Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
41 15 авг 2008, 13:17, 5034 прочитания

"Ф" като фалит

Затяга ли се примката около шията на големите автомобилни производители в САЩ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В Детройт - автомобилната столица на САЩ, има една дума, която е абсолютно табу. Никой не я казва от страх да не се сбъдне. Хората произнасят само първата й буква - ф, и после замлъкват. Забранената дума е фалит и според анализаторите на автомобилния пазар подобна участ може да сполети всeки от голямата тройка - щатските производители General Motors, Ford и Chrysler, през следващата една година. Секторът е подложен на изключителен стрес заради намаляващите приходи и, изглежда, никой не е застрахован срещу подобна участ.

Продажбите на нови автомобили в САЩ са намалели през юли с над 20%. Първа беше компанията Ford, която обяви умопомрачителна загуба за тримесечието - 8.7 млрд. долара. Съвсем скоро този печален "рекорд" беше счупен от доскоро най-големия производител на превозни средства в света - General Motors Corp. (виж графиката). Компанията отчете загуба от 15.5 млрд. долара за трите месеца до юни, което нанесе сериозен удар върху опитите на ръководството да преструктурира операциите си. Само преди година печалбата на GM за същите три месеца беше 784 млн. долара.


Chrysler, която попадна в ръцете на фонда Cerberus след отделянето си от Daimler, не обявява официално финансовите си резултати, тъй като не е публична компания. Въпреки това третият най-голям автопроизводител в Детройт беше принуден да излезе с изявление заради нарастващите слухове, пророкуващи сътресения в сектора. Представители на групата излязоха с официална позиция, че компанията не е застрашена от фалит и че разполага с достатъчно пари, за да оцелее в трудната ситуация.

И трите автомобилни гиганта разполагат капитал за следващата една година, но пък и харчат пари като луди - например месечните разходи на GM са 1 млрд. долара. Тези средства са нужни за разработката на нови стратегии и технологии. Впрегнати са огромни армии от инженери и специалисти, които да разработват по-малки и пестеливи автомобили. Заради скъпия петрол продажбите на големите лимузини и високопроходими коли намаляват рязко. Забавянето на световната икономика и свитият кредитен пазар също водят до спад в търсенето. "Компании като Ford и General Motors са доказали, че могат да правят пари от големи коли. Но дали резултатите ще са същите, когато се наложи да променят предлаганите продукти", коментира Дейвид Хийли от консултантската компания Burnham Securities пред седмичника Observer.

Помогнахте на Уолстрийт... А на нас?

Експертите засега предричат фалит на някой от голямата тройка. Причината е, че General Motors, Ford Motor и Chrysler ще повлекат след себе си много доставчици и ще доведат щатския индустриален сектор до "ядрена зима". Банкрут на някоя от трите компании ще спре плащанията за стомана, авточасти, кабели, гуми и т.н. Става въпрос за поръчки на стойност милиарди долари. Според прогнозите 90 до 120 дни след подобен апокалиптичен сценарий автомобилното производство в САЩ тотално ще замре. Причината е, че доставчиците не разполагат с оборотни средства и не могат да си позволят да продължат да обслужват фалирал производител.



Подобен удар ще се усети в цялата щатска икономика. Именно по тази причина експертите смятат, че Уолстрийт или Вашингтон никога няма да позволят фалит на голямата тройка. По същия начин през последните няколко месеца бяха спасени закъсали финансови институции като Bear Stearns, Fannie Mae и Freddie Mac, от които зависи съдбата на милиони американци. Автомобилните гиганти се надяват на нисколихвени кредити за около 40 млрд. долара, които да им помогнат да издържат през следващите няколко години. Но тъй като кредитните им рейтинги са много лоши, те нямат достъп до капитал от банките.

Разбира се, подобна помощ от държавата ще накара много поддръжници да свободния пазар да викат с цяло гърло, че централите в Детройт сами са си докарали кризата и че трябва да се измъкват от блатото без чужда помощ. И все пак последствията от гибелта на някой автомобилен гигант ще са твърде широкомащабни, за да бъдат пренебрегвани.

"Толкова е страшно, че направо не е вярване", заявява Тим Люлиет, изпълнителен директор на производителя на автокомпоненти Dura Automotive Systems, пред вестник Detroit Free Press. Според него гигантите не са направили нищо, за да предотвратят сегашната криза. "Знаехме, че цените на петрола не може вечно да останат толкова ниски. Но продължихме да произвеждаме и да купуваме големи, здраво харчещи автомобили. А когато кризата ни удари, не знаехме какво да правим: как например да внесем повече икономични коли от Европа", допълва Люлиет.

За разлика от конкурентите си в Европа в миналото американските компании пренебрегваха по-малките коли. Причината е, че в повечето случаи печалбата от тях е по-ниска. А и в американското общество винаги е имало предубеждение към този род автомобили, подхранвано и от застрахователната индустрия, която от години тръби, че тези превозни средства не са достатъчно безопасни. Но явно неволята учи и сега потребителските предпочитания се променят.

Изпълнителният директор на GM Ричард Уагънър залага бъдеще, при което компанията му се ориентира към нововъзникващите пазари. Според него те ще осигурят 80% от растежа на глобалните продажби през следващите години. General Motors възлага най-големи надежди на Китай - вторият най-голям пазар на компанията. Но дори и там се забелязва леко забавяне на търсенето.

Глобален отзвук

Кризата не се усеща само в Детройт. Най-големият производител на луксозни автомобили в света - германският колос BMW, отчете спад на печалбата си за второто тримесечие в размер на 33%. Групата обвини за това слабите продажби на основния си пазар в САЩ, нарастващите разходи за материали, международната кредитна криза и силното евро. За да остане на печалба, баварският автогигант планира да увеличи цените, да намали производството си с 20 000 - 25 000 автомобила и да съкрати над 8000 работни места. Изпълнителният директор на германската група Норберт Райтхофер обяви, че се очаква печалбата преди облагане за 2008 г. да е 4% от общите продажби. През миналата година тя беше 6.9%.

Трудностите, които компанията изпитва, принудиха кредитната агенция Moody's да намали оценката си за BMW от стабилна на негативна. "BMW e само върхът на айсберга. Всеки автопроизводител със значително присъствие на американския пазар трябва да очаква нещо подобно", заявява Адам Джонас, анализатор в Morgan Stanley, пред Financial Times.

Дори най-стабилно представящата се компания в сектора - Toyota, беше принудена да намали прогнозите за продажбите си. А тя има може би най-разнообразната продуктова гама сред водещите производители, включваща много икономични автомобили. Френската група Renault пък обяви, че няма да достигне очакваната печалба за 2009 г.

BMW от своя страна засега се отказва от плановете си да разработва модела си X7, който щеше да е най-големият в гамата на германския концерн. За сметка на това продажбите на легендарното Mini не намаляват. По всичко личи, че оттук нататък Давид явно ще надделява над автомобилния Голиат.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Цената на борсовия ток в България е най-ниска в цяла Европа Цената на борсовия ток в България е най-ниска в цяла Европа

Днес тарифата е почти 12 евро/мВтч, а вчера беше три пъти по-ниска

5 апр 2020, 680 прочитания

Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога

Изпълнителният директор на комуникационния бизнес и оперативен директор на групата "Publicis Groupe България" пред "Капитал"

5 апр 2020, 741 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Какво ли бълбука в резервоара

Държавата чак сега започва да контролира качеството на горивата

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10