Обаждането ви се пренасочва
БТК продаде продаде международния си кол-център на българската "Софика груп"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
До неотдавна думи като аутсорсинг и кол-център бяха абсолютно непознати по българските земи. После в страната стотици млади хора заработиха в големи офиси, където говореха по телефона на различни чужди езици. Този бизнес се появи след като повече международни компании решиха, че им е по-изгодно да изнесат част от страничните си дейности към външни партньори и към по-евтини държави. Тази практика, позната като аутсорсинг, постепенно влезе и в България. През седмицата пък се случи и първата корпоративна сделка в този млад сектор, след като БТК продаде дъщерното си дружество "БТК Контакт" на "Софика груп".
"БТК Контакт" всъщност е сред пионерите на българския пазар на този тип услуги и е един от най-големите центрове за аутсорсване на дейности от местни фирми. Дружеството беше създадено през 2004 г., за да поеме част от дейността по обслужване на клиенти на международната компания за парични преводи MoneyGram. За четири години "БТК Контакт" успя да намери и други големи мултинационални клиенти - като застрахователното дружество AIG, британския доставчик на високоскоростен интернет Bе Unlimited и онлайн системата за хотелски резервации "Хотелопия" (Hotelopia), част от хотелиерската верига First Choice Holidays. Развиването на бизнеса с кол-център беше част от визията на тогавашния собственик на БТК - американския фонд Advent. Оттогава обаче компанията на два пъти смени собствеността си и явно сегашното ръководство е решило да се концентрира върху основния си бизнес по предоставяне на телекомуникационни услуги. Това е и официалният мотив за продажбата на аутсорсинг звеното. Пазарните позиции и опитът на "БТК Контакт" в работата с международни партньори пък я направиха привлекателна за потенциални купувачи.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
4 коментара
"До неотдавна думи като аутсорсинг и кол-център бяха абсолютно непознати по българските земи" и "Капитал" дава всичко възможно от себе си да ги наложи. Логиката на журналята от вестника, изглежда, е: Оти да се морим да превеждам, като мога директно да изпраскам английските термини, написани на кирилица. Каква е разликата между "аутсорсинг" и "наемане на подизпълнители" и между "кол-център" и "телефонен център"? Отговор не чакам, защото го знам.
Не се гневи Цуре,
тези думички са си вече наложени, и то не от "журналята".
Уважаема Мария Иванова,
По мое мнение, не сте извършили достъчно добро проучване на темата преди да започнете да пишете, цитирам:
"До неотдавна думи като аутсорсинг и кол-център бяха абсолютно непознати по българските земи."
1. За българските софтуерните компании аутсорсингът от чуждестранни партньори бе основната дейност още от началото на 90-те.
Самата концепция за аутсорсинг е американска и е на повече от две дестилетия, като особено активно е прилагана през 90-те години, поради което в момента въпреки кризата в САЩ, няма толкова рязко намаляване на работните места /малко е останало за аутсосрване/.
2. Кол центрове в Бг има поне от 2000 г. друг е въпросът колко са били успешни. Ако бяхте проучили по-подробно въпроса щяхте да научите, че освен с извършаване на секретарски услуги и поддръжка на софтуер, те се занимават и с телемаркетинг / продажба на стоки и услуги по телефона/.
3. Най-интересният въпрос, който не сте разгледали в статията е защо се разраства /изнася/ този бизнес в Бг и какво е неговото бъдеще. Традиционно големи дестинации за този вид бизнес са Индия и страните от Латинска Америка, като тук определящ е езика на съответната страна. Друг важен фактор е часовата разлика. България е интересна защото освен, че има малка часова разлика в сравнение с другите страни от ЕС , може да предложи и ниски цена на труда и възможността за поддръжка на повече езици.
Всичко това е много хубаво. Какво е обаче бъдещето на тези работни места, ако ръстът на цените и заплатите в Бг се запази както през 2007 в следващите няколко години? Няма ли страни, като Сърбия, Черна гора, Македония, Беларус или Украйна да станат по-привлекателни за износ на подобни работни места?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.