Японски завод огрява и Търговище
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Японски завод огрява и Търговище

Кметът на Търговище Красимир Мирев обмисля как да привлича повече инвестиции от колегите си

Японски завод огрява и Търговище

След Ямбол "Язаки" избра друг град за производство на автомобилни кабели

24901 прочитания

Кметът на Търговище Красимир Мирев обмисля как да привлича повече инвестиции от колегите си

© Николай Дойчинов


Броени месеци след като стартира производството на кабелно оборудване за автомобили в Ямбол, японската компания "Язаки" обяви, че започва да изгражда втори свой обект. Този път за локация на бъдещото производство е избран град Търговище, съобщи кметът на града Красимир Мирев. Там кабелните системи на "Язаки" ще се произвеждат от фирма "Зенон М". Така, макар че България не успя да привлече нито един световен автомобилен производител, възходящото развитие на сектора на автомобилните поддоставчици продължава.

Проектът

Когато след около година заработи и второто предприятие на "Язаки" в България, то ще произвежда електрооборудване основно за автомобилите "Рено Меган". Плановете са в него да бъдат заети около 600 души. За новата си инвестиция японската компания е купила терен от частни лица и в момента реконструира стара производствена сграда там. Продукцията от предприятието в Търговище ще се изнася за Франция и Испания.
Разликата между инвестициите в Ямбол и Търговище е, че в североизточния град "Язаки" ще работи чрез подизпълнител. Това е българо-турската компания "Зенон М", която ще произвежда кабелни системи по поръчка на "Язаки". Инвестицията е на стойност 8 млн. евро. От "Язаки" отказаха да уточнят каква част от нея е на тяхната компания и каква - на "Зенон М". Един от собствениците на "Зенон М", турският бизнесмен Седат Малкоч, обаче каза, че неговата компания отговаря единствено за наемането на работна ръка. Иначе земята, сградата, оборудването са инвестиция на "Язаки", посочи той. "Ние сме техни подизпълнители", съобщи Седат Малкоч. Търговище е избран заради по-добрите перспективи, свързани с наемането на работна ръка, обясниха от "Зенон М". "Ще ни трябват повече жени, а в Търговище определено има потенциал за женска работна ръка", каза Малкоч. Подобен мотив за избора на локация посочи и кметът на града Красимир Мирев. Според него един от водещите фактори за избора на Търговище е съществуващият в миналото завод за корабно електрооборудване, който има сходно производство. "В този смисъл, имаме подготвени хора за това", коментира кметът.

По информация от ръководството на "Язаки - България" изборът на дестинация е бил направен от "Зенон М". "Поради нашето бързо развитие в България, търсихме подизпълнител, който да подпомогне реализацията на нашия проект, а партньорите ни от "Зенон М" избраха Търговище", каза той. Допълнителен мотив за избора на дестинация е поетият ангажимент от общината да снабди бързо новото производство с цялата необходима инфраструктура - път, газ, ток, вода и други. "Можем да го направим веднага след като те приключат строителството", каза кметът Мирев.

Турската връзка

Факт е, че с този избор Търговище затвърждава образа си на град, чиято икономика се движи основно с капитали от Турция. Най-голямата инвестиция в региона е на турската компания "Шишеджам", която има там няколко завода за производство на стъкло. "Шишеджам" инвестира в региона, след като се отказа да строи предприятията си в Русе. Макар в конкретния случай с "Язаки" да не е точно така, все пак присъствието в схемата на "Зенон" говори пак в тази посока - Седат Малкоч е бивш директор на предприятието "Аркомат" в Казанлък, което е турска собственост и също произвежда кабелни системи за западноевропейската автомобилна индустрия.

В момента безработицата в Търговище е около 8%, по данни на кмета Красимир Мирев. Това обаче според него е санитарен минимум, под който трудно може да се падне. "Безработните са основно неграмотни хора. Иначе всеки ден внасяме между 1000 и 2000 работници от съседни общини", каза той.

След като България така и не успя да привлече някои от автомобилните производители, които търсеха нови дестинации за бизнеса си, през последните години бурно се развива секторът на поддоставчиците. Близо дузина предприятия в страната, предимно с чужди собственици, работят различни детайли за световните автомобилни компании. Сред тях са белгийските EPIQ и Melexis, които произвеждат електроника за автомобили, турските "Аркомат" и "Нурсан", които произвеждат кабели, английската "Уилям Хюз", която изработва пружини и други детайли за автомобили, и други. В близките дни предстои официалното откриване на френския завод "Монтюпе" в Русе, който също работи за автомобилостроенето.

Броени месеци след като стартира производството на кабелно оборудване за автомобили в Ямбол, японската компания "Язаки" обяви, че започва да изгражда втори свой обект. Този път за локация на бъдещото производство е избран град Търговище, съобщи кметът на града Красимир Мирев. Там кабелните системи на "Язаки" ще се произвеждат от фирма "Зенон М". Така, макар че България не успя да привлече нито един световен автомобилен производител, възходящото развитие на сектора на автомобилните поддоставчици продължава.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Pen4o

    Най-накрая нещо позитивно да прочета! Чудесна новина!

  • 2
    Avatar :-|
    meh

    Браво! Нещо различно от МОЛ-ове, имоти и прочие балониери..

  • 3
    Avatar :-|
    soulga girl

    браво браво супер идея

  • 4
    Avatar :-|
    sssssssss

    много се радвам 4е се тазвива това предприятие

  • 5
    Avatar :-|
    batko

    да не се повтори ситуациата с шишеджам
    и няма ли българи да ги движат тия неща

  • 6
    Avatar :-|
    другия

    не знам какво имаш предвид под "ситуацията" със джама , ама и това няма да го движат българи, и може да очакваш почти същия резултат

  • 7
    Avatar :-|
    xati

    ne davat pari izob6o

  • 8
    Avatar :-|
    gogo

    kapaт хората да работят на студено

  • 10
    Avatar :-(
    shaolinchetu

    отидете да ба4кате там и друго ще мислите! по голямо експоатиране няма другаде! те буквално се гаврят с хората! неискам да плаша никого, но сами ще се уверите


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.