Българските ни заводи не се продават
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българските ни заводи не се продават

Българските ни заводи не се продават

Десислава Николова
3185 прочитания

© Надежда Чипева


Профил

Сигурдур Оли Олафсон е завършил фармация в Университета на Исландия. Бил е маркетинг-мениджър на "Омега фарма" (сега част от Actavis), по-късно става неин мениджър "Разработка на медикаменти". След това започва работа в британския офис на Pfizer, после се прехвърля в централата в САЩ. Олафсон е бил управляващ директор на Actavis Inc. в САЩ през 2003 г., през 2004 г. заема позицията изпълнителен директор "Корпоративно развитие", а през 2005 г. е изпълнителен директор "Международни продажби и маркетинг". От 2006 г. е бил заместник главен изпълнителен директор на Actavis от 2006 г.

"Само един от българските ни заводи имат капацитет да произвеждат 6.5 млрд. таблети годишно - по една за всеки жител на планетата", изчислява Сигурдур Оли Олафсон, който от септември оглавява Actavis ("Актавис").

Това е петата по големина фармацевтична генерична компания (произвежда копия на медикаменти след изтичане на патентната им защита) в света. Името на основния й собственик Тор Бьорголфсон е доста популярно в България. Освен три местни фармацевтични завода и дистрибутор на лекарства, допреди година той притежаваше и мажоритарни дялове в БТК и СИБанк. В момента исландският милиардер има вложения в недвижими имоти и продължава да държи контрола върху "Актавис - България".

Не се продава

Дали Бьорголфсон ще се освободи окончателно от участията си в България и продава ли се "Актавис груп" като цяло или на части?

"Актавис - България" е част от сърцето на Актавис груп. България е страната, в която дойдохме най-напред след Исландия. На основата на "Актавис - България" е изградена групата, а и ролята на местните дружества е много важна. "Актавис" не се продава," категоричен е новият мениджър.

Слуховете за подготвяна сделка дойдоха първо от чужбина. През миналата година Бьорголфсон чрез фонда си "Новатор" извърши обратно изкупуване на акции на "Актавис" за над 2 млрд. евро, компанията стана изцяло частна и книжата й вече не се търгуват на борсата в Рейкявик. "Затварянето" на компанията обикновено става когато има проект за нейната продажба. Слуховете не подминаха и българските заводи в Дупница, Троян и Разград. Условията за работа в България не блестят с възможности за ръст - обществените фондове заплащат едва една трета от купените лекарства, за разлика от останалите европейски страни, в които този процент е средно 82%. Няма и национална лекарствена политика, която да препоръчва предписването на генерични лекарства с цел пестене на средства от здравния бюджет и подкрепа на местните производители, както е в ЕС. Не на последно място цените на медикаментите й като цяло не са увеличавани от 2002 г., когато беше въведен ДДС. В същото време обаче разходите за регистрация и производство на лекарства се увеличават, а държавата отказва да одобри исканите увеличения.

"Има много бърза консолидация във фармацевтичния бизнес. Напълно разбираме защо летят такива слухове. Ние сме доволни от нашия бизнес. Инвестирали сме много в заводите си в България и ще продължаваме да развиваме бизнеса си." През последните години "Актавис - България" е лидер по продажби на фармацевтичния пазар с обороти от над 250 млн. лв. през 2007 г. по данни на международната анализаторска компания IMS Health и по думите на Олафсон бележи ръст от 15% в стойност през първото шестмесечие спрямо същия период на миналата година. Произведените тук лекарства се изнасят и в страните от бившия соцлагер.

Преди три години "Актавис" придоби и лидера сред търговците на едро с медикаменти - "Хигия", който успя да запази тази позиция до месец май тази година. След това обаче дистрибуторът отстъпи позицията си, директорът му напусна, а оглавяващият дейността на фармацевтичната компания в България Николай Хаджидончев беше принуден за кратко да поеме и търговията на едро. Това още повече засили слуховете в България, че компанията на Тор Бьорголфсон е склонна да продаде тази част от бизнеса си в България. В същото време пък вървяха паралелни слухове, че "Актавис" ще купи един от останалите четири дистрибутора с пазарен дял около и над 20%. Сигурдур Оли Олафсон обаче отрича компанията да води активни преговори за продажба или за покупка на други български фирми.

Минути преди срещата на мениджъра с журналисти в столичен хотел да започне, се появява самият Бьорголфсон. Исландецът не доближава журналистите. "Той е тук по собствен бизнес, но дойде да поздрави борда на "Актавис", отбелязва Олафсон.

Лечение за кризата

"Най-интересното нещо е, че в такива тежки ситуации като днешната на световните финансови пазари, хората използват повече лекарства, така че това е добро време за една генерична компания като "Актавис". Като цяло се радваме на по-добри резултати и продажби", казва Олафсон. Не усещали и финансови ефекти от световната криза, тъй като инвестирали предимно собствени средства.

Дали по време на криза бързо развиващата се компания ще продължи да расте. "През последните пет години направихме общо 25 придобивания. Това е начинът, по който изградихме компанията. Дойдохме до момент, когато по-рядко закупуваме фирми, защото вече почти сме подредили пъзела. Не казвам, че няма да има други придобивания, но ще бъде с по-забавени темпове, защото имаме добра основа за органичен растеж", отбелязва Олафсон. Това е първото посещение на главния изпълнителен директор на "Актавис груп" в България след "повишението" преди две седмици - до момента той беше заместник на главния изпълнителен директор Робърт Весман, който се оттегли от поста.

Новият директор отбелязва, че е заварил "Актавис - България" в добър период и допълва, че е доволен от българския екип - "винаги бихме искали да постигнем повече, но смятам, че си вършат работата фантастично". България е шампион в рамките на групата с въвеждането на 40 нови продукта само от началото на годината.

По думите му има три фактора, които позволяват на компанията да расте. Първият е търговската компания, която успява да промотира на пазара новите продукти. Втората възможност са заводите в страната, които позволяват бързото внедряване на нови продукти. "Компанията има и много силен изследователски отдел. В световните ни лаборатории в момента работим над 380 развойни проекта. Това дава възможност за ръст, това е горивото, което подхранва "Актавис", коментира Олафсон.

Според неговите прогнози продажбите на генерични лекарства в света ще се увеличават. "В много страни, ако пациентът има здравна осигуровка, плаща по-ниски цени за генерични лекарства. Освен това тези лекарства са по-евтини и също толкова качествени като оригиналните. В момента 78% от рецептите, които се изписват в САЩ, са за генерични продукти, този процент е 73% в Германия и 72% във Великобритания. В Италия този процент е 19, но пък много бързо расте", отбелязва Олафсон.

Статистиката на продажбите в България показва, че съотношението е почти 50/50. "Системата на заплащане на медикаменти във вашата страна има своите особености както навсякъде по света. Смятам, че държавата трябва да работи по-близо с хората във фармацевтичната индустрия, за да може системата да се подобрява и да доведе до по-добри резултати за пациентите", смята Олафсон.

Профил

Сигурдур Оли Олафсон е завършил фармация в Университета на Исландия. Бил е маркетинг-мениджър на "Омега фарма" (сега част от Actavis), по-късно става неин мениджър "Разработка на медикаменти". След това започва работа в британския офис на Pfizer, после се прехвърля в централата в САЩ. Олафсон е бил управляващ директор на Actavis Inc. в САЩ през 2003 г., през 2004 г. заема позицията изпълнителен директор "Корпоративно развитие", а през 2005 г. е изпълнителен директор "Международни продажби и маркетинг". От 2006 г. е бил заместник главен изпълнителен директор на Actavis от 2006 г.

"Само един от българските ни заводи имат капацитет да произвеждат 6.5 млрд. таблети годишно - по една за всеки жител на планетата", изчислява Сигурдур Оли Олафсон, който от септември оглавява Actavis ("Актавис").


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK