Обаждането ви се пренасочва
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Обаждането ви се пренасочва

Обаждането ви се пренасочва

БТК продаде продаде международния си кол-център на българската "Софика груп"

Мария Иванова
4934 прочитания

До неотдавна думи като аутсорсинг и кол-център бяха абсолютно непознати по българските земи. После в страната стотици млади хора заработиха в големи офиси, където говореха по телефона на различни чужди езици. Този бизнес се появи след като повече международни компании решиха, че им е по-изгодно да изнесат част от страничните си дейности към външни партньори и към по-евтини държави. Тази практика, позната като аутсорсинг, постепенно влезе и в България. През седмицата пък се случи и първата корпоративна сделка в този млад сектор, след като БТК продаде дъщерното си дружество "БТК Контакт" на "Софика груп".

"БТК Контакт" всъщност е сред пионерите на българския пазар на този тип услуги и е един от най-големите центрове за аутсорсване на дейности от местни фирми. Дружеството беше създадено през 2004 г., за да поеме част от дейността по обслужване на клиенти на международната компания за парични преводи MoneyGram. За четири години "БТК Контакт" успя да намери и други големи мултинационални клиенти - като застрахователното дружество AIG, британския доставчик на високоскоростен интернет Bе Unlimited и онлайн системата за хотелски резервации "Хотелопия" (Hotelopia), част от хотелиерската верига First Choice Holidays. Развиването на бизнеса с кол-център беше част от визията на тогавашния собственик на БТК - американския фонд Advent. Оттогава обаче компанията на два пъти смени собствеността си и явно сегашното ръководство е решило да се концентрира върху основния си бизнес по предоставяне на телекомуникационни услуги. Това е и официалният мотив за продажбата на аутсорсинг звеното. Пазарните позиции и опитът на "БТК Контакт" в работата с международни партньори пък я направиха привлекателна за потенциални купувачи.

Цената на сключената сделка остава в тайна. Ясно е обаче, че купувачът "Софика груп" ще продължи обслужването на вече сключените от "БТК Контакт" договори. Още преди сделката "Софика" беше най-голямата независима българска аутсорсинг компания. С новата си придобивка фирмата ще затвърди позициите си. "Искаме да останем фокусирани върху тази дейност, затова и участвахме в конкурса за придобиване на "БТК Контакт", тъй като те имат доста сходен профил на дейност", коментира управителят на "Софика" Стефан Бумов. "Имаме много агресивни планове за развитие и оценяваме тази сделка като инструмент да направим още една крачка в тази посока", добавя той. По думите му компанията се развива изключително динамично и това се вижда и от финансовите й резултати - към края на юни 2008 г. вече е постигнат годишният оборот за 2007 г., а очакванията са до края на годината да се реализира ръст от около 250% на годишна база. При това тези прогнози са правени, без да се отчита придобиването на "БТК Контакт".

"Софика груп" е създадена през 2004 г. от група български инвеститори, като реалните операции започват година по-късно. Дружеството обслужва основно компании от секторите IT, телекомуникации, финанси, медии. Сред клиентите му са HP, "Мобилтел", Coca Cola, "Икономедиа", Булбанк, ДСК и др. "Вече имаме богато портфолио на аутсорсинг тип услуги и придобиването на "БТК Контакт" е още една стъпка към разширяване на пазарното ни присъствие", посочва Бумов. Според него може да се говори за "културна прилика" между "Софика" и новото й дъщерно дружество, тъй като клиентите на "БТК Контакт" са основно във финансовата сфера - пазар, в който и ръководената от него фирма се цели.

Предстои и интегрирането на дейността на двете компании. "В момента много внимателно подготвяме интеграцията на екипите, като този процес ще отнеме около 3 до 6 месеца", пояснява Стефан Бумов и допълва, че около стотина души, които работят за "БТК Контакт", ще се прехвърлят към "Софика". Самата "Софика" към момента има персонал от около 200 души, а прогнозите са до края на 2008 г. броят им да се увеличи до 350.

Аутсорсингът

Терминът аутсорсинг (outsourcing) произлиза от английското "outside resource using", т.е. използване на външни за дадена компания ресурси при извършване на част от бизнес процесите, които не са основни за дейността й. Такива процеси се изнасят към външна компания и могат да бъдат най-разнообразни по характер - финансово-административни дейности, обслужване на клиенти, набиране и обучаване на персонал и т.н. Целта е да се повиши ефективността в работата на компанията чрез освобождаване на човешки ресурс за основната й дейност и оптимизиране на разходите.

