизат популярни страници като пощата abv.bg, едноименният новинарски сайт netinfo.bg, портала gbg.bg и т.н. В метриката на Gemius до момента влизат фирмите "Дир.БГ", "Инвестор.БГ", "Икономедиа" (издател на вестник "Капитал") и др. Евентуално включване на "Нет инфо.БГ" би разкрило една по-пълна картина за състоянието българския интернет. Според неофициални оценки подобно проучване би покривало около 80% от онлайн пейзажа у нас. Преграда пред осъществяването на подобен пробив са редица противоречия, които трябва да бъдат преодолени от местните интернет предприятия. Един от тях е именно проблемът с авторските права на съдържанието. Случаят с vbox7.com продължава да се сочи с пръст в онлайн индустрията. Въпросът е докога...

*(видео)кутията на Пандора

Медийната корпорация Viacom вече втора година води съдебни дела в Америка срещу видеопортала YouTube заради клипове, качени в интернет без авторски права. Исковете срещу популярния сайт достигат общо около 1 млрд. щатски долара. Скромен римейк на тези събития изглежда ще се случи и в България.

Националната ефирна телевизия bTV е предприела действия срещу vbox7.com (нещо като българския аналог на YouTube). Тя е сезирала Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП) заради съдържание на телевизията незаконно качено в мрежата, каза Петя Терзиева, мениджър маркетинг и промоции в bTV. Както вероятно повечето интернет потребители знаят, в този сайт може да се гледа голяма част от програмната схема на телевизията при това без рекламите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    Avatar :-?
    Случаен

    Здравейте, аз ли греша или войната между БТВ и Нетинфо (VBOX7) започва заради това, че неформалният собственик на БТВ (Краси Гергов) се опитва да навлезе в онлайн-видео-бизнеса с подобен на VBOX7 портал - а именно http://maxtv.bg/

    Нямам доказателства за това, но съдейки по слуховете, че MSKey Group, собственик на www.maxtv.bg, е под влиянието на Краси Гергов, и съдейки по това, че във въпросния сайт www.maxtv.bg големия процент от видеото е от телевизиите на Гергов (TV2, bTV особено), та съдейки по тези данни, можем да предположим, че това е причина за започващата битка между бТВ и Нетинфо (за нелегалното видео от телевизията във VBOX)

    Все пак е много по-изгодно за рекламния бос видеото да си остане в неговата мрежа и ой да върти реклами, а не Нетинфо да го прави на негов гръб.

    Ще се радвам, ако имате възможност да проверите споменатите от мен слухове и догадки.

    Поздрави :-)

  • 2
    Avatar :-P
    Владимир

    Аз БТВ-то на културата в ефир не го гледам, че в интернет ли... Ха ха ха

  • 3
    Avatar :-|
    n/а

    Като говорим за дир.бг, трябва да се спомене, че форумите им са тотално цензурирани. За да ти пуснат мнение под някоя тяхна статия, първо трябва да бъде прегледано от "оператор"(моите по принцип не излизат след това), а клуб "политика" беше тотално прочистен от смислени и настроени срещу властта потребители. Такава цензура в 21в. и то в интернет, просто не знам някъде другаде да има. Ще ми е интересно да разбера кои са им собствениците и какви са им връзките с червената крадлива олигархия която ни управлява в момента....

  • 4
    Avatar :-|
    Йън Райт

    Другарят Жан Виденов работи в Дир.бг.Защо никой не го спомена този факт???

  • 5
    Avatar :-|
    атанас

    1 дава интересна информация. Vbox печели огромна част от потребителите си чрез записи на ТВ предавания- "Господари на ефира", "Шоуто на Слави" и т.н., както и музикалните клипове(За тях отдавна имат търкания с Пайнер). Без това съдържание много бързо ще загуби голяма част от потребителите си. Съответно видео портал с права за тези неща би дръпнал бързо до позиция близка до тази на най-гледания в момента български сайт. А това е добре дошло за "неформалния собственик".

  • 6
    Avatar :-|
    аз

    Самата идея на VBox и UTube е да няма цензора. Някой видял(снимал) някъде нящо и го слага... Тия от БТВ да отидат да се гръмнат някъде ... кои нормален човек ще седне да гледа телевизия от VBoxa при положение че качеството е ужасно, а и БТВто е абсолютно безплатно като ефирна национална телевизия. Да не говорим че ако не бяха сайтове като VBox и UTube, така добре известния клип "Кенли" нямаше да го знеа никой. Така че това че в VBox има клип от БТВ е само реклама за телевизията.

    Като цяло всички медии, и собственици на интелектуална собственост трябва добре да седнат и да помислят за интернет инвазията, иначе ще ги помете вълната.

  • 7
    Avatar :-|
    мдаа

    Така или иначе нещата трябва да се договорят по някакъв начин. bTV обаче са много алчни хорица и печелят на гърба на зрителите. Спряха онлайн излъчването в Neterra и премахнаха архива си там, в който можеха да се гледат огромен брой стари предавания, като имаше възможност и за превъртане на рекламите (което предполагам не ги устройва). А пък сайта на BTV е ужасен, няма ги всички предавания, тия, които ги има са с лошо качество и т.н. Това е национална телевизия и хората имат право да гледат каквото си искат от нея от какъвто си искат източник. Това може би трябва да мине през някакво договаряне, но ми се струва, че bTV са много алчни и затова не се получава. Свикнали са на лесни рекламни пари тук от основните телевизии, ама занапред ще им става все по-трудно. В Америка голям процент от населението има PVR или DVR в телевизорите, които записват на зрителите каквото искат да гледат и си го гледат с превъртане на рекламите. Много по-трудно е вече да се доказва на рекламодателите, че рекламата им ще се гледа. Тука са свикнали на тепсия всичко, ама ще видим...

  • 8
    Avatar :-|
    Sinergy

    А вие се радвахте като стъпваше Nielsen Online на нашият пазар. Вижте сега какво стана - показаха кой каква аудитория има, BTV завидяха и станаха алчни и ще ни спрат безплатнотf..... :-D

  • 9
    Avatar :-|
    BGTV

    Би било интересно да проучите и как стоят нещата при платените сайтовете за онлайн тв - www.djtacho.com, www.bgtelevizor.net и т.н. Защото освен Нетера всички други са нелегални, а си касират по 10 евро на месец от всеки потребител и им се въртят рекламите в AdSense на почти всяка българска дума...

  • 10
    Avatar :-|
    raycho

    мда искам да знам дали сайта dj незнам си кой си е платил правата за:
    "В секцията Анимационни филми са добавени 60+
    серии от Костенурките Нинджа."
    хохохо и честита коледа :)
    ама тея са дребни риби не са БТВ не са VBOX или neterra тях кой ли ги бръсне за нещо ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK