С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 3 окт 2008, 13:17, 2296 прочитания

Пристанище на възел

Концесията на видинското съоръжение затъна в странни юридически решения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация


Моряшкият възел се слави със своята сложност на разплитане. Някои решения от страна на българската съдебна система обаче са в състояние многократно да надминат и най-добрите майстори на тези примки.

Такъв е случаят и с поредицата от решения на Върховния административен съд около отдаването на пристанище Видин на концесия. Към днешна дата то можеше да се радва на грижите на инвеститор, който да превърне символичната му дейност в милионен бизнес. Съдът обаче отряза спечелилия кандидат и ресорното министерство на транспорта продължава да не знае как да приключи сделката. Най-вероятно скоро ведомството ще продължи конкурса без инвеститора, предложил най-добра оферта. А погазването на честното състезание и липсата на равно третиране - ще стигне до европейски съд.


Един възел по съдийски, моля

През декември миналата година консорциум "Пристанищен комплекс Видин" беше избран от правителството за концесионер на пристанището във Видин. В него водещ инвеститор е металургичният завод "Стомана индъстри" (собственост на гръцката "Сиденор"), който си партнира с германския пристанищен оператор "Праймессер Бетайлигунгс", който държи девет дунавски пристанища в Германия и по едно в Австрия и Унгария. Участникът, класиран на второ място - Параходство "Българско речно плаване" (БРП), част от "Химимпорт", реши да обжалва решението пред Върховния административен съд (ВАС). И в крайна сметка през юни 2008 г. петчленен състав на ВАС отстрани победителя със странен аргумент.

Мотивът беше, че победителят не отговаря на условията. ВАС отсъди, че "Стомана индъстри" не трябва да бъде избиран за концесионер, тъй като не е пристанищен оператор. Абсурдът в съдийското решение обаче идва оттам, че няма изискване кандидатът задължително да е пристанищен оператор. Условието е той да е или пристанищен оператор, или спедитор, или производител на товари. Така съдът отчита само една от възможностите, въпреки че трите варианта са алтернативни в документите по концесията.



Всички концесионери са "равни", но...

По-странното обаче е, че магистратите разглеждат само първия участник. Останалите два - БРП и "Обединение Фирман порт", също не са пристанищни оператори. В тълкувателното си решение от 24 септември същият състав на ВАС отказа да се произнесе дали и другите два участника имат основание да се състезават, при положение че и те не покриват критерия, който "спъна" победителя. "Аргументите, изложени от съда относно недопускането до участие на един от участниците, в никакъв случай не намират генерална приложимост към останалите участници в процедурата", се казва в решението.

Разяснението на магистратите беше поискано от министъра на транспорта Петър Мутафчиев.

"Това е едно тотално арогантно решение предвид факта, че и другите участници не отговарят на това условие", заяви Антон Петров, член на управителния съвет на "Стомана индъстри". "Не е за вярване, че един съд в европейска страна може да отсъжда по такъв начин", допълни мениджърът.

Председателят на ВАС Константин Пенчев не може да коментира съдебно решение, тъй като Законът за съдебната власт забранява това, обясниха от пресофиса му.

В министерското поле

Сега на ход е министерството. "Адвокатите и юристите ни в момента се занимават с казуса. Трябва да се съобразим с процедурите. Когато вземем решение, ще го обявим", заяви министърът на транспорта Петър Мутафчиев.

"От влизането на решението на съда в сила се връщаме във фаза допускане на кандидатите до концесията", обясни Юджел Атила, зам.-министър на транспорта и член на комисията по избор на концесионер. "Задължени сме да се съобразим с решението на съда", продължи той. Това на практика означава, че "Стомана индъстри" ще бъде отстранена. Високопоставен източник от министерството пък обяви, че се подготвя преповтаряне на сценария с концесията на морските летища. Тогава първият кандидат беше отстранен от съда точно защото не отговаря на условията, и договорът беше подписан с втория в класирането. В случая с пристанище Видин това ще означава победа за БРП, тъй като третата оферта е значително по-слаба.

До каквото и решение да се стигне министерството, най-вероятно българската съдебна система ще има още работа по казуса "пристанище Видин", тъй като оттук нататък всяко последващо решение може да бъде обжалвано. Ако министерството прекрати процедурата, от БРП вероятно ще се обърнат към съда. Ако се стигне до избор на концесионер, отпадналите кандидати пък ще обжалват решението.

Така, освен че концесията на пристанището се отлага напред във времето, цялата сага около него не излъчва добри послания към инвеститорите, които искат да развиват бизнес в България. Заради случая с видинското пристанище страната може да бъде осъдена от европейски съд, защото се нарушава равното третиране на състезаващите се компании. Правните съветници на "Стомана индъстри" вече проучват въпроса за завеждане на дело, но засега изчакват решението на министерството.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За кожата на един гайджин За кожата на един гайджин

Бившият автомагнат Карлос Гон избра да е беглец от японската правосъдна система, но животът му тепърва ще става по-сложен

17 яну 2020, 951 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 839 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 3204 прочитания

17 яну 2020, 2713 прочитания

17 яну 2020, 1972 прочитания

17 яну 2020, 1910 прочитания

17 яну 2020, 1862 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Кремиковци" на половин година разстояние от нов собственик

Договорът за ишлеме с "Ворскла" не се изпълнява и синдиците трябва да търсят друго решение

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10