Основни фактори при избора на дестинация за аутсорсинг са цената на труда, квалификацията на работната ръка, бизнес средата, политическо положение на страната и общото й макроикономическо състояние, данъчните условия, стойността на електричество, телекомуникационни услуги и т.н. Сред най-привлекателните страни за изнасяне на бизнес процеси са Китай, Индия, Филипините и др. Според консултантската компания AT Kearney за 2006 г. България е на девето място сред най-предпочитаните дестинации за аутсорсинг, като е единствената европейска държава в топ 10.
Автор: Капитал
Операторите на "БТК Контакт" скоро ще се интегрират с екипа на "Софика"
Фотограф: Красимир Юскеселиев

До неотдавна думи като аутсорсинг и кол-център бяха абсолютно непознати по българските земи. После в страната стотици млади хора заработиха в големи офиси, където говореха по телефона на различни чужди езици. Този бизнес се появи след като повече международни компании решиха, че им е по-изгодно да изнесат част от страничните си дейности към външни партньори и към по-евтини държави. Тази практика, позната като аутсорсинг, постепенно влезе и в България. През седмицата пък се случи и първата корпоративна сделка в този млад сектор, след като БТК продаде дъщерното си дружество "БТК Контакт" на "Софика груп".

"БТК Контакт" всъщност е сред пионерите на българския пазар на този тип услуги и е един от най-големите центрове за аутсорсване на дейности от местни фирми. Дружеството беше създадено през 2004 г., за да поеме част от дейността по обслужване на клиенти на международната компания за парични преводи MoneyGram. За четири години "БТК Контакт" успя да намери и други големи мултинационални клиенти - като застрахователното дружество AIG, британския доставчик на високоскоростен интернет Bе Unlimited и онлайн системата за хотелски резервации "Хотелопия" (Hotelopia), част от хотелиерската верига First Choice Holidays. Развиването на бизнеса с кол-център беше част от визията на тогавашния собственик на БТК - американския фонд Advent. Оттогава обаче компанията на два пъти смени собствеността си и явно сегашното ръководство е решило да се концентрира върху основния си бизнес по предоставяне на телекомуникационни услуги. Това е и официалният мотив за продажбата на аутсорсинг звеното. Пазарните позиции и опитът на "БТК Контакт" в работата с международни партньори пък я направиха привлекателна за потенциални купувачи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • Цура

    "До неотдавна думи като аутсорсинг и кол-център бяха абсолютно непознати по българските земи" и "Капитал" дава всичко възможно от себе си да ги наложи. Логиката на журналята от вестника, изглежда, е: Оти да се морим да превеждам, като мога директно да изпраскам английските термини, написани на кирилица. Каква е разликата между "аутсорсинг" и "наемане на подизпълнители" и между "кол-център" и "телефонен център"? Отговор не чакам, защото го знам.

  • 2
    Avatar :-P
    stew

    Не се гневи Цуре,

    тези думички са си вече наложени, и то не от "журналята".

  • 3
    Avatar :-(
    Drakon

    Уважаема Мария Иванова,

    По мое мнение, не сте извършили достъчно добро проучване на темата преди да започнете да пишете, цитирам:
    "До неотдавна думи като аутсорсинг и кол-център бяха абсолютно непознати по българските земи."

    1. За българските софтуерните компании аутсорсингът от чуждестранни партньори бе основната дейност още от началото на 90-те.
    Самата концепция за аутсорсинг е американска и е на повече от две дестилетия, като особено активно е прилагана през 90-те години, поради което в момента въпреки кризата в САЩ, няма толкова рязко намаляване на работните места /малко е останало за аутсосрване/.

    2. Кол центрове в Бг има поне от 2000 г. друг е въпросът колко са били успешни. Ако бяхте проучили по-подробно въпроса щяхте да научите, че освен с извършаване на секретарски услуги и поддръжка на софтуер, те се занимават и с телемаркетинг / продажба на стоки и услуги по телефона/.

    3. Най-интересният въпрос, който не сте разгледали в статията е защо се разраства /изнася/ този бизнес в Бг и какво е неговото бъдеще. Традиционно големи дестинации за този вид бизнес са Индия и страните от Латинска Америка, като тук определящ е езика на съответната страна. Друг важен фактор е часовата разлика. България е интересна защото освен, че има малка часова разлика в сравнение с другите страни от ЕС , може да предложи и ниски цена на труда и възможността за поддръжка на повече езици.

  • 4
    Avatar :-|
    Drakon

    Всичко това е много хубаво. Какво е обаче бъдещето на тези работни места, ако ръстът на цените и заплатите в Бг се запази както през 2007 в следващите няколко години? Няма ли страни, като Сърбия, Черна гора, Македония, Беларус или Украйна да станат по-привлекателни за износ на подобни работни места?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK