Lufthansa кани всички на борда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Lufthansa кани всички на борда

Компанията има амбициозен план да участва в консолидацията в Европа

Lufthansa кани всички на борда

Германският авиопревозвач смята да се включи в консолидацията в бранша като придобие Austrian Airlines

Маргарита НАСЕВА
3166 прочитания

Компанията има амбициозен план да участва в консолидацията в Европа

© Reuters


Небето над европейската авиационна индустрия започна да се прояснява и пред консолидацията в бранша изгрява ясно слънце. Няколко седмици след като британската British Airways и испанската Iberia обявиха, че преговарят за сливане, на пистата за излитане застана и германската авиокомпания Lufthansa. Тя се сочи като най-вероятен кандидат за придобиване на 43% от австрийския си конкурент Austrian Airlines (AUA).

Пет кандидата

са заявили интерес към държавния дял в австрийския авиопревозвач. Освен Lufthansa това са втората по големина руска авиокомпания S7, европейският лидер Air France-KLM, китайската Air China и турската Turkish Airlines. Срокът за заявяване на интерес изтече в неделя, 24 август. Австрийският държавен холдинг OeIAG продава своя дял в Austrian Airlines в размер на 42,75%. Той се оценява близо 157 млн. евро, но размерът му може да варира заради изискването австрийски инвеститори да държат блокиращ пакет от 25% в авиопревозвача.

OeIAG ще се стреми час по-скоро да качи закъсалата AUA на борда на някоя от големите компании, която да й помогне да излезе от трудното финансово състояние, в което се озова в резултат на високата турбуленция на авиопазара в последната година и скъпото гориво. Дългът на AUА възлиза на 900 млн. евро, а загубата за първото шестмесечие е 48.7 млн. евро, като се очаква за годината да достигне 90 млн. евро.

От петте кандидата Lufthansa е най-вероятният победител, коментират анализатори, тъй като и двете компании участват в съюза Star Alliance. Сделката ще бъде от полза за германския авиопревозвач, тъй като ще му позволи да реализира икономии от мащаба и да оптимизира маршрутите си. Lufthansa ще получи достъп до наситената мрежа от дестинации на австрийската авиокомпания в Централна и Източна Европа, по която приходите от пътникокилометри нараснаха през първото полугодие със 7% спрямо м.г. Lufthansa вероятно ще ограничи по-малко печелившите дълги дестинации на AUA и ще се стреми да оптимизира разходите на място за един километър, като замрази част от неикономичния самолетен парк. За австрийската компания разходът на място за километър е с 8% по-висок, отколкото аналогичния показател при германската, коментира агенция Dow Jones.

Списъкът не свършва дотук

Австрийската компания не е единствената цел на германския гигант. Той възнамерява да се възползва изцяло от набиращата скорост консолидация, предизвикана от нуждата на компаниите да се справят с поскъпващото гориво. Lufthansa планира да придобие и 51% (след като вече притежава останалите 49%) от базираната в Германия търговски авиопревозвач Eurowings Luftverkehrs от бизнесмена Албрехт Кнауф. Сделката ще позволи на гиганта да интегрира новата си придобивка в договореното обединение между нискотарифния си превозвач Germanwings, Condor (на Thomas Cook) и TUIfly (на TUI). В обединението Lufthansa, TUI и Thomas Cook ще притежават равни дялове и така няма да се дадат основания на служителите да настояват за същото възнаграждение, както служителите на Lufthansa.

Покупката на Eurowings ще означава, че Lufthansa може да се окаже принудена да осъществи повече сделки от предварително планираното, тъй като до юни 2009 г. предстои тя да вземе на борда си и британската авиокомпания BMI.

Всички обичат да се сливат

Началото на манията по консолидация в авиацията бе дадено по-рано тази година, когато американската компания Delta Air Lines обяви, че поглъща по-малкия си конкурент Northwest Airlines, което роди най-големия превозвач в света. В края на юли британската British Airways и испанската Iberia заявиха, че планират да осъществят първото сливане в небето над Европа, откакто цените на петрола започнаха бързо да се повишават. Обединението им ще роди третия по пазарна капитализация авиопревозвач на Стария континент след лидерите Air France-KLM и Lufthansa, която миналата година пое пълен контрол над купения през 2005 г. швейцарски превозвач Swiss International Air Lines.

Консолидацията се възприема от авиокомпаниите като възможност да преодолеят предизвикателствата, отправени им от високите цени на горивата и кредитната криза, която доведе до спад в търсенето на въздушни превози. Комбинацията от тези два фактора роди поредната буря, връхлетяла сектора след пукването на технологичния балон през 90-те години и терористичните атаки през 2001 г. в САЩ.

Горивата, които в момента са с близо 50% по-скъпи, отколкото миналата година, бръкнаха до

дъното на фирмените бюджети

и накараха компаниите да затегнат коланите - да ограничат дестинации, да съкратят част от персонала, да вдигат цените, да приземят част от самолетния парк и да започнат да облагат потребителите с всевъзможни такси. JetBlue вече предлага екологични одеяла и възглавници, които може да бъдат купени за по 7 долара при полети с продължителност над 2 часа, коментира International Herald Tribune. Delta Air Lines, третият по големина превозвач в САЩ, разреши на пътниците да играят игри и да проверяват електронните си пощи, а отскоро се надява да съблазни бизнес клиентите по основните си дестинации в САЩ, като им даде възможност да ползват интернет и да обменят електронни съобщения от борда на самолета. Разбира се, срещу определено заплащане.

По-слабите компании, които не успеят сами да се справят, или ще фалират, или ще се стремят да обединяват и да формират партньорства, за да оцелеят. Черната статистика на фалитите показва, че за първото полугодие най-малко 25 авиокомпании са спрели да работят. Директорът на Ryanair Майкъл ОЛиъри предупреди неотдавна, че ако петролът достигне 200 долара за барел, половината от авиокомпаниите ще излязат от бизнеса.

Обединяването и създаването на съюзи в сектора позволява да се редуцира конкуренцията и да се оптимизират разходите, маршрутите и полетите. Авиокомпаниите в един съюз имат възможност да ползват едно и също наземно обслужване на летищата, което позволява да се използва персоналът по-ефективно, да се намалят закъсненията и да съкратят разходите. Понякога се прибягва до съвместно закупуване на гориво, кетъринг и други услуги, без да се нарушават антитръстовите правила.

Финансовата стабилност обаче е

Заложник на цената на петрола

След стремглавото й повишение в началото на юли близо до 150 долара за барел (1 барел = 158.9 литра) настъпи също толкова бърз спад и петролът поевтиня с близо 30 долара на барел. Експертите като че ли са объркани накъде ще поемат цените оттук насетне, но все повече гласове се чуват, че предстои понижение. Според най-новото проучване на Reuters сред 30 анализатори през 2008 г средната цена ще бъде 116.58 долара за барел, догодина тя ще се понижи до 113.21 долара, а през 2010 г. - до 107.88 долара. Геополитически промени обаче може да върнат нестабилността на пазара на петрол и да изиграят лоша шега с бюджетите на авиокомпаниите.

Неотдавнашното поевтиняване донесе жадуваното облекчение от авиокомпаниите, но все още не е настъпила кардинална промяна в перспективите пред тях. Изпълнителният директор на IATA Джовани Бисиняни изчислява, че авиокомпаниите в света ще загубят над 6.1 млрд. долара през 2008 г. заради скъпия петрол и геополитическата нестабилност, но според други експерти, ако черното злато поевтинее с още 10-15 долара, което вече изглежда все по-възможно, финансите на повечето превозвачи отново ще излязат на зелено. Анализатори от Mоrgan Stanley дори предполагат, че догодина секторът може да се окаже на печалба.

Желан партньор и в Скандинавия

Германският превозвач Lufthansa е желан партньор и за скандинавската авиокомпания SAS. Според Ким Кристиансен от датската Народна партия SAS трудно ще може да бъде запазена в сегашния й вид на фона растящата конкуренция в Европа. Съдбата й може да се окаже олицетворение на залеза на големите държавни авиокомпании, които навремето бяха смятани за национална гордост на всяка европейска страна. Анализаторът Браян Бьорстинг от LD Markets е на мнение, че компанията ще остане независима в следващите пет-десет години, само ако предприеме по-убедителни мерки за икономии, тъй като настоящите са недостатъчни. Една от основните пречки обаче да се включи SAS в консолидацията в европейското небе е структурата на собствеността й - датското, норвежкото и шведското правителство съвместно притежават половината от акциите на SAS.

Автор:

Небето над европейската авиационна индустрия започна да се прояснява и пред консолидацията в бранша изгрява ясно слънце. Няколко седмици след като британската British Airways и испанската Iberia обявиха, че преговарят за сливане, на пистата за излитане застана и германската авиокомпания Lufthansa. Тя се сочи като най-вероятен кандидат за придобиване на 43% от австрийския си конкурент Austrian Airlines (AUA).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    greshka

    "европейският лидер Air France-KLM"

    европейският лидер е Луфтханза!

  • 2
    Avatar :-|
    До greshka

    По данни от миналата година лидер по продажби и по брой превозени пътници в Европа е Air France-KLM. Очаквам тази година да настъпят размествания в класациите именно поради трудните врема, в които работят авиокомпаниите. Разместванията ще станат сигурни, ако "Луфтханза" купи "Австрийски авиолинии".

    Поздрави,

    Маргарита Насева

  • 3
    Avatar :-|
    Slimfast

    All-Natural Herbal Weight Loss Supplement. Get One for Free! With 5 bottles order. [url=http://www.1slimfast.com]Slim Fast[/url]


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